وزیر بهداشت با تاكید بر سرمایه گذاری در حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت در گروه خدماتی است كه به ظاهر هزینه بر است اما هزینه‌های آن در نهایت نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

دكتر لنكرانی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز پزشك با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت طی چهار سال اخیر گفت: طی چهار سال اخیر ظرفیت PhD دانشگاه‌های كشور چهار برابر شد. همچنین كارشناسی ارشد رشد داشته است. خدمت رسانی به بیماران نیز پنج برابر شد. توسعه اورژانس بیمارستانی نیز یكی از مهمترین اقدامات انجام شده طی چهار سال اخیر بوده است.

وی با اشاره به مشكلات حوزه سلامت در كشور افزود: نظام سلامت در سراسر دنیا معمولا با آمیزه‌ای از فراز و نشیب همراه است، در چهار سال گذشته هم از این مسیر جدا نبوده، ضمن آن كه در بسیاری از عرصه‌ها نیز توفیقات مطلوبی حاصل شد.

وی، موفقیت‌ها در شاخص‌های كلان بهداشتی كشور، موفقیت‌های تامین سخت افزار نظام سلامت و موفقیت‌های توسعه آموزش پزشكی به ویژه توسعه تحصیلات تكمیلی را از جمله اقدامات انجام شده طی چهار سال اخیر عنوان كرد و ادامه داد: در پژوهش و علوم پژوهشی نیز طی چهار سال گذشته هر سال 35 درصد رشد داشته است كه این امر تقریبا در دنیا بی نظیر است كه كشوری بتواند طی چهار سال پیاپی چنین رشدی را تجربه كند.

وزیر بهداشت با اشاره به چالش‌های حوزه سلامت طی چهار سال فعالیت خود در وزارت بهداشت افزود: بخشی از چالشهای موجود از نبود تولیت واحد در نظام سلامت ناشی می‌شود. بر این اساس یكی از محورهایی كه در برنامه توسعه پنجم مورد تاكید قرار گرفته یكپارچگی در سیاست گذاری، نظارت،‌ ارزشیابی و تخصیص منابع است. به عبارت دیگر نبود یكپارچگی تولیت در نظام سلامت یك حلقه مفقوده در این نظام است كه باید به آن توجه جدی شود.

وی ادامه داد: مشكلات ناشی از نبود تولیت واحد در عرصه سلامت مثالهای مختلفی دارد. از طرف دیگر سلامت در گروه خدماتی است كه به ظاهر هزینه بر است ولی هزینه‌هایی است كه در نهایت نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. بنابراین زمانی كه هزینه‌ای را برای پیشگیری یا ارتقای سلامت انجام می‌دهیم به فاصله كوتاهی این هزینه با كاهش بار بیماریها قابل جبران است. یا اگر برای درمان بیماریها هزینه می‌كنیم این هزینه‌ها با فاصله كوتاهی با ارتقای سلامت جامعه قابل برگشت است. در مجموع این نكته كه سلامت احتیاج به سرمایه گذاری دارد نكته‌ای است كه باید مورد تاكید بیشتری قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha