شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 168836

بارش‌های قابل توجه طی ۲‌ماه اخیر سراسر کشور را فرا‌گرفت. باران‌هایی که گاه به‌صورت سیلاب خساراتی نیز به بار آورد اما باران به هر شکلی که باشد برای کشوری که دوره خشکسالی را طی می‌کند مبارک است و رحمت.

بارش‌ها حریف خشکسالی انباشته نشد

سلامت نیوز: بارش‌های قابل توجه طی ۲‌ماه اخیر سراسر کشور را فرا‌گرفت. باران‌هایی که گاه به‌صورت سیلاب خساراتی نیز به بار آورد اما باران به هر شکلی که باشد برای کشوری که دوره خشکسالی را طی می‌کند مبارک است و رحمت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حجم باران‌ها آن قدر بود كه پنجشنبه گذشته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو را برآن داشت تا از افزایش 56درصدی حجم ورودی آب به سدهای كشور خبر دهد. آنطور كه میدانی اعلام كرده است اكنون به میزان 4. 1میلیارد مترمكعب آب به ورودی سدها افزوده شده است‌؛ درعین حال، باوجود این حجم باران هنوز مسئولان بابت كم‌آبی در كشور نگران هستند به‌طوری كه رئیس مركز خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: خشكسالی‌های انباشته شده همچنان كشور را تهدید می‌كند.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگویی كه روز گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، از افزایش5. 0 تا 3درجه‌ای دما در برخی استان‌ها در‌ماه گذشته خبر داد و افزود: با وجود بارش‌های خوب 2‌ماه گذشته، این بارش‌ها نتوانسته است خشكسالی‌هایی كه طی سالیان گذشته گریبانگیر استان‌های كشور شده است را برطرف كند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی برای اینكه عمق نگرانی را نشان دهد بروز خشكسالی ضعیف تا شدید و حتی بسیار شدید را در همه استان‌ها محتمل دانست و افزود: با وجود بارش‌های خوب 2‌ماه گذشته، همه استان‌های كشور با خشكسالی‌های انباشته شده قبلی مواجه‌اند و اگرچه بارش‌های واقع شده اخیر جای شكرگزاری دارد، اما روشن است كه خشكسالی انباشته شده كشور و بدهی آبی به طبیعت در كوتاه‌مدت و با بارش‌های مقطعی از بین نخواهد رفت و از همین رو، لزوم رعایت صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف آب موضوعی است كه متناسب با ظرفیت‌های اقلیمی كشور همواره باید مدنظر همه شهروندان باشد.

رئیس مركز خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، میانگین بلندمدت بارش كل كشور را از ابتدای مهر تا چهارم آذر ماه، 2. 31میلی‌متر اعلام كرد و گفت: میزان بارش كل كشور از ابتدای سال‌آبی‌94 تا چهارم آذر‌ماه، 7. 66 میلی متر بوده كه نسبت به بلندمدت 113درصد افزایش داشته است. به‌گفته وی، بارش سال گذشته كشور در این بازه زمانی 48میلی‌متر بوده است و در مقایسه با سال قبل در كل كشور افزایش 39درصدی بارش داشته‌ایم.

    9استان كم‌بارش نسبت به سال قبل

فاتح با تأكید بر اینكه در همه استان‌های كشور از ابتدای سال آبی‌94 تا چهارم آذرماه شاهد افزایش بارش در مقایسه با مدت مشابه در بلندمدت بوده‌ایم، گفت: استان‌های مازندران با 8درصد افزایش، چهارمحال و بختیاری 16درصد افزایش و تهران با 31درصد افزایش 3 استان با كمترین دریافت بارش هستند و 3‌استان هرمزگان 737درصد افزایش، كرمان 481درصد افزایش و ایلام با 278درصد افزایش پردریافت‌ترین استان‌ها نسبت به بلندمدت بوده‌اند.

وی گفت: 9استان كشور در مقایسه با سال گذشته با كاهش دریافت بارش مواجه هستند كه عبارتند از: آذربایجان‌غربی با 29درصد، چهارمحال و بختیاری 24درصد، مازندران 21درصد، ‌آذربایجان‌شرقی 22درصد، كهگیلویه و بویر‌احمد 13درصد، ‌خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و گیلان 8درصد و اردبیل 2درصد.

    بارش‌ها دردی دوا‌نمی‌كند

رئیس مركز خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، در حالی شهروندان را به رعایت صرفه‌جویی و مدیریت بهینه آب دعوت می‌كند كه برخی كارشناسان، تغییر الگوی كشت و جایگزین كردن شیوه آبیاری مدرن(قطره‌ای و بارانی) را در بخش كشاورزی اولویت اول می‌دانند و تأكید می‌كنند مادامی كه برای این دو معضل چاره‌ای اندیشیده نشود، بحران كم‌آبی به قوت خود باقی می‌ماند. دراین میان، كارشناسان یادآور می‌شوند اگر قرار است برای بحران آب و دگرگونی در بخش كشاورزی اقدامی شود پیش از هرچیز باید الگوی مصرف هم تغییر كند. برای نمونه حذف محصولاتی كه نیاز به آب فراوان دارند نیازمند تغییر الگوی مصرف است اینها مواردی است كه هنوز برای آن اقدامی صورت نگرفته است. سدها پر‌آب شوند یا كم‌آب، در بحران كم‌آبی ناشی ازخشكسالی چندان تفاوتی ایجاد نمی‌شود؛ باید برای معضل كم‌آبی كه اكنون در راس معضلات محیط‌زیست كشور قرار دارد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. نكته‌ای كه وجود دارد با آنكه برخی آمارها نشان از آن دارد كه 92تا 93درصد آب كشور در بخش كشاورزی صرف می‌شود ولی شماری از كارشناسان این آمار را نادرست می‌دانند و می‌گویند معضل كم‌آبی زمانی آغاز شد كه آب بخش كشاورزی را قربانی تأمین آب شرب و بخش صنعت كردند. با همین نگاه صنایعی كه نیاز به آب فراوان داشت در جای‌جای كشور ایجاد شد، حقابه كشاورزی و طبیعت به فراموشی سپرده شد و تداوم همین روند نامبارك، بحران موجود را رقم زد. برهمین اساس است كه بارش‌ها هر‌اندازه هم كه زیاد باشد نمی‌تواند از معضل كم‌آبی گره‌ای باز كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha