شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 166052

شش کشته، یک مفقود و خسارت گسترده نتیجه جاری‌شدن سیل در هشت استان کشور است. استان ایلام بیش از سایر مناطق دچار خسارت شده است و سه نفر از کشته‌شدگان از ساکنان این استان بودند. سه قربانی دیگر نیز از اهالی استان لرستان بودند. همچنین استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، همدان و خوزستان نیز در پی این حادثه طبیعی دچار خسارت شدند این در حالی است که جاری‌شدن سیل بار دیگر موجب انتقاداتی شده است و رئیس‌جمهور و وزیر کشور نیز این حادثه را پیگیری کرده‌اند.

باز هم سیل، باز هم مرگ

سلامت نیوز: شش کشته، یک مفقود و خسارت گسترده نتیجه جاری‌شدن سیل در هشت استان کشور است. استان ایلام بیش از سایر مناطق دچار خسارت شده است و سه نفر از کشته‌شدگان از ساکنان این استان بودند. سه قربانی دیگر نیز از اهالی استان لرستان بودند. همچنین استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، همدان و خوزستان نیز در پی این حادثه طبیعی دچار خسارت شدند این در حالی است که جاری‌شدن سیل بار دیگر موجب انتقاداتی شده است و رئیس‌جمهور و وزیر کشور نیز این حادثه را پیگیری کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه در کشور انتقاد کرد و گفت: درحال‌حاضر ١٧ استان کشور درگیر بارش باران هستند و هشدارهای لازم به آنان داده شده است؛ از این تعداد هشت استان با بروز سیل، سیلاب و آب‌گرفتگی روبه‌رو بودند که اقدامات لازم در این‌باره انجام شده است و حادثه‌دیدگان در مساجد، حسینیه‌ها و...، به شکل موقت اسکان داده شده‌اند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تماس‌های تلفنی وزیر کشور و دکتر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، اظهار کرد: علاوه بر وزیر کشور، شخص رئیس‌جمهور و معاون اول نیز پیگیر حادثه سیل در استان‌های کشور بوده‌اند و بر لزوم رسیدگی فوری و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان تأکید کرده‌اند.


نجار با اشاره به میزان خسارت ناشی از سیل نیز اظهار کرد: آنچه در خبرها با عنوان خسارت اعلام شده است فقط تخمین و گمانه‌زنی است. نباید این اعداد و ارقام را به عنوان یک عدد قطعی اعلام کرد؛ چراکه برای تخمین خسارات باید کار کارشناسی صورت گیرد و سپس برای تأمین اقدام شود. نجار افزود: بارندگی‌های شدیدی که در ایلام رخ داد، دوره‌ای صدساله دارد؛ یعنی هر صد سال یک‌بار ما شاهد چنین بارندگی‌هایی در ایلام بوده‌ایم؛ اما متأسفانه در انجام پروژه‌ها و مطالعاتی که پیش از پروژه‌ها باید انجام شود به این دوره‌ها توجهی نمی‌شود. از طرفی گسترش شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیز در بروز سیلاب تأثیر‌گذار است؛ به عنوان مثال در تهران، بزرگراه امام‌علی(ع) را روی مسیل ساخته‌ایم. این در حالی است که در صورت بروز سیلاب معلوم نیست آب از کدام طریق راه خود را می‌یابد و خارج می‌شود. آن هم وقتی ما مسیل را به بزرگراه تبدیل کرده‌ایم.

در قم‌رود نیز مشکلی مشابه وجود دارد و این موضوع در بسیاری از پروژه‌ها دیده می‌شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چه عاملی سبب بروز این سیلاب‌ها شد، اظهار کرد: زمانی که باران به شکل نم‌نم شروع به باریدن می‌کند، آب جذب خاک می‌شود؛ اما زمانی که باران به شکل سیل‌آسا شروع به بارندگی می‌کند، امکان جذب آن در خاک وجود ندارد و از این‌رو بر سطح زمین جاری می‌شود. در این شرایط آب باید وارد مسیل‌ها و رودخانه‌ها شود و مسیر خود را ادامه دهد؛ اما زمانی که در طبیعت دست‌کاری و در مسیل‌ها ساخت‌وساز می‌شود، این چرخه در جایی قطع شده و نتیجه آن واکنشی می‌شود که طبیعت از خود نشان می‌دهد.

آب‌های سطحی راه خود را در همان مسیری که باید، ادامه می‌دهند؛ اما این انسان‌ها هستند که در مسیر سیل اقدام به ساخت‌وساز می‌کند و دچار خسارت می‌شوند.  نجار ادامه داد: سه نفری که در استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند، بر اساس گزارشی که استانداری داده است در بستر رودخانه و مسیل اقدام به ساخت‌‌وساز کرده بودند. علاوه بر ساخت‌وسازهای غیراصولی، نحوه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان نیز از دیگر موضوعاتی بود که در پی سیل روز پنجشنبه موجب طرح انتقاداتی شد. علی‌محمد ‌احمدی، عضو مجمع نمایندگان استان ایلام، در مجلس از عملکرد سازمان‌های مسئول به ویژه هلال‌احمر در سیل اخیر استان ایلام انتقاد کرد و گفت: هرچند ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و استان ایلام برای مواجهه با این رخدادهای طبیعی اعلام آمادگی کرده بودند؛ اما منفعل بودند و غافلگیر شدند و مردم از عملکرد آنها ناراضی هستند. وی گفت: بارش‌های سنگین علاوه بر خسارت به زیرساخت‌های این استان منجر به فوت سه شهروند ایلامی و مفقودشدن یک نفر شده است.


نماینده مردم دهلران در مجلس با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها بالغ بر ٧٠٠ میلیارد تومان به ایلام در اثر وقوع این سیل خسارت وارد شده است، افزود: مردم به اینکه هلال احمر عکس‌العمل خوبی نداشته است؛ معترض هستند. هرچند برخی از مسئولان دولتی همچون نوبخت و فریدون از شهرهای سیل‌زده بازدید کردند، ولی انتظار کمک‌رسانی بیشتری از سازمان‌های مربوطه وجود دارد اللهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت، در مجلس نیز با انتقاد از واکنش نشان‌ندادن جدی سازمان هلال احمر و ستاد حوادث غیرمترقبه در سیل اخیر استان لرستان، گفت: متأسفانه فقط از امکانات استانی استفاده می‌شود. درحالی‌که نیاز است امکاناتی در اختیار شهرداری‌ها و بخشداری‌ها قرار گیرد. او اظهار کرد: بر اثر بارندگی شدید پنجشنبه، سه نفر در لرستان جان خود را از دست دادند و در پی رعدوبرقی دیروز هم متأسفانه یک نفر دچار سوختگی شدید شد. نماینده مردم کوهدشت در مجلس خاطرنشان کرد: بر اثر ریزش کوه و شکستن برخی پل‌ها ارتباط با تعداد زیادی از روستاها قطع شده است و شامگاه پنجشنبه نیز به دلیل بارندگی‌های شدید، بخش زیادی از شهر تخلیه شد؛ ضمن اینکه خسارت‌های زیادی به خانه‌ها و احشام مردم وارد شده است.


دراین‌میان، سازمان‌های امدادی از کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان خبر داده‌‌اند و آماری را دراین‌باره ارائه کرده‌اند. حسین درویشی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از امدادرسانی به بیش از هزارو ٤٠٠ نفر پس از وقوع سیل در هشت استان کشور خبر داد و گفت: امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل از روز پنجم آبان‌ماه آغاز شد و برابر آخرین آمارها تا عصر جمعه، هشت استان آذربایجان شرقی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، همدان، لرستان و خوزستان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی بودند. وی با بیان اینکه به حدود ٤٠ شهر و شهرستان از این هشت استان خساراتی وارد شده است، گفت: ٣٩٠ امدادگر هلال احمر در قالب ١١٠ تیم عملیاتی در این استان‌ها حضور دارند. همچنین ٢٠٠ تخته پتو، ٢٠ تخته موکت، ١٥٠ قوطی کنسرو، ٥٠٠ قرص نان و...، نیز میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است. مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، نیز از آماده‌باش کلیه دستگاه‌های امدادی در استان‌های سیل‌زده خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه به ١٦ استان کشور که احتمال بروز سیل در آنها وجود داشت، هشدارهای لازم را دادیم و دستگاه‌های امدادی را در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآوردیم. متأسفانه در پی این بارش‌ها در هشت استان کشور شاهد بروز سیل، سیلاب و آب‌گرفتگی بودیم که امدادگران بلافاصله وارد عمل شدند و امدادرسانی را آغاز کردند. امدادرسانی به حادثه‌دیدگان همچنان ادامه دارد و پس از انجام اقدامات اولیه کار برآورد خسارت آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha