نه توری پایین آمد و نه با فروشنده‌ای در بازار پرندگان برخورد شد. پنج روز پیش بود که حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، از آغاز برخورد با متخلفان صید و شکار پرندگان در فریدونکنار از ٢٨ آبان ماه یعنی پنجشنبه‌ای که گذشت، خبر داده بود تا امید را برای مقابله با متخلفان صید و شکار پرندگان در فریدونکنار زنده کند، اما این امید زمان زیادی دوام نیاورد. پنجشنبه که شد و تقویم روی ٢٨ آبان ماه ایستاد، هیچ برخوردی با تورهای هوایی که حتی از کنار جاده هم دیده می‌شوند، نشد. تورها همچنان در تالاب بین‌المللی فریدونکنار و در شالیرازها ایستاده بودند تا هزاران پرنده را به بازار پرندگان فریدونکنار سرازیر کنند.تنها اتفاقی که افتاد، توقف خودروی حامل پرندگان بود که از بهشهر به سمت بازار پرندگان فریدونکنار می‌آمد. در این خودرو٤٦ چنگر و ٥ مرغابی وجود داشت که این پرندگان کشف و ضبط شدند. توقیف این خودرو درحالی اتفاق افتاد که این خودرو مربوط به فریدونکنار و متخلفان محلی منطقه نبود. دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد تا نخستین روز برخورد، نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.

پرندگان مهاجر همچنان در تورهای هوایی فریدونکنار، گرفتارند

سلامت نیوز: نه توری پایین آمد و نه با فروشنده‌ای در بازار پرندگان برخورد شد. پنج روز پیش بود که حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، از آغاز برخورد با متخلفان صید و شکار پرندگان در فریدونکنار از ٢٨ آبان ماه یعنی پنجشنبه‌ای که گذشت، خبر داده بود تا امید را برای مقابله با متخلفان صید و شکار پرندگان در فریدونکنار زنده کند، اما این امید زمان زیادی دوام نیاورد. پنجشنبه که شد و تقویم روی ٢٨ آبان ماه ایستاد، هیچ برخوردی با تورهای هوایی که حتی از کنار جاده هم دیده می‌شوند، نشد. تورها همچنان در تالاب بین‌المللی فریدونکنار و در شالیرازها ایستاده بودند تا هزاران پرنده را به بازار پرندگان فریدونکنار سرازیر کنند.تنها اتفاقی که افتاد، توقف خودروی حامل پرندگان بود که از بهشهر به سمت بازار پرندگان فریدونکنار می‌آمد. در این خودرو٤٦ چنگر و ٥ مرغابی وجود داشت که این پرندگان کشف و ضبط شدند. توقیف این خودرو درحالی اتفاق افتاد که این خودرو مربوط به فریدونکنار و متخلفان محلی منطقه نبود. دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد تا نخستین روز برخورد، نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: مدت‌هاست هر گاه صحبت از بی‌نتیجه بودن برخورد با متخلفان صید و شکار در فریدونکنار می‌شود، دوستداران حیات‌وحش و فعالان محیط‌زیست، صراحتا از ذی‌نفع بودن مسئولان محلی در این ماجرا حکایت می‌کنند. حکایتی که چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم آن را تأیید کرد و گفت:  «متاسفانه بسیاری از مسئولان و مقامات محلی به نوعی در این زمینه دخیل شده‌اند. اقوام و آشنایان آنها در این کار دخیل هستند که این موضوع باعث شده، مسأله پیچیدگی‌هایی پیدا کند.» مسأله پیچیده شده و همین پیچیدگی هم باعث شده تا روزی که قرار بود، روز آغاز برخورد با متخلفان صید و شکار در فریدونکنار باشد به روز توقیف یک خودروی بهشهری خلاصه شود.

محمدالله قلی، فعال محیط‌زیست و کارشناس حیات وحش دراین‌باره با اشاره به این‌که تصمیم دولت بر این است که با توجه به بعد وسیع تخلف و نقض قوانین محیط‌زیستی در فریدونکنار، منطقه ساماندهی شده و جلوی این تخلف گرفته شود، درباره برخوردی که قرار بود از روز پنجشنبه در فریدونکنار آغاز شود، به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه شاهد این هستیم که مسئولان استانی مایل به همکاری نیستند و روز پنجشنبه هم برخوردی نشد.» 

او با اشاره به قولی که فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، داده بود، ادامه داد: «قول داده بود، برخورد شود اما تنها اتفاقی که افتاد صبح روز پنجشنبه یگان حفاظت محیط‌زیست یک خودرو که پرندگان صید شده را از میانکاله می‌آورد، توقیف کردند. این خودرو از بهشهر می‌آمد و حدود ٥٠ پرنده حمل می‌کرد، با این خودرو برخورد شد اما هر روز هزاران پرنده در بازار پرندگان فریدونکنار عرضه می‌شود که تنها ٣٠‌درصد آنها از سایر مناطق همچون میانکاله، گمیشان و ... به این بازار می‌آیند. با فعالیت‌هایی که در این بازار می‌شود، برخورد نمی‌شود، اما به‌عنوان طرح برخورد با متخلفان صید و شکار در فریدونکنار، با خودرویی که از بهشهر می‌آمد، برخورد می‌شود. بحث ما در فریدونکنار، بحث تورهای هوایی است، اما با خودروی حامل پرنده‌ها که برای خارج از منطقه است، برخورد می‌شود. تورها از جاده دیده می‌شوند، متخلفان در طول روز مشغول آماده کردن تورها هستند تا شب پرندگان صید شوند اما با کسانی که این تورهای هوایی را بالا می‌برند، برخوردی نمی‌شود.»

تاکنون هیچ پرونده‌ای از متخلفان صید و شکار فریدونکنار به مراجع قضائی نرفته است، به گفته این فعال محیط‌زیست، «این نخستین پرونده‌ای است که از بازار فریدونکنار به مراجع قضائی ارجاع می‌شود، هر چند که این پرونده هم برای این منطقه نیست اما جای امیدواری است.»


کشتاری که در فریدونکنار درحال وقوع است و هر‌ سال هم گسترده‌تر از ‌سال قبل می‌شود، در حالی است که به گفته الله‌قلی، «نمونه منطقه فریدونکنار را در هیچ جای کشور نداریم و این میزان تمرکز پرندگان را در هیچ جای کشور شاهد نیستیم. اما این اتفاق درحال تسری پیدا کردن به شهرستان‌های دیگر است. از محمودآباد و نور گرفته تا جویبار. این روش کشتار پرندگان روشی ساده است که درحال گسترده شدن است.»  او با تأکید بر این‌که قرار بود برخورد شود اما همچین اتفاقی نیفتاد، یادآوری می‌کند: «گفته می‌شود شورای تأمین استان هماهنگ نشده و در این‌خصوص همکاری نکرده و این در شرایطی است که دولت اصرار دارد، این ماجرا حل شود.»


این کارشناس حیات‌وحش، با اشاره به این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌خواهد، تمامی مشکلات منطقه را یک شبه حل کند، می‌گوید: «عده‌ای محدود هستند که رئیس دارند و رئیس آنها هر ‌سال چند صد‌میلیون تومان از راه شکار و صید پرندگان مهاجر درآمد کسب می‌کند. این روسا باید جرم‌انگاری شده و دستگیر شوند تا بتوان جلوی فعالیت متخلفان صید و شکار را گرفت.»


او با اشاره به اتفاقی که ‌سال گذشته در برخورد با متخلفان صید و شکار افتاد و گفته می‌شد مردم محلی در مقابل ماموران حفاظت محیط‌زیست ایستاده‌اند و به روی آنها اسلحه کشیده‌اند، هم ادامه می‌دهد: «محلی‌ها در مقابل مامور دولت ایستاده‌ و اسلحه کشیده‌اند، دادستان باید علیه این افراد اعلام جرم می‌کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و با آنها برخورد نشد. محیط‌زیست هم از این موضوع استفاده کرده و اقدامی جدی برای حفاظت از منطقه‌ای که سرنوشت پرندگان مهاجر غرب آسیا به آن متصل است، نمی‌کند.»  تعداد پرندگان صید شده‌ای که هر روز در بازار پرندگان فریدونکنار فروخته می‌شود، از تمامی پرندگانی که در یک تالاب در فصل مهاجرت حضور دارند، بیشتر است. روزی ٤٠٠ غاز در فریدونکنار سر بریده شده و در بازار به فروش می‌رسد این در حالی است که کل غازهایی که در فصل مهاجرت به تالاب میقان می‌آیند، ٤٠٠ غاز نیست. در این بازار تنها پرندگان حمایت نشده عرضه نمی‌شوند، بلکه گونه‌هایی به این بازار می‌آیند که در تمامی جهان از آنها حفاظت می‌شود و وقتی به ایران می‌رسند، صید می‌شوند.»  ٢٨ آبان ماه که قرار بود، آغاز طرح برخورد با متخلفان صید و شکار باشد، نتیجه‌ای نداشت. نه توری پایین آمد و نه برخوردی با فروشندگان پرندگان مهاجر در بازار پرندگان شد. نتیجه طرح برخورد هم دوستداران حیات وحش را مایوس کرد و هم فعالان محیط‌زیست  را.


بازاری جدید برای فروش پرندگان مهاجر
بازار فروش پرندگان مهاجر، هر روز داغ‌تر می‌شود. بازاری که مدتی است، دنیای جدیدی را پیش روی خود می‌بیند و با کمک دوستداران طبیعت و فعالان محیط‌زیست ساخته شده است. چند وقتی می‌شود که فعالان محیط‌زیست، دوستداران حیات وحش یا به‌طورکلی دوستداران طبیعت، پرندگان مهاجری که زنده‌گیری شده‌اند را خریداری کرده و آزاد می‌کنند. اقدامی که باعث شده بازاری گرم برای زنده‌گیری پرندگانی که قرار نیست گوشت آنها به فروش برسد، ایجاد شود. حر منصوری عبدالملکی مدیر دیده‌‌بان میانکاله و فعال محیط زیست، با اشاره به رونق گرفتن این بازار به «شهروند» می‌گوید: «ایجاد راه‌های جدیدی همچون خرید و رهاسازی پرنده‌ها منجر به توسعه بازار پرنده‌های غیرخوراکی شده است، زیرا بازار خرید وجود دارد و دوستداران طبیعت این پرندگان را می‌خرند تا آزاد کنند، شکارچیان هم این پرنده‌ها را برای فروش به این افراد زنده‌گیری می‌کنند.»


او درباره برخوردی که قرار بود از روز پنجشنبه آغاز شده و با متخلفان صید و شکار در فریدونکنار برخورد شود هم می‌گوید:  «این اقدام، اقدامی هیجانی است، زیرا متاسفانه مردم صید و شکار پرندگان را حق خودشان می‌دانند. هنوز روی فرهنگ منطقه کار نشده که شکار و کشتار پرندگان را حق خودشان ندانند، به همین دلیل برخورد با این متخلفان اقدامی هیجانی محسوب می‌شود که می‌تواند خطرآفرین باشد.»


او به اقدامی مشابه اشاره می‌کند که چند ‌سال پیش در میانکاله اتفاق افتاد و ادامه می‌دهد: «چند‌ سال پیش قرار بود با متخلفان صید در میانکاله برخورد شود، اما بومی‌های منطقه ٢٠٠ لیتر سم کشاورزی را در تالاب ریختند که باعث کشته شده هزاران ماهی و پرنده‌ای شد که در تالاب وجود داشت، صدمه‌ای که این اقدام محلی‌ها به محیط‌زیست منطقه زد، از ادامه صید و شکار پرندگان بیشتر بود، به همین دلیل باید از اقدامات هیجانی که خطرآفرین هستند، خودداری کرد.»  او با تأکید بر این‌که به هیچ وجه نباید اجازه داد در منطقه دامگاه‌های جدید ایجاد شود، می‌گوید: «تورهای هوایی ممنوع هستند که باید جمع‌آوری شوند و در عین حال باید جلوی ایجاد دامگاه‌های جدید هم گرفته شود و دامگاه‌های قدیمی هم با احتیاط جمع شوند. مدیریت جامعه بومی بسیار سخت است، اگر فشار آورده شود، می‌تواند تهدیدی جدی‌تر برای گونه‌های حفاظت‌شده باشد. ١٠ یا ١٢‌سال پیش، هم برای جلوگیری از فعالیت این تورهای هوایی و دامگاه‌ها، بومی‌ها تحت فشار گذاشته شدند که پایان این فشار، ناپدید شدن یک درنای سیبری بود. به همین دلیل مسئولان باید روی آگاه‌سازی و فرهنگ مردم بومی کار کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha