یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت پایین و نگهداری نامناسب آرد، تخمیر با جوش شیرین، عدم بروز بودن تجهیزات و دستگاههای پخت نان و پایین بودن مهارت نانوایی‌ها از عمده عواملی است که در کاهش کیفیت نان تاثیر دارد، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که بخش عمدهای از نانوایی‌ها نتوانستند یک نان مرغوب عرضه کنند و اکثر آنها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مشکل دارند.

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت پایین و نگهداری نامناسب آرد، تخمیر با جوش شیرین، عدم بروز بودن تجهیزات و دستگاههای پخت نان و پایین بودن مهارت نانوایی‌ها از عمده عواملی است که در کاهش کیفیت نان تاثیر دارد، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که بخش عمدهای از نانوایی‌ها نتوانستند یک نان مرغوب عرضه کنند و اکثر آنها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مشکل دارند.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عزتالله فاضلیمقدم اظهار کرد: قوت غالب مردم نان است که بخش عمده‌ای از انرژی و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.


وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بهرغم افزایش قیمت نان هیچ تغییری در کیفیت این کالا دیده نشده و همچنان نانهایی که مصرف می‌کنیم، کیفیت لازم را ندارد، اضافه کرد: با این تفاسیر شاهد دورریز بخش عمده‌ای از نان‌ها هستیم.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت نان به خیلی از فاکتورها بستگی دارد، ادامه داد: زمان تولید گندم، نحوه نگهداری آرد و فرآیند پخت در کیفیت نان موثر است.


وی با بیان اینکه نان صنعتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نانهای سنتی باشد، افزود: نانهای صنعتی با استفاده از مخمر و بهبود دهنده‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و همچنین مدت زمان نگهداری این نان بیشتر است.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه در پخت نان صنعتی دست دخالت ندارد و همه فرآیند به صورت مکانیزه انجام می‌شود، یادآور شد: این نان سلامت فرد را تضمین میکند و چون در معرض مستقیم حرارت قرار نمی‌گیرد، سلامت آن حفظ می‌شود.
فاضلی مقدم تصریح کرد: در نانهای صنعتی انرژی کمتری استفاده می‌شود و شرایط نگهداری، پخت، بهداشت فردی و محیطی مکان و تجهیزات در مقایسه با نان سنتی بسیار مطمئن است.


وی با بیان اینکه تنوع تولید در نانهای صنعتی بیشتر بوده و بسته‌بندی آن نیز بهداشتی است، بیان کرد: روی بسته‌بندی این نان مشخصات کامل نوشته شده است و مصرف کننده می‌داند نان بستهبندی شده، تاریخ تولید و انقضا دارد و با اطمینان خاطر استفاده می‌کند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه خیلی از فروشگا‌ههای ما نانهای سنتی را بدون بسته‌بندی عرضه میکنند و زمان نگهداری این نان‌ها محدود است، اظهار کرد: تولید نانهای سنتی فاقد شرایط مناسب بهداشتی و مشخصات است. امکان آلودگی و کپک زدن این نانها وجود دارد و عرضه نانهای سنتی به این شکل در فروشگاهها قابل قبول نیست.


فاضلیمقدم با تاکید بر اینکه نانهای صنعتی گزینه مناسبی برای مصرف هستند، یادآور شد: مصرف اینگونه نانها در کشور نهادینه نشده و نیاز است زمینه ایجاد نانوایی‌های صنعتی در کشور و لرستان ایجاد شود؛ چرا که از لحاظ تغذیه‌ای غنی است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha