نخستین بخش مراقبت های دارویی بیمارستان مسیح دانشوری صبح امروز با حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان بهداشتی گشایش یافت.

ییس مرکز بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این مراسم گفت:تاسیس بخش دارویی بیمارستان‌ها اقدامی است که در کشورهای پیشرفته جزء ضرورت‌های مراکز درمانی محسوب می شود.
"علی‌اکبر ولایتی"افزود: بخش دارویی برای کنترل کیفیت دارویی متناسب با توسعه امراض و مصرف مواد دارویی است که مراقبت زیادی را نیاز دارد چرا که در غیر این صورت گاهی تجویز داروها صدماتی را به بیماران وارد می کند.
وی با بیان اینکه امید است این مرکز به عنوان الگویی سر لوحه مراکز درمانی دیگرقرار گیرد، گفت: وضعیت سامان دهی به داروها و تجویز منطقی آنها به ویژه در مراکزی که فعالیت‌های حساس از جمله پیوند کلیه انجام می‌شود، بسیار با اهمیت است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این مراسم،اظهار داشت:در شرایط کنونی، علوم خطیر پزشکی به سرعت در حال تغییر است و در زمانی قرار داریم که علوم پزشکی به سرعت در حال تغییر است و روش‌های جدیدی در راستای دستیابی به فنون این علوم ابداع و ارائه می‌شوند.
دکتر "شاهین محمد صادقی" افزود:این مساله باعث شده تا متناسب با علوم پزشکی، داروهای نو با عوارض جدید به بازار عرضه ‌شوند.
وی افزود:به دلیل سوء مصرف و عدم مصرف صحیح داروها توسط بیماران، شاهد عوارض جدید و گوناگونی از مصرف داروهای مختلف در میان بیماران هستیم.
وی ادامه داد:در تحقیقی که در یکی از دانشگاه‌های آمریکا انجام شد،مشخص شد که بسیاری از کسانی که دچار نارسایی کلیوی هستند به علت سوء مصرف داروها و عوارض ناشی از آنها از این بیماری رنج می برند.
وی با اشاره به استقبال کشور ایران از داروهای جدید،‌گفت: ما باید به دنبال روش هایی باشیم که بتواند عوارض این داروها را به حداقل ممکن برسانند.
وی تاسیس بخش مراقبت‌های دارویی در سطح بیمارستان‌های کشور را یکی از این روش ها عنوان کرد و گفت:گاهی اوقات تجویز دارو همراه با مصرف یک داروی دیگر عوارضی به دنبال دارد و یا مصرف یک دارو برای یک بیمار اثر شفابخش و بر بیمار دیگر اثر زیان‌بخش دارد که این موضوعات باید از طریق علمی مشخص شود.
وی ادامه داد: برای دست یابی به اثرات داروها،در آینده‌ای نه چندان دور نیز مرکز مراقبت‌های تصویربرداری و پیوندها نیز باید تأسیس و افتتاح شود.
وی افزود: در حوزه درمان ارائه روش‌ها، دستگاه‌ها و مراکز درمانی جدید و تخصصی‌تر کردن مراکز باید صورت بگیرد و همچنین در حوزه پژوهش ارائه روش‌های جدید و روش‌های تولید علم و مراقبت بهداشتی باید انجام شود.
سرپرست تیم داروسازی بیمارستان مسیح دانشوری نیز گفت: در سال 84 سه مرکز از مراکز درمانی کشور با عنوان های "مسیح دانشوری"،"بقیة الله" و"شهید رجایی"برای راه اندازی مرکز مراقبت‌های دارویی انتخاب شدند.
"حسین فهیمی" گفت:بیمارستان مسیح دانشوری اولین مرکزی بود که توانست بخش دارویی را با همکاری تمام واحدها و اساتید دارونامه بیمارستانی خود را تشکیل دهد.
وی با اشاره به اینکه آموزش در این مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: سه عامل مهم منابع مالی، منابع انسانی و فعالیت نرم‌افزاری برای تاسیس و ادامه فعالیت این مرکز نیاز بود.
به گفته ی وی، 100 نفر از افراد متخصص و کارشناس در ایجاد این مرکز همکاری کردند.
بخش مراقبت های دارویی شامل کلیه خدمات داروسازی با تعلیمات خاص در داروساز بالینی که با نتیجه درمانی مشخص و بیمار مشخص با تغییرات مهمی در بخش دارو انجام می شود.
بیمارستان دکتر "مسیح دانشوری"یکی از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که در انتهای دارآباد تهران واقع شده است. این بیمارستان مرکزی آموزشی، پژوهشی و درمانی برای سل و بیماری‌های ریوی محسوب می‌شود.
در این بیمارستان 446 تخت موجود است و روزانه بیش از 100بیمار به آن مراجعه می‌کنند. بخش‌های این مرکز عبارت‌اند از: جراحی توراکس (عمومی، گوش و حلق و بینی)، داخلی ریه (عمومی)، ریه اطفال (عمومی و عفونی)، TB (مردان، زنان و اطفال)، انکولوژی توراکس، I.C.U ، اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه و درمانگاه‌ها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha