مطالعات نشان داده است که وجود مقادیر بالای اُمگا ۳ در خون می تواند احتمال شکستگی لگن در زنان یائسه را کاهش دهد.

سلامت نیوز:مطالعات نشان داده است که وجود مقادیر بالای اُمگا ۳ در خون می تواند احتمال شکستگی لگن در زنان یائسه را کاهش دهد.

ه گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققین گلبول های قرمز زنانی را که سابقه شکستگی لگن داشته را بررسی و مشاهده کرده اند. در کسانی که در گلبول های قرمز آنها مقادیر بالاتری از اُمگا ۳ وجود داشت احتمال شکستگی لگن کاهش پیدا کرده است.


البته این مطالعه نشان نداده که علت این ارتباط چیست ولی محققین حدس میزنند به علت کاهش التهاب در استخوان تراکم آن بالا باقی می ماند. هر گونه التهاب در استخوان می تواند موجب فعالیت سلول های استئوکلاست و در نتیجه بازجذب کلسیم از آن شود. این بازجذب می تواند موجب ضعیف شدن استخوان و پوکی آن شود. اُمگا ۳ می تواند موجب کاهش التهاب شده و بدین ترتیب میتواند احتمال شکستگی را هم کم کند.


از انجائیکه سوال از افراد، راجع به میزان دریافتی اُمگا ۳ آنان دقت کافی را ندارد محققین بجای آن میزان غلظت این ماده را در گلبول های قرمز اندازه گیری کردند. این میزان می تواند معیاری دقیق از مقدار مصرف غذاهای حاوی اُمگا ۳ باشد.


شکستگی لگن ارتباط نزدیکی با میزان پوکی یا قدرت استخوان ها دارد و به همین علت ارتباط بین میزان اُمگا۳ و شکستگی لگن بررسی شده است.
محققین عنوان می کنند مصرف مقادیر بیشتر ماهی و گیاهان سرشار از اُمگا ۳ ممکن است بتواند میزان این شکستگی ها را کاهش دهد.
اُمگا۳ و اُمگا۶ دو نوع اسید چرب اشباع نشده هستند که بدن برای انجام فعالیت های حیاتی خود به آنها احتیاج دارد ولی خود توانایی تولید آنها را ندارد. مطالعات قبلی نشان داده است که گرچه هر دو این چربی ها مفید هستند ولی اُمگا۳  خواص ضدالتهابی دارد درحالیکه اُمگا۶ هم خواص ضدالتهابی و هم خواص التهابی را با هم دارا می باشد.


طب تحقیقات زنانی که نسبت اُمگا۶ به اُمگا۳ خون آنها بالاست احتمال شکستگی لگن دو برابر زنانی است که این نسبت در آنها حداقل ممکن می باشد. در اکثر رژیم های غذایی این نسبت در حد ۱۷-۱۵ است در حالیکه محققین توصیه می کنند این نسبت باید به حدود ۴-۲ کاهش پیدا کند.
منبع اصلی اُمگا ۳ در غذاهای گوشتی و ماهی های چرب قرار دارد و در غذاهای گیاهی این ماده را می توان در تخم کتان و در گردو و بادام یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha