كارشناس ارشد برنامه مراقبت آنفلوآنزا وزارت بهداشت با بیان این كه پیش بینی می‌شود هنگام پاندمی آنفلوآنزا A، این ویروس 25 درصد افراد جامعه را مبتلا كند، گفت: به این ترتیب به نظر می‌رسد در زمان پاندمی این بیماری، 20 تا 21 میلیون ایرانی به آن مبتلا شوند.

دكتر همتی با اشاره به نتایج احتمالی پاندمی آنفلوآنزا A در آینده، گفت: پاندمی آنفلوآنزا 6ماه تا دو سال به طول می‌انجامد. در زمان بروز پاندمی آنفلوآنزا «آ» پنج درصد هر جامعه‌ای نیاز به بستری دارند و میزان مرگ و میر ناشی از آن 1 تا 2 درصد است.

وی با بیان این كه در صورت عدم رعایت موازین احتیاطی در رابطه با آنفلوآنزای A، پروازهای خارجی می‌توانند مشكل ساز باشند، ادامه داد: تاكنون حدود 50 درصد موارد آلودگی به این ویروس در ایران از طریق كشور عربستان بوده است.

دكتر همتی نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزا A را مانند دیگر آنفلوآنزاها دانست و گفت: شایع‌ترین راه انتقال آنفلوآنزا A از طریق عطسه و سرفه است. انتقال از طریق قطرات تنفسی بزرگ نیازمند تماس نزدیك بیمار و فرد سالم است؛ چرا كه این قطرات به صورت معلق در هوا باقی نمی‌مانند و فاصله‌ای كمتر از یك متر را طی می‌كنند.

وی با بیان این كه اقدامات پیشگیرانه باید در سه سطح فرد و خانواده، جامعه و مراكز بهداشتی درمانی انجام شود، افزود: تب، سردرد، سرفه و گلودرد از علایم اصلی آنفلوآنزا A هستند و اگر فردی 2 تا 3 علامت از آن را داشته باشد، مشكوك به آنفلوآنزای خوكی است. علایمی مانند اسهال و استفراغ، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، لرز و احساس خستگی در درجه‌های بعدی اهمیت قرار دارند.

دكتر همتی، افراد بالای 65 سال، كودكان زیر 5 سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، بیماری‌های متابولیك مانند دیابت و افراد دچار نقص سیستم ایمنی را از گروه‌های پرخطر بیماری آنفلوآنزا A عنوان كرد و گفت: این افراد در صورت مشاهده علایم آنفلوآنزا باید سریع به پزشك مراجعه كنند.

وی گفت: مبتلایان به آنفلوآنزا A از 24 ساعت قبل از آغاز علایم تا 7 روز پس از بروز علایم، می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل كنند. بنابراین لازم است تا 7 روز پس از آغاز علایم و 24 ساعت پس از رفع آخرین علایم بیماری، در منزل استراحت شود؛ چرا كه اقدامات حمایتی و تغذیه مناسب در این بیماری نقش مهمی دارند.

دكتر همتی تاكید كرد: در صورت مشاهده علایم شبه آنفلوآنزا، فاصله حداقل یك متری با دیگران رعایت شود و از بوسیدن و در آغوش گرفتن دیگران پرهیز شود. هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده شود و دستمال مصرف شده به صورت مناسبی دفع و روی سطوح رها نشود. همچنین لازم است دست‌ها به صورت مكرر با آب و صابون شسته شود. محلول‌های ضد عفونی كننده با پایه الكلی به این منظور مناسب هستند. همچنین از تماس دست با بینی، چشم و دهان باید خودداری شود.

وی با بیان این كه در سراسر ایران یكصد ICU مخصوص برای شرایط هشدار آنفلوآنزا A راه‌اندازی شده است، در رابطه با علایم هشدار آنفلوآنزا A، گفت: تب بالا به مدت طولانی و بیش از 3 روز به ویژه اگر حال عمومی بیمار مناسب نباشد، تنگی نفس، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شكم، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا مداوم و بهبود علایم آنفلوانزا در ابتدا و سپس عود ناگهانی تب و سرفه از علایم هشدار این بیماری هستند. در كودكان نیز كبودی و تغییر رنگ خاكستری از علایمی است كه باید جدی گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha