معاون درمان وزارت بهداشت ضمن برشمردن برخی نتایج برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، توضیحاتی درباره وضعیت بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور داد و از تکمیل 20 هزار تخت بیمارستانی در آینده نزدیک خبر داد.

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت ضمن برشمردن برخی نتایج برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، توضیحاتی درباره وضعیت بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور داد و از تکمیل 20 هزار تخت بیمارستانی در آینده نزدیک خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در حاشیه مراسم نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: بحث فضاهای اقامتی بیماران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بسیار مهم است. متاسفانه متوسط قدمت بیمارستان‌های ما در کشور 35 سال است و از 97 هزار تخت فعال در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 67 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.


وی افزود: برای حل این مشکلات برنامه بازسازی بیمارستان‌ها تحت عنوان ارتقای هتلینگ، همراه با طرح تحول نظام سلامت آغاز شد و بعد از گذشت 16 ماه، وزارت بهداشت با تلاش دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها موفق شد دو میلیون مترمربع بازسازی را انجام دهد که این بزرگ‌ترین پروژه بازسازی متمرکز بیمارستان‌های دولتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. این کار در حالی انجام شد که بیمارستان‌های ما در حال کار بودند و به بیان دیگر قطار در حال حرکت مورد نوسازی و بازسازی قرار گرفت.


معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در جریان این پروژه 20 هزار تخت جدید، 7500 برانکارد و 12 هزار یخچال و تلویزیون را در بیمارستان‌ها توزیع کردیم و یا در حال توزیع هستند که این اقدامات با اعتبار حدود 740 میلیارد تومان صورت گرفت.


آقاجانی از به ثمر نشستن بیش از 80 درصد اقدامات در بخش ساختمانی بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: اما در بخش تاسیسات با مشکلات زیادی مواجه هستیم و پیشرفت ما در حوزه تاسیسات زیربنایی بیمارستان‌ها 27 درصد بوده و هنوز بازسازی گسترده‌ای را در تاسیسات مرکزی بیمارستان‌ها در پیش داریم.


وی در ادامه گفت: علاوه بر این اقدامات در زمینه تجهیزات پزشکی نیز کار گسترده‌ای انجام شده است؛ به طوری که 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مانند سونوگرافی، آندوسکوپی، دستگاه‌های بیهوشی و... به ارزش 700 میلیارد تومان بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده یا در حال توزیع است. این مجموعه یعنی بازسازی هتلینگ، تخت‌ها، فضاهای اقامتی و نوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های دولتی توانست با حدود 1440 میلیارد تومان اعتبار وضعیت متفاوتی را در 570 بیمارستان وزارت بهداشت ایجاد کند و رضایتمندی مردم از محیط بیمارستان را به 85 درصد رسانده است.


معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: از اقدامات دیگری که در این برنامه انجام شده، بحث نیروی انسانی است. ما با کمبود جدی نیروی انسانی در بخش دولتی مواجه هستیم و شاخص پرستار به ازای تخت در کشور یک پرستار به ازای یک تخت است که شاخص بسیار پایینی است. خوشبختانه در راستای برنامه ارتقای خدمات هتلینگ 9000 پرستار در قالب طرح تحول جذب بیمارستان‌ها شدند. البته هنوز هم با شاخص‌های جهانی و حتی منطقه‌ای فاصله داریم و اکنون تنها توانستیم 9000 نفر پرستار را اضافه کنیم. در برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ، کیفیت غذا، رعایت بهداشت و نکات متعدد دیگر نیز وجود دارد که دستورالعمل جامع آن موجود است.


آقاجانی گفت: این اقدامات 16 ماهه به طور طبیعی اگر با روند قبل از این 16 ماه و با منابع قبلی وزارت بهداشت انجام می‌شد، 25 سال زمان نیاز داشت، اما ما با حمایت‌های دولت و مجلس که 1500 میلیارد تومان پول برای بازسازی و نوسازی تزریق کردند، توانستیم 25 سال در 16 ماه خلاصه کنیم. البته این هنوز هم کافی نیست و ما با دو مشکل اساسی یعنی تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی و خصوصا پرستار مواجه هستیم.


وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت همراه‌سرا در بیمارستان گفت: عمده تکیه وزارت بهداشت برای ساخت همراه‌سرا به خیرین است. در فضای اقامتی خارج از بخش‌های بیمارستان تکلیفی درباره همراهان بیمار برعهده بیمارستان‌ها نیست، اما در داخل بخش دادن سه وعده غذا و یک تخت به همراه بیمار جزو تکالیف است. البته این در صورتی است که پول همراه توسط بیمارستان اخذ شود.


معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت و اینکه آیا این کلینیک‌ها منجر به انزوای بخش خصوصی نمی‌شوند، گفت: مشکل جدی ما در حوزه خدمات سرپایی این است که وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های دولتی فقط 20 دصد خدمات سرپایی را ارائه می‌کنند و 80 درصد این خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود. این در حالی است که اکثریت جامعه ما از نظر مالی، توان استفاده از بخش خصوصی را ندارند. باید این را در نظر داشت آغاز ارائه خدمات از خدمات سرپایی است و بنابراین بیمار باید هزینه‌های بالایی را متقبل شود و این موضوع سیکلی است که از خدمات سرپایی شروع و به بستری ختم می‌شود و برای بسیاری از مردم پرداخت این هزینه‌ها در بخش خصوصی ممکن نیست.


آقاجانی افزود: وزارت بهداشت برای اینکه مردم دو گزینه در اختیار داشته باشند، امکان دسترسی به این خدمات را فراهم می‌کند تا بتوان میزان دسترسی به خدمات سرپایی را در بخش دولتی افزایش داد. همچنین باید گفت که پزشکان تمام وقت ما امکان و فضا برای کار ندارند، ما امسال قریب به 4000 پزشک متخصص و فوق‌تخصص را در مناطق محروم تمام وقت کردیم در حالی که تنها پنج درصد آنها قبل از طرح تحول نظام سلامت تمام وقت بودند.


وی از راه‌اندازی 600 پلی کلینیک ویژه خبر داد و گفت: 250 کلینیک ویژه هم در حال ساخت است و امیدواریم طی یک سال آینده راه‌اندازی شوند تا بتوانیم در همه شهرها دو گزینه ارائه خدمات دولتی و خصوصی را برای مردم داشته باشیم.


معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ایجاد نظام ارجاع و پزشک خانواده تصریح کرد: نظام ارجاع منطق و قانون دارد. می‌توان به آن هم به صورت شعاری و هم به صورت عملیاتی نگاه کرد. نگاه دولت یازدهم در این حوزه و در وزارت بهداشت نگاهی عملیاتی و اجرایی است. ما هم می‌توانیم شعار پزشک خانواده را بدهیم، اما آیا می‌توان نظام ارجاع را بدون سطح 2 و 3 ایجاد کرد؟


آقاجانی افزود: اگر در شهرها پزشک عمومی را به عنوان پزشک خانواده به کار بگیریم، اما کلینیک ویژه دولتی برای ارجاع مردم به آنجا نداشته باشیم، نظام ارجاع موثر نخواهد بود. بنابراین نظام ارجاعی برای مردم موثر است که از مردم محافظت کند. برنامه ما این است که نظام ارجاع را از مسیر درست آن ایجاد کنیم. این 850 پلی‌کلینیک ویژه بزرگ‌ترین زیرساخت برای ایجاد نظام ارجاع است که در طی یک سال آینده کامل می‌شود و می‌توان با سرعت بیشتری ایجاد نظام ارجاع و پزشک خانواده را پیش برد.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بیمارستان‌های نیمه ساخته گفت: نهضت مثبت و موثری برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور آغاز شده و به زودی شاهد تکمیل 20 هزار تخت نیمه تمام در بیمارستان‌های وزارت بهداشت خواهیم بود. همچنین وزارت بهداشت برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته علاوه بر منابع دولتی، از منابع داخلی خود نیز برای این کار استفاده می‌کند. البته کاری است دشوار اما امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی این 20 هزار تخت در کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha