سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

«غلامرضا غفاری»، دانشیار گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سخنرانی خود با عنوان «سرمایه اجتماعی و تامین احتماعی» گفت نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ۵۳ مردم معتقدند وضعیت فقر در آینده بد‌تر می‌شود. همچنین ۴۰ درصد نمونه آماری نیز پاسخ داده‌اند نابرابری اجتماعی کم نخواهد شد.

سلامت نیوز: «غلامرضا غفاری»، دانشیار گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سخنرانی خود با عنوان «سرمایه اجتماعی و تامین احتماعی» گفت نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ۵۳ مردم معتقدند وضعیت فقر در آینده بد‌تر می‌شود. همچنین ۴۰ درصد نمونه آماری نیز پاسخ داده‌اند نابرابری اجتماعی کم نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تأمین ۲۴، غلامرضا غفاری در سازمان تامین اجتماعی گفت سرمایه یک نوع دارایی و ارزش است و انواع مختلفی دارد که سرمایه انسانی، اجتماعی، طبیعی، مالی از جمله آن‌ها هستند.
 وی با بیان اینکه بدون سرمایه اجتماعی و انسانی، توسعه امکان پذیر نیست ادامه داد سرمایه اجتماعی مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی، تعاملات و شبکه‌های اجتماعی و نحوه تعاملات کنشگران اجتماعی است که میان افراد و گروه‌ها جریان دارد و موجب تسهیل عمل جمعی و اجتماعی می‌شود.

همچنین سرمایه اجتماعی مانند یک ملاط است که افراد، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی را با یکدیگر پیوند می‌دهد.

استاد رفاه اجتماعی دانشگاه تهران ضرورت ایجاد مفهوم سرمایه اجتماعی را فردگرایی افراطی، چرخش پارادایم توسعه، چرخش از مفاهیم سخت به نرم، طرح رویکرد اجتماع گم شده، گفتمان جامعه رفاه تا دولت رفاه و گفتمان تبدیل سرمایه‌ها دانست و افزود تامین اجتماعی می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی به جوامع منجر شود.

وی با تفیک کمیت نظام‌های رفاهی و کیفیت نظام‌های رفاهی ادامه داد منظور از کمیت نظام‌های رفاهی، جمعیت تحت پوشش، تدارک خدمات رفاهی و هزینه‌های اجتماعی است و کیفیت نظام‌های رفاهی در اشاره به شفافیت، پاسخگویی و کیفیت خدمات است.

غفاری تاکید کرد کمیت نظام‌های رفاه ضرورتاً با سرمایه اجتماعی رابطه مثبت ندارد اما کیفیت نظام‌های رفاهی دارای رابطه مثبت و معناداری در جهت تقویت سرمایه اجتماعی است.

اینجامعه‌شناس با بیان اینکه بیکاری هم اکنون مهم‌ترین معضل اجتماعی جامعه ماست گفت سازمان تامین اجتماعی با ارائه خدمات موثر می‌تواند به تقویت سرمایه اجتماعی و حرکت از سمت کمیت نظام رفاهی به یک نظام رفاهی کیفی اقدام کند.

به گفته غفاری، ۵۳ درصد از مردم مردم معتقدند وضعیت فقر در جامعه بد‌تر می‌شود و در بررسی‌هایی که صورت گرفته است سرمایه اجتماعی درون گروهی در ایران زیاد است و این امر به معنای شبکه‌ای از روابط مبتنی بر اعتماد و مشارکت در گروه‌های خانوادگی، وابستگی و بسته است که می‌تواند منجر به بروز فساد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha