مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: زایمان طبیعی، جریانی فیزیولوژیك است كه باید بدون مداخله پزشكی انجام شود، این در حالی است كه سزارین روشی برای مقابله با شرایط غیرطبیعی است و انجام آن در شرایط عادی احتمال چسبندگی جفت در زایمان بعدی را افزایش می‌دهد.

دكتر مهوش زرگر در گفت وگو باایسنا، اظهار داشت: میزان زایمان سزارین در كشور به سرعت رو به افزایش است و باید با تدابیر ویژه، آن را هر چه سریع‌تر كاهش داد.

وی افزود: زایمان طبیعی، جریان فیزیولوژیك است كه به تدریج در بدن مادر و جنین اتفاق می‌افتد و پس از آن نوزاد به دنیا می‌آید. هر گونه مداخله پزشكی در این جریان طبیعی، منجر به عوارضی در مادر و كودك می‌شود.

دكتر زرگر تصریح كرد: یكی از این عوارض چسبندگی جفت در زایمان بعدی است، به این صورت كه پس از انجام سزارین احتمال چسبندگی جفت در زایمان بعدی به شدت افزایش می‌یابد و در نتیجه مجبور به انجام سزارین در زایمان بعدی نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان كرد: سزارین از نظر عاطفی نیز مشكلاتی را برای مادر و نوزاد ایجاد می‌كند زیرا مادر باید بلافاصله پس از زایمان، تحت حمایت عاطفی خانواده قرار گیرد و نوزاد نیز باید بلافاصله پس از تولد در آغوش مادر قرار گرفته و از شیر او تغذیه كند ولی سزارین این امكان را از مادر و نوزاد سلب می‌كند.

این متخصص زنان و زایمان اظهار كرد: همچنین در عمل سزارین نیاز به بیهوشی وجود دارد و آمار نشان می‌دهد سهم بسیاری از مرگ و میر مادران باردار ناشی از مشكلات پیش آمده حین بیهوشی است.

وی تاكید كرد:‌ یكی از روش‌هایی كه می‌تواند موجب تشویق زنان باردار به انجام زایمان طبیعی شود، انجام زایمان بی‌درد است ولی متاسفانه در حال حاضر امكانات لازم برای انجام این نوع زایمان در بیمارستان‌های خوزستان وجود ندارد.

زرگر گفت: انجام زایمان بی درد نیازمند گروه پزشكی تمام وقت شامل متخصص زنان، متخصص بی‌هوشی و متخصص اطفال و همچنین امكانات و تجهیزات پزشكی است كه در حال حاضر این امكانات در خوزستان وجود ندارد.

وی افزود: همچنین این گروه پزشكی باید به صورت تمام وقت در بیمارستان حاضر باشند ولی با قانون تعرفه‌گذاری كه در حال حاضر وجود دارد، حق و حقوق پزشكان به طور كامل پرداخت نمی‌شود و پزشك نیز راضی به حضور در گروه پزشكی نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha