سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 168533

چند روزی از دست به دست شدن فیلمی در فضای مجازی می‌گذرد كه در آن كندن پوست یك قلاده پلنگ ایرانی برای تماشاچیانش به مراسمی جذاب و شاد بدل شده است. سلاخی كه با خاطری آسوده به كندن پوست این گونه در خطر انقراض مشغول است نه از چشمان شاهدان باكی دارد و نه از لنز دوربین فیلمبردار، گویی هرگز تخلفی رخ نداده.

سلامت نیوز:  چند روزی از دست به دست شدن فیلمی در فضای مجازی می‌گذرد كه در آن كندن پوست یك قلاده پلنگ ایرانی برای تماشاچیانش به مراسمی جذاب و شاد بدل شده است. سلاخی كه با خاطری آسوده به كندن پوست این گونه در خطر انقراض مشغول است نه از چشمان شاهدان باكی دارد و نه از لنز دوربین فیلمبردار، گویی هرگز تخلفی رخ نداده.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ‌علی تیموری، مدیركل دفتر شكار و صید سازمان حفاظت محیط زیست كه تنها متولی مستقیم حفاظت از حیات وحش كشور به شمار می‌رود، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این فیلم می‌گوید: سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، مسوول رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی است. دفتر شكار و صید مسوول سیاستگذاری است و یگان حفاظت محیط زیست مسوول رسیدگی به جرایم.


بالابردن جرایم شكار حیات وحش، ‌یكی از علت‌های بازدارندگی شكار بوده كه متخلفان به واسطه آن، ‌كمتر به سمت شكار جاندارانی كه خطر انقراض‌شان وجود دارد و از ارزشمندی بالاتری برخوردارند، بروند. سال گذشته، كه با كشته شدن ٢٠خرس قهوه‌ای و دو قلاده خرس سیاه به عنوان سال سیاه خرس نامگذاری شد. امسال نیز تاكنون ١٠قلاده خرس قهوه‌ای كشته شده كه در همه این موارد انسان دخالت مستقیم داشته است. امسال نیز، پلنگ، ‌در میان دیگر جانوران در خطر انقراض، ‌بیشترین كشته را داشت؛ بیش از ١٢ پلنگ امسال در مناطق مختلف به واسطه‌های انسانی كشته شدند. شكار این گونه حیوانات از یك سو، ‌حیات وحش را تهدید می‌كند و گرفتن فیلم از شكنجه زنده آنها و پوست كنده مرده آنها از سوی دیگر، ‌باعث ایجاد تشنج و تنش در میان مدافعان محیط زیست می‌شود و فضا را هرچه بیشتر به سمت ممنوعیت شكار می‌برد، ‌شكاری كه امسال خبر ممنوعیتش و صادر نشدن هیچ گونه پروانه شكاری به میان آمد، ‌شكار گونه‌های مختلف پرنده و پستاندار كه به اندازه پلنگ شاید ارزش زیستی نداشته باشند، ‌چه برسد به پلنگ كه اگر با همین روال پیش رود، ‌چیزی از آنها باقی نمی‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha