سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در بیانیه ای به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تغذیه با شیر مادر را عاملی برای نجات کودک در بحرانها توصیف کرد.

دکتر مارگارت چن مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه ای به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر ( 10 لغایت 16 مرداد ) در این بیانیه اعلام کرد: کودکان، یکی از آسیب پذیرترین گروهها در بحرانها هستند زیرا با سه خطر کشنده اسهال، سینه پهلو و سوء تغدیه مواجهند.

در این بیانه عنوان شده است: "راهبرد بین المللی تغذیه نوزاد و کودک" طرح کلی اقدامات لازم جهت ارتقاء تغذیه نوزادان و کودکان را در بحرانها ارائه می دهد. در تمامی شرایط، مهمترین راه جلوگیری از سوء تغذیه و مرگ و میر نوزادان و کودکان نوپا تغذیه با شیر مادر است؛ به گونه ای که در ساعت اول پس از تولد آغاز شود، تا شش ماهگی به عنوان تنها غذا حتی بدون مصرف آب انجام گیرد و تا دو سالگی یا بیشتر با کمک غذاهای مکمل مناسب در کنارآن ادامه یابد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: متأسفانه باور اشتباه و رایجی وجود دارد مبنی براین که فشارهای روحی یا تغذیه ناکافی که معمولاً در بحران ها وجود دارد، می تواند توان مادر را در تغذیه موفق با شیر خود به خطر اندازد. طی بحران ها ممکن است جایگزین های اختصاص یافته نسنجیده و کنترل نشده شیر مادر تغذیه به این روش را از رونق بیاندازد، لیکن بجای آن می بایست تمرکز بر حمایت و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر باشد.

مارگارت چن در ادامه این بیانیه آورده است: به عنوان بخشی از آمادگی برای بحران، بیمارستان ها و سایر خدمات مراقبت های بهداشتی باید کارکنان آموزش دیده ای داشته باشند که بتوانند به مادران در برقراری تغذیه با شیر مادر و غلبه بر مشکلات کمک کنند. در طرح بیمارستان های دوستدار نوزاد و مشاوره تغذیه با شیر مادر سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) آمده است که در برنامه های آمادگی برای بحران می بایست یک دوره آموزشی جهت تغذیه با شیر مادر گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha