رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع 7/3 درصدی دیابت در جمعیت روستایی كشور، از ابتلای حدود 20 درصدی تهرانی‌ها به دیابت یا اختلال تحمل گلوكز خبر داد و گفت: می‌توان از ظرفیت پزشكان خانواده در كل كشور برای ارایه خدمات بهتر به دیابتی‌ها استفاده كرد.

دكتر حسن آقاجانی در مراسم افتتاح كلینیك مجازی دیابت در بیمارستان شریعتی، با اشاره به حساسیت جهانی بر روی بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، گفت: در ایران نیز به دنبال تغییر روش‌های زندگی با شیوع روزافزون بیماری‌های غیرواگیر مواجه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در كشور در مورد بیماری دیابت و استفاده از بستر نظام سلامت برای این بیماری، ادامه داد: به این ترتیب كلیه افراد بالای 30 سال جمعیت روستایی كشور از نظر بیماری دیابت مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله اول این بررسی حدود 200 هزار مورد دیابت جدید شناسایی شد كه بسیاری از آنها از ابتلا به این بیماری اطلاع نداشتند.

دكتر آقاجانی با بیان این كه 7/3 درصد كل جمعیت روستایی كشور به دیابت مبتلا هستند، افزود: با توجه به آن كه جمعیت روستایی از جمعیت فعال كشور بوده و از شیوه غذایی سالم‌تری نسبت به شهرها برخوردارند، این میزان ابتلا به دیابت می‌تواند به عنوان تهدیدی برای آینده مطرح باشد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در مورد جمعیت دیابتی‌های تهرانی، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، جمعیت دیابتیك‌های تهرانی حدود هفت درصد و افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوكز حدود 13 درصد هستند. در مجموع حدود 20 درصد تهرانی‌ها یا دیابتی هستند و یا به اختلال تحمل گلوكز مبتلا هستند. یعنی از هر 5 تهرانی یك نفر به این اختلالات مبتلاست.

وی، دیابت را از جمله بیماری‌هایی عنوان كرد كه به مداخلات طولانی مدت و همكاری خانواده بیمار در روند درمان نیاز دارد و گفت: مساله اصلی در سطح كلان شهرها آن است كه اقدام مناسبی برای این بیماری صورت نگرفته است. بنابراین راه‌اندازی كلینیك مجازی در شهرهای بزرگ كه دسترسی به فناوری‌های اطلاعاتی بیشتر است، بسیار می‌تواند موثر باشد. امیدواریم این اقدام بستری باشد تا برای دیگر بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا نیز ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

دكتر آقاجانی با اشاره به موظف شدن وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر در سال جاری، گفت: می‌توان از ظرفیت پزشكان خانواده و ایجاد كلینیك‌های دیابت با استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها، به منظور ارایه خدمات بهتر به بیماران دیابتی در سطح كشور استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha