دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

درحالی‌که تغییرات دمایی در چند روز اخیر نوسان زیادی داشته و در برخی مناطق کشور سرمای زودرس حاکم شده، برخی مدیران مدارس سامانه گرمایشی را با استناد به اینکه «طبق قانون ما باید بخاری‌ها را از ۱۵آذر روشن کنیم»، راه‌اندازی نمی‌کنند و دانش‌آموزان در کلاس‌ها از سرما می‌لرزند.

بخاری‌های خاموش در کلاس‌های سرد

سلامت نیوز: درحالی‌که تغییرات دمایی در چند روز اخیر نوسان زیادی داشته و در برخی مناطق کشور سرمای زودرس حاکم شده، برخی مدیران مدارس سامانه گرمایشی را با استناد به اینکه «طبق قانون ما باید بخاری‌ها را از ۱۵آذر روشن کنیم»، راه‌اندازی نمی‌کنند و دانش‌آموزان در کلاس‌ها از سرما می‌لرزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، پدر یكی از دانش‌آموزان استان كردستان می‌گوید: «بچه‌های ما از سرما در كلاس‌های درس به‌خود می‌پیچند و مدیر مدرسه می‌گوید طبق دستورالعمل ما اجازه داریم بخاری‌ها را از 15آذر روشن كنیم. این چه قانونی است، مگر سرما و بیماری قانون سرش می‌شود؟» هر چند مسئولان آموزش و پرورش این موضوع را تكذیب می‌كنند اما گویا موضوع موكول كردن استفاده از سامانه گرمایشی مدارس به 15آذر براساس دستورالعملی است كه از سوی آموزش و پرورش به مدارس فرستاده شده است.گفته می‌شود براساس این بخشنامه حتی با وجود سرد شدن هوا، مدیران مدارس نمی‌توانند از بخاری‌ها یا سامانه گرمایشی برای گرم شدن كلاس‌های درس استفاده كنند. مادر یكی از دانش‌آموزان دبستان اندیشه در منطقه 11تهران می‌گوید: «چند روز پیش كه هوا قدری سرد شده بود دیدم كه بچه‌ها از سرما می‌لرزند، از مدیر دبستان خواهش كردم كه برای گرم شدن كلاس‌ها، سامانه گرمایشی را راه‌اندازی كند ولی او گفت كه اجازه چنین كاری را ندارد.» او ادامه ماجرا را چنین توضیح می‌دهد:«این جمله مدیر مدرسه كه طبق بخشنامه‌ سامانه گرمایشی مدارس از 15آذر راه‌اندازی می‌شود، خیلی عجیب بود و من گفتم سرما تاریخ و بخشنامه نمی‌شناسد. مگر می‌توان به سرما گفت كه چون بخاری مدارس از 15آذر روشن می‌شود سراغ دانش‌آموزان نرود!» مادر یكی از دانش‌آموزان همدانی نیز با انتقاد از منوط كردن استفاده از بخاری‌های مدارس به تاریخ خاصی معتقد است چون آب و هوای كشور متفاوت است نمی‌توان به همه مدارس كشور دستور داد كه همزمان از 15آذر بخاری‌ها را روشن كنند.

    پیگیری موضوع

داریوش ورناصری، مدیركل نوسازی مدارس استان تهران در واكنش به این موضوع می‌گوید:زمان استفاده از سامانه گرمایشی مدارس ربطی به سازمان نوسازی مدارس ندارد. این در حالی است كه مدیر آموزش و پرورش بروجرد در این‌باره به ایرنا گفته طبق بخشنامه‌ای در آموزش و پرورش، سامانه گرمایشی مدارس از 15آذرماه باید راه‌اندازی شود. اما سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید:«بخشنامه‌ای كه مدیران برخی واحدهای آموزشی به آن استناد می‌كنند مربوط به سال‌های پیش است، مدیران مدارس می‌توانند با توجه به موقعیت جغرافیایی واحدهای آموزشی نسبت به استفاده از سامانه گرمایشی تصمیم‌گیری كنند.» مسعود ثقفی توضیح می‌دهد كه مدیران هیچ محدودیتی در زمان استفاده از سامانه گرمایشی مدارس ندارند و این موضوع فقط براساس صلاحدید آنهاست و هنگامی كه هوا سرد است(حتی اگر پیش از 15آذر باشد) باید مدیران مدارس نسبت به راه‌اندازی و استفاده از سامانه گرمایشی اقدام كنند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند چنین اجباری وجود ندارد اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد در روزهای سرد گذشته چنین اتفاقی در برخی مدارس افتاده است. پیش‌بینی سازمان هواشناسی از سردتر شدن هوا خبر می‌دهد و اگر تكذیب این موضوع از سوی مسئولان به گوش همه مدارس نرسیده باشد، ممكن است برخی دانش‌آموزان مجبور باشند تا 15آذر‌ماه از سرما بلرزند تا فصل روشن شدن بخاری‌های مدارس برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha