چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 164513

سوء‌تغذیه در مناطق محروم دو برابر است

سلامت نیوز:سوء‌تغذیه در ایران آنقدر مشهود است كه بتوان از میزان قد و نوع رشد بچه‌ها به آن پی برد. با اینكه در آمارهایی كه اخیراً در مقایسه با 20 سال پیش منتشر شده، كاهش سوء‌تغذیه در كودكان به چشم می‌خورد...

سوء‌تغذیه در ایران آنقدر مشهود است كه بتوان از میزان قد و نوع رشد بچه‌ها به آن پی برد. با اینكه در آمارهایی كه اخیراً در مقایسه با 20 سال پیش منتشر شده، كاهش سوء‌تغذیه در كودكان به چشم می‌خورد، اما در مناطق محروم هنوز این رقم بالا است و دو برابر رقم كشوری مشكل وجود دارد.

آمارها در شرایطی از وجود 200 هزار كودك زیر شش سال دچار سوء‌تغذیه در كشور خبر می‌دهند كه چند روز پیش وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز از شناسایی ٢٠٠‌هزار مادر مبتلا به سوء تغذیه خبر داد كه شناسایی آنها با كمك مراكز بهداشتی در روستاها و شهرهای كوچك انجام شده و هدف از جمع‌آوری این آمار، برنامه‌ریزی غذایی بود زیرا سوء‌تغذیه و فقر در مادران تأثیرات زیادی روی سلول‌های عصبی كودكان خواهد داشت.


در حال حاضر، گروه‌هایی از جمعیت كشور دچار سوء‌تغذیه هستند كه با مسائل ناشی از كم‌غذایی مانند سوءتغذیه پروتئین ـ انرژی، كم‌خونی، فقر آهن، اختلالات ناشی از كمبود ید، كمبود روی، كلسیم، كمبود ویتأمین‌های A، B2 و D مواجه هستند. البته بخش دیگری از جمعیت نیز با مشكلات ناشی از اضافه مصرف یا مصرف رژیم غذایی نامتعادل ـ چاقی، دیابت و بیماری‌های قلب و عروق ـ رنج دست و پنجه نرم می‌كنند.

گزارش‌های موجود حاكی از آن است كه حداقل 6میلیون نفر از جمعیت كشور دچار پوكی استخوان هستند. شیوع كم‌خونی در 40 درصد كودكان زیر دو سال كشور قابل‌ملاحظه است. 11 درصد كودكان زیر پنج سال كشور دچار كم‌وزنی متوسط و شدید و 15 درصد آنان دچار كوتاه‌قدی تغذیه‌ای متوسط و شدید هستند.


به عقیده كارشناسان، فقر یكی از عوامل مهم ایجاد سوءتغذیه و در عین حال یكی از عواقب آن است. به سخن دیگر، فقر سبب ایجاد سوءتغذیه و ناتوانی جسمی و ذهنی می‌شود كه به نوبه خود فقر بیشتری را به دنبال خواهد داشت. با این حال نباید فراموش كرد كه فقر تنها علت سوءتغذیه نیست و عوامل فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه در ایجاد سوءتغذیه نقش دارند.
 
سوء‌تغذیه در مناطق محروم دو برابر است
سوء‌تغذیه كودكان با سه شاخص قد، وزن و لاغری تعریف می‌شود. بر همین اساس و طبق گزارش‌ها، شیوع سوء تغذیه از نوع كم‌وزنی در كشور 4 درصد، كوتاه قدی تغذیه‌ای 8/6 درصد و لاغری 3 درصد است.
رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینكه وضعیت سوء تغذیه در كشور در مقایسه با دهه‌های گذشته بهبود یافته است، به مقایسه وضع كنونی با آمار سال 1374 پرداخت و گفت: «اگر در سال 1374 حدود 20 درصد كودكان دچار كوتاه قدی تغذیه‌ای بودند، این رقم امروز به زیر 7 درصد رسیده است، یعنی ارتقای بیش از 50 درصدی در وضعیت تغذیه‌ای طی دو دهه داشته‌ایم. »
دكتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینكه نرخ این شاخص‌ها در استان‌های محروم مثل سیستان وبلوچستان، كهگیلویه و بویراحمد، جنوب كرمان، ایلام، جنوب خراسان و. . . دو برابر سایر مناطق است، افزود: «با اینكه بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در وضعیت تغذیه‌ای كودكان داریم، اما در مناطق محروم هنوز این رقم بالا است و دو برابر رقم كشوری مشكل وجود دارد، یعنی اگر متوسط كشوری ما 4 درصد است، این رقم در سیستان و بلوچستان 12 درصد است. بنابراین تأكید برنامه‌های ما روی مناطق محروم كشور است كه هنوز شیوع سوء‌تغذیه بالا است. این مناطق مشكل بیشتری دارند. »
 
مادرانی با سوء‌تغذیه
متخصصان گوارش كودكان معتقدند سوء تغذیه دو نوع است؛ یك نوع آن سوء تغذیه‌ای است كه به علت بیماری مزمن ایجاد می‌‌شود، مثلاً كودكی كه گرفتاری كبدی یا بیماری قلبی دارد اجباراً بیماری سوء تغذیه پیدا می‌كند كه به آن سوء‌تغذیه ثانویه می‌گویند اما سوء‌تغذیه‌ای كه در بیشتر موارد در موردش صحبت می‌شود به خاطر عدم تأمین غذای كافی ایجاد می‌شود.


چند روز پیش علی ربیعی، وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی نتایج تحقیقات مختلفی درباره كودكان ایرانی را با خود به نخستین همایش ملی رشد و تكامل همه‌جانبه كودك، جهشی به سوی عدالت اجتماعی آورده بود كه بر اساس آنها گفت: «٢٠٠‌هزار مادر مبتلا به سوء تغذیه در كشور در‌ سال ٩٣ شناسایی شده‌اند كه شناسایی این تعداد مادر با كمك مراكز بهداشتی در روستاها و شهرهای كوچك انجام شده است. هدف از جمع‌آوری این آمار، برنامه‌ریزی غذایی بود و اینكه سوء‌تغذیه و فقر در مادران تأثیرات زیادی روی سلول‌های عصبی كودكان خواهد داشت. »


رقمی كه اگر بپذیریم سوء تغذیه چه عواقب ناگواری در پی دارد، از همین الان باید منتظر تولد فرزندانی مشكل‌دار از مادرانی باشیم كه به دردهای مختلف گرفتارند.
البته دیروز معاون بهداشت وزارت بهداشت هم آماری را اعلام كرد كه بر اساس آن بیماری كم‌خونی و كمبود ویتامین D در زنان مورد توجه قرار گرفته بود. علی‌اكبر سیاری با اشاره به اینكه در 10 سال گذشته كمبود ویتأمین D 10 برابر افزایش یافته است، گفت: «به علت اینكه فعالیت بدنی و ورزش در زنان بسیار پایین‌تر از مردان است، خانم‌های روستایی ایرانی نیز بسیار چاق‌تر از زنان امریكایی هستند. به همین خاطر 49‌درصد خانم‌های بالای 30 سال ایرانی به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا هستند.»
منبع : روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha