مسئول طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی با اشاره به شناسنامه‌دار کردن پای بیماران دیابتیک از انجام طرح ملی چکاپ پای این بیماران در تاریخ 22 آبان با ارائه خدمات اسکن پا و معاینات اولیه رایگان خبر داد.

سلامت نیوز:مسئول طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی با اشاره به شناسنامه‌دار کردن پای بیماران دیابتیک از انجام طرح ملی چکاپ پای این بیماران در تاریخ 22 آبان با ارائه خدمات اسکن پا و معاینات اولیه رایگان خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، رضا قلمقاش در نشست خبری طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: غربالگری، آموزش و پیشگیری از بروز زخم بیماران دیابتی و عوارض و مشکلات ناشی آن تاثیر چشمگیری در روند زندگی این بیماران دارد. 


وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که افراد دیابتی به آن دچار می‌شوند به علت ابتلا به این بیماری است، این بیماری موجب کم شدن جریان خون در تمام بدن می‌شود و فرد علاوه بر مشکلات فیزیکی از جمله زخم پای دیابتی در کف پا دچار ناتوانی و یا حداقل کم‌توانی در فعالیت‌های روزمره می‌شود. همچنین نیرو و توان فرد مبتلا به این عارضه در کارکردهای فردی، اجتماعی بسته به شدت بیماری کاسته و کیفیت و بازدهی وی در محیط کار و منزل دچار اختلال می‌شود. 


قلمقاش تصریح کرد: امروزه میلیون‌ها نفر از بیماری دیابت رنج می‌برند و این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، سن ابتلا به این بیماری روز به روز در حال کاهش است، بنابراین طبق آمار حدود 5 تا 6 درصد افراد 2 تا 69 ساله در شهر تهران مبتلا به دیابت هستند، همچنین طبق مطالعات اخیر 14 تا 23 درصد ایرانیان بالغ بالای 30 سال دیابتی هستند یا دچار عدم تحمل گلوکز می‌باشند.


مسئول طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی ادامه داد: همچنین 60 تا 70 درصد افراد دیابتی دچار آسیب عصبی می‌شوند که ممکن است منجر به قطع پا در آنها شود که در حدود 15 درصد این افراد زخم پای ناشی از دیابت مشاهده شده است، همچنین طبق بررسی‌های به عمل آمده ایران جزء کشورهایی است که به میزان زیاد در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد و بروز زخم پای دیابتی در ایران روبه افزایش است. 


وی عنوان کرد: متاسفانه آمار دقیقی از هزینه‌های سنگین درمان زخم پا در این بیماران در کشور در دسترس نیست اما آنچه که مسلم است هزینه‌ها در قطع میلیونی تاثیر جدی را بر وضعیت اقتصادی وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین اقتصاد خانواده بیمار ایجاد می‌کند. 


قلمقاش بیان داشت: در یک تحقیقی که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، یافته‌هایی به دست آمد که حاکی از آن بود هزینه حدود 3 تا 5 هزار دلار برای درمان هر زخم پا در بیماران دیابتیک بوده است. براین اساس با توجه به اینکه 12 تا 24 درصد زخم‌های پا منجر به قطع عضو می‌شوند می‌توان هزینه قطع عضو را که در آمریکا حدود 30 تا 60 هزار دلار برآورد شده است را هم به این هزینه‌ها جمع زد و متوجه شد که یک پیشگیری ساده تا چه حد می‌تواد مقرون به صرفه باشد کما اینکه این مقوله نادیده گرفته می‌شود.


مسئول طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی ادامه داد: بر طبق آخرین آمار تحقیقات اخیر زخم پای دیابتی نخستین عامل مرگ و میر عفونی بیماران دیابتیک است و به طور معنی‌داری به عمر آنان تاثیر منفی دارد. 


وی عنوان کرد: پزشکان معتقدند بهتر است تمام افراد جامعه درباره این بیماری اطلاعات لازم را کسب کنند زیرا افزایش سطح آگاهی مردم موجب پیشگیری از این بیماری و همچنین شناخت به موقع افراد بیمار می‌شود، از سویی پیشگیری از بروز این بیماری می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان شود چرا که هزینه‌های درمان این عارضه در درازمدت باعث بروز تنگنای مالی برای افراد می‌شوند. این در حالی است که در مرحله پیشگیری با هزینه‌های قابل قبول چکاپ می‌توان جلوی ضررهای مادی و معنوی احتمالی را گرفت. 


قلمقاش در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که 70 درصد مبتلایان به بیماری دیابت و زخم پای ناشی از آن از بیماری خود خبر ندارند، اطلاع‌رسانی، آموزش و غربالگری این بیماری خاموش با همکاری انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور و مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت «نسخه» به مناسبت روز جهانی دیابت در قالب جشنواره پای دیابتیک در تاریخ 22 آبان صورت می‌پذیرد، بنابراین بیماران دیابتی می‌توانند با در دست داشتن مدارک بیماری و یا آزمایش خود می‌توانند در طول روزهای یادشده با مراجعه به مراکز «پاپزشکی» بیمارستان پاستور نو، بیمارستان مدائن و مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت «نسخه» بر طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی شرکت کنند و از معاینه رایگان در این ایام بهره‌مند شوند.


مسئول طرح ملی چکاپ پای بیماران دیابتی تصریح کرد: این طرح با هدف آگاهی بخشی و پیشگیری از بروز زخم پای دیابتی طرح‌ریزی شده است تا بتوانیم پای این بیماران را شناسنامه‌دار کنیم که می‌تواند این امر تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه‌های درمان و بهبود کیفیت زندگی این بیماران داشته باشد.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون فقط 3 مرکز «پاپزشکی» در تهران وجود دارد و ظرفیت هر یک از مراکز محدود است، بنابراین نحوه نوبت‌دهی به بیماران بر حسب اولویت تماس انتخاب شده است. براین اساس بیماران می‌توانند از دو روش ارسال پیامک به سامانه 0214343682 و یا ثبت‌نام در وبگام انجمن حمایت از پای سالم www.ihfa.ir  اقدام به اخذ نوبت کنند. مراجعین لزوما باید در زمان حضور یک مدرک شناسایی و یا آخرین آزمایش تست قند خود را و یا مدارکی دال بر ابتلا به دیابت به این مراکز ارائه کنند، براین اساس برای تمام بیماران ضمن تشکیل پرونده یک اسکن رایگان از کف پاها، به همراه معاینات اولیه و یک جلسه کلاس آموزشی رایگان نیز در یکی از این مراکز «پاپزشکی» در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha