سوءتغذیه همیشه به‌دلیل كمبود موادغذایی یا مختص كشورهای آفریقایی نیست. در ایران مشكلات تغذیه‌یی وجود دارد. این مشكلات موثر بر سلامت در هفت استان كمتر برخوردار كشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور بررسی شد. طبق این بررسی‌ هفت استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، كهگیلویه‌وبویراحمد، كرمان، بوشهر، ایلام و خوزستان مشكلات سوء‌تغذیه‌یی بیشتری دارند و باید به‌عنوان استان‌های هدف برای بهبود كیفیت تغذیه مورد توجه قرار گیرند.

اختصاص ردیف بودجه برای رفع مشكلات تغذیه كشور

سلامت نیوز:سوءتغذیه همیشه به‌دلیل كمبود موادغذایی یا مختص كشورهای آفریقایی نیست. در ایران مشكلات تغذیه‌یی وجود دارد. این مشكلات موثر بر سلامت در هفت استان كمتر برخوردار كشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور بررسی شد. طبق این بررسی‌ هفت استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، كهگیلویه‌وبویراحمد، كرمان، بوشهر، ایلام و خوزستان مشكلات سوء‌تغذیه‌یی بیشتری دارند و باید به‌عنوان استان‌های هدف برای بهبود كیفیت تغذیه مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل در مقابل این سوءتغذیه ناشی از كمبود مواد غذایی یا مصرف نادرست و استفاده از رژیم‌های غلط، برخی استان‌ها از سوءتغذیه ناشی از پرخوری، غذاهای آماده، فست‌فود و شیوع چاقی و دیابت رنج می‌برند. حاصل این نشست تشكیل كمیته‌های 6‌گانه سلامت با مسوولیت دانشگاه‌های علوم پزشكی، غذای سالم با مدیریت جهاد كشاورزی، دسترسی به غذای سالم، با مسوولیت اداره كل صنعت، معدن و تجارت استان، توانمندسازی جوامع محلی، با مسوولیت معاونت امور اجتماعی استانداری، ارتقای سواد و فرهنگ مصرف با مسوولیت سازمان صداوسیما و كمیته حمایت تغذیه‌یی با مسوولیت اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی هر استان و زیرنظر استانداران محترم بود.


ریاست جلسه بررسی مشكلات تغذیه‌یی در هفت استان كشور در گفت‌وگویی تلفنی با «تعادل» می‌گوید: «استان‌هایی كه مشكل سوءتغذیه قابل‌توجه در برخی گروه‌های آسیب‌پذیر دارند را بررسی كردیم و برای رسیدگی عاجل برای این استان‌ها كه حاشیه امن غذایی پایینی دارند، كمیته‌یی تشكیل شد.»
سعید نمكی بااشاره به هدف این كمیته می‌افزاید: «هدف این كمیته مشخص شده است؛ روی برطرف كردن فاكتورهای اصلی تغذیه در استان‌ها (به‌ویژه مدارس، زنان باردار، كودكان، سالمندان و گروه‌های آسیب‌پذیر) تمركز كاملی داشته باشیم.

دوم اینكه توانمندسازی در افزایش بضاعت اقتصادی مردم، اصلاح الگوهای كشاورزی و كشت، اصلاح الگوی تغذیه‌یی افراد با آموزش‌های مختلف و غنی‌سازی فاكتورهای غذایی انجام دهیم. آموزش‌های لازم برای استفاده بهینه از منابع غذایی موجود در استان ارائه خواهیم كرد.»معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور با بیان اینكه هزینه‌های این پروژه زیرنظر استانداران صورت می‌گیرد، می‌گوید: «هزینه‌ها از این طریق در سطح استانی و ملی تامین خواهد شد.

این كمیته هنوز در حال بررسی و جمع‌بندی هزینه‌هاست و قطعا بخشی از هزینه‌ها از بودجه امسال و بخشی از آن را از بودجه سال آینده تامین خواهیم كرد.»وی بااشاره به ضرورت رفع اقتصادی سوءتغذیه تاكید می‌كند: «به نظر ما این هزینه نیست بلكه سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است. اگر ما بتوانیم به گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر الگوهای تغذیه‌یی كمك كنیم قطعا از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر بعدی جلوگیری خواهد كرد.

سوءتغذیه از نظر ما «ام‌المرض» است و می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های عفونی، قوای جسمی و فكری كودكان، مشكلات طول بارداری برای زنان باردار و كودكان زیر منحنی رشد شود. ما به‌پروژه به‌عنوان یك سرمایه‌گذاری ملی نگاه می‌كنیم.»


 مكمل‌ها در دسترس زنان
سعید نمكی با بیان اینكه در برخی موارد سوءتغذیه ناشی از نبود غذایی نیست، می‌افزاید: «استفاده غلط، پرهیزهای نابجا و رژیم‌های نادرست باعث سوءتغذیه می‌شود. عدم اشراف مردم به شیوه درست مصرف موادغذایی یكی از عمده‌ترین دلایل سوءتغذیه در ایران است. انرژی خودمان را در این طرح روی آموزش‌ها برای استفاده بهینه از منابع در دسترس گذاشته‌ایم.»


معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، بااشاره به توزیع رایگان قرص‌های مكمل به زنان باردار در طرح تحول سلامت می‌گوید: «این قرص‌ها می‌تواند بخشی از سوءتغذیه را تحت‌الشعاع قرار دهد، به‌ویژه سوءتغذیه كمبود آهن كه در زنان ما یكی از راهكارهایی است كه تاثیر بسزایی دارد، ضمن آنكه درصدد هستیم مكمل‌های كلسیم و ویتامین D كه یكی از عوامل پوكی استخوان است را هم توزیع كنیم. ما از استان‌های پایلوت و شهرهایی كه بیشترین شیوع را داریم، شروع می‌كنیم و آن را به‌عنوان یك طرح ملی در كل كشور توسعه می‌دهیم.»به گفته وی، در استان‌های برخوردارتر، مشكل سوءتغذیه تفاوت دارد و آن هم چاقی است.

به آن هم می‌پردازیم زیرا معتقدیم كه چاقی در كودكان به‌دلیل رژیم‌های چرب و نامناسب، استفاده از فست‌فودها و بی‌تحركی عاملی است در ایجاد دیابت‌های زودرس، فشار خون بالا و سكته‌ها در سنین جوانی و نوجوانی. آموزش‌هایی را از مدارس شروع می‌كنیم تا با تغییر شیوه الگوی تغذیه از دوران كودكی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر موفق باشیم. طبق بررسی‌های این كمیته زنان به‌ویژه زنان باردار، كودكان و سالمندان بیشتر در معرض سوءتغذیه هستند.

سعید نمكی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، در این مورد می‌گوید: «نخستین برنامه ما برای این سه قشر آموزش است. دومین غنی‌سازی برنامه غذایی و سومین در دسترس قرار دادن مكمل‌های غذایی اصلی فاكتورهایی است كه در این سه گروه هدف روی آن كار می‌كنیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما معتقدیم زنان بیشترین گروه آسیب‌پذیر را تشكیل می‌دهند. به هر حال زنان با آموزش‌هایی كه می‌گیرند، می‌توانند در كاهش سوءتغذیه بقیه اعضای خانواده (به‌ویژه گروه آسیب‌پذیر كودك) موثر باشند. نباید از یاد ببریم كه زنان هستند كه با آگاهی، از شیر خود برای نوزادان‌شان استفاده كنند، ضمن آنكه در خونریزی‌هایی كه در طول ماه دارند، ذخیره آهن و هموگلوبین زنان كاهش پیدا می‌كند و رسیدگی به آن می‌تواند در سلامت آنها تاثیر بسزایی بگذارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha