عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها را عقبگرد ۵۰ ساله دانست و گفت: دنیا به سمت آموزش آکادمیک حرکت می کند و ما می خواهیم خلاف این جهت گام برداریم.

تربیت پرستار در بیمارستان ها عقبگرد ۵۰ ساله است

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها را عقبگرد ۵۰ ساله دانست و گفت: دنیا به سمت آموزش آکادمیک حرکت می کند و ما می خواهیم خلاف این جهت گام برداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، دکتر احمدرضا یزدان نیک، اظهارداشت: آیین نامه وزارت بهداشت مبنی بر تربیت پرستار در بیمارستان ها، با استناد به کمبود نیروی پرستاری ابلاغ شده است که می بایست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


وی با بیان اینکه بحث کمبود پرستار یک مشکل جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست، گفت: متاسفانه مشکلی که در بحث کمبود نیروی پرستاری در کشور وجود دارد، مربوط به استخدام است که بر اساس چارت های قدیمی که داریم، این اجازه داد نمی شود.


یزدان نیک با اشاره به اینکه در سال های اخیر بیمارستان های دولتی با اجرای طرح خودگردانی و هیئت امنایی شدن تمایلی به رعایت استانداردهای نیروی انسانی و افرایش کادر پرستاری ندارند، افزود: تربیت پرستار در بیمارستان ها، بیشتر با هدف تامین نیرو برای راه اندازی تخت های جدید بیمارستانی است.


دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان با بیان این مطلب که معتقدم به علل مختلف برای شغل پرستاری جاذبه کافی ایجاد نکرده اند، گفت: ارائه دهندگان طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها، به دنبال نیروی ارزان قیمت هستند.


وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که ۳۰ الی ۴۰ درصد فارغ التحصیلان پرستاری به دلیل نبود جاذبه شغلی در این حرفه، وارد بازار کار نمی شوند.
یزدان نیک با تاکید بر اینکه دغدغه کمبود پرستار در کشور منتفی است، گفت: بهتر است مسئولان امر ابتدا برای جذب پرستاران بیکار اقدام کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح آمایش سرزمینی که نشان می دهد چه تعداد نیرو برای تربیت لازم است، افزود: در بعضی از شهرها با پرستار بیکار مواجه هستیم و اینگونه نیست که فقط به گزارش های چند شهر استناد کنیم.


وی با انتقاد از اینکه تربیت فله ای پرستار به معنی عقبگرد ۵۰ ساله محسوب می شود، گفت: طرح آموزش بیمارستانی مربوط به نیم قرن قبل است، درحالی که دنیا به سمت آموزش های آکادمیک می رود.


یزدان نیک با طرح این سئوال که چه انگیزه ای در پشت این طرح غیرعلمی و غیر کارشناسی تربیت پرستار در بیمارستان ها وجود دارد، اظهارداشت: متاسفانه در تهیه این طرح، نظر هیچ کدام از مراجع و نهادهای حوزه پرستاری را جویا نشده اند و مثل بقیه طرح هایی که یک شبه اجرا می شود، این طرح نیز به یکباره ابلاغ شده است.


دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان با عنوان این مطلب که جامعه پرستاری کشور با کلیت طرح مخالف است، تاکید کرد: اگر قرار بر توسعه علمی است، نباید بین رشته ها تبعیض قائل شد. بطوریکه برای بعضی رشته ها هر روز شاهد فوق تخصصی ترشدن باشیم و برخی رشته ها عقبگرد داشته باشند.


وی با بیان این مطلب که طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها هیچ همخوانی با روند توسعه علمی در حوزه پرستاری کشور ندارد، افزود: ما باید راه کشورهای دیگر که در این حوزه موفق بوده اند را دنبال کنیم و نباید از خودمان طرح بدهیم.


یزدان نیک همچنین ادامه داد: این طرح در راستای افق ۱۴۰۴ نیست و مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری را برطرف نمی کند.
دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان، این طرح را مردود خواند و گفت: جامعه پرستاری کشور در التهاب ناشی از اجرای این طرح به سر می برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha