گروهی از محققان دانشگاه جان هاپكینز اعلام كردند: به زودی رشته‌های جراحی تولید خواهند شد كه از سلولهای بنیادی تهیه می‌شوند.

‌این پژوهشگران به روشی سریع‌تر و آسان‌تر برای تبدیل سلولهای بنیادی فرد به رشته‌های جراحی دست یافته‌اند و تاكید دارند كه این روش روند بهبود و ترمیم زخم‌ها را تسریع كرده و از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری می‌كند.

یك گروه 10 نفره از دانشجویان مهندسی بیوپزشكی در آمریكا با همكاری یك شركت فناوری پزشكی موفق به ابداع این روش جدید شده‌اند.

به گفته محققان؛ از این رشته‌های جراحی می‌توان برای كمك به بیماران و مصدومین كه دچار آسیب‌های مهم ارتوپدی مانند كشیدگی تاندونها هستند، استفاده كرد.

این پژوهشگران تاكید كردند: با تكنیك جدید روش جراحان در ترمیم جراحت و آسیب دیدگی تغییر نخواهد كرد. اما ما معتقدیم كه سلولهای بنیادی به میزان قابل ملاحظه‌ای پروسه ترمیم و شفای آسیب دیدگی را سرعت و بهبود می‌بخشد و از آنجا كه سلولهای بنیادی از بدن خود فرد گرفته می‌شود،‌ هیچ مشكلی در پس زدن بخش‌های پیوندی بوجود نخواهد آمد.

رشته‌های جراحی تهیه شده از سلولهای بنیادی در نهایت تكامل یافته و به تاندونها و یا غضروفهای مورد نیاز در محل جراحی تبدیل می‌شوند. این رشته‌ها درعین حال پروتئین‌های فاكتور رشد را آزاد می‌كنند كه سرعت ترمیم جراحت را افزایش داده و در عین حال میزان التهاب بافت نیز كاهش پیدا می‌كند. در حال حاضر این روش روی حیوانات آزمایش می‌شود.

این پژوهشگران هم چنین در حال بررسی امكان استفاده از این روش برای سایر جراحی‌های ارتوپدی، بیماریهای قلبی یا بیماریهای زنان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha