یكی از موضوعاتی كه كانون خانواده را پیش از تشكیل تهدید می‌كند، اشتباه در انتخاب همسر است كه این روز‌ها با وارد شدن مراكز اینترنتی همسریابی اسباب ناامنی در این حوزه فراهم شده است.

سلامت نیوز:یكی از موضوعاتی كه كانون خانواده را پیش از تشكیل تهدید می‌كند، اشتباه در انتخاب همسر است كه این روز‌ها با وارد شدن مراكز اینترنتی همسریابی اسباب ناامنی در این حوزه فراهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: ازدواج یكی از مهم‌ترین رویداد‌های زندگی انسان تلقی می‌شود، به طوری كه حاصل آن تشكیل كانون خانواده به عنوان مهم‌ترین و پایدارترین نهاد تربیتی در جامعه است. خانواده در جامعه ایرانی جایگاه اساسی دارد و برای تحكیم آن باید تلاش كرد. یكی از موضوعاتی كه كانون خانواده را پیش از تشكیل تهدید می‌كند، اشتباه در انتخاب همسر است كه این روز‌ها با وارد شدن مراكز اینترنتی همسریابی اسباب ناامنی در این حوزه فراهم شده است. ازدواج‌های اینترنتی و همسریابی اینترنتی دو واژه‌ای است كه در این عرصه شكل گرفته و این موضوع را به عاملی تهدیدآمیز و چالش‌برانگیز برای جامعه تبدیل كرده كه در صورت رشد و فراگیر شدن آن تبعات زیادی برای خانواده‌ها در پی خواهد داشت.

ازدواج و همسریابی اینترنتی برای نخستین بار در فرانسه و در یكی از شهرهای اطراف پاریس شكل گرفت كه فعالیت این سایت هم منوط به دوستی حداقل دوساله هر دو فرد بود. در ایران نیز هرچند استقبال از سایت‌های غیررسمی همسریابی اینترنتی در میان كاربران افزایش یافته است، اما این پدیده در كشور ما سابقه‌ كمی دارد و هنوز مدت زمان زیادی از تاسیس و راه‌اندازی نخستین بنگاه‌های همسریابی اینترنتی به شكل رسمی نمی‌گذرد.

سیدحسن موسوی‌چلك رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در زمینه فعالیت سایت‌های همسریابی معتقد است كه فعالیت این سایت‌ها فقط باید در حد اطلاع‌رسانی كلی در زمینه مهارت‌های همسرداری و ارتقای دیگر مهارت‌های زندگی باشد. اغلب افراد از این طریق به دلیل عدم اطلاع از روحیات و اخلاق طرف مقابل نه تنها مبادرت به انتخاب آگاهانه نمی‌كنند، بلكه خود را به مخمصه‌های دیگر همچون سوءاستفاده و طلاق دچار می‌كنند.
 
 
  فعالیت سایت رسمی همسریابی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
ازدواج مهم‌ترین تصمیم در زندگی هر فرد محسوب می‌شود و از طریق سایت و اطلاعات كلی از آن نمی‌توان به شناخت و انتخاب مناسب در این زمینه دست یافت. سایت‌های همسریابی می‌تواند برخی راهكارها، منابع و مراكزی در این حوزه را معرفی كند تا اشخاصی كه شناخت كافی از این حوزه ندارند، بتوانند به شناخت كلی و نسبی درباره ازدواج دست یابند. فضای مجازی با تمام نقاط قوت و ضعف خود نمی‌توانند برای انتخاب همسر مناسب باشند. فعالیت فضای مجازی در زمینه ازدواج فقط می‌تواند در زمینه ارائه راهكارهای كلی به مخاطبان ثمربخش باشد، در غیر این صورت تصمیم درباره ازدواج به عنوان یكی از دشوارترین و مهم‌ترین تصمیمات زندگی فرد را نمی‌توان به فعالیت در فضای مجازی محدود كرد. حال اینكه برخی از افراد به چه نحوی مبادرت به انتخاب و شناخت همسر آینده خود از طریق این سایت‌ها می‌كنند جای تامل دارد.


  مدتی از فعالیت سایت رسمی همسریابی می‌گذرد. برخی مسئولان در نهادهای گوناگون از جمله وزارت ورزش و جوانان فعالیت این سایت را مطلوب ارزیابی می‌كنند، به نظر شما آیا افزایش فعالیت این نوع سایت‌ها می‌تواند برای تسهیل ازدواج جوانان مفید باشد؟
 فعالیت این سایت‌ها در حد یك راهنمایی كلی می‌تواند مفید باشد، اما به عنوان روش و معیاری برای انتخاب همسر چندان ثمربخش نیست. در این زمینه خودتان قضاوت كنید، چگونه می‌شود یك تصمیم مهم در زندگی افراد فقط از طریق فضای مجازی و انتخاب دیگران برای او انجام شود؟ فعالیت این سایت به عنوان منبعی برای ارائه راه‌حل‌های كلی برای افراد نیازمند به راهنمایی می‌تواند ثمربخش باشد و باید توجه داشت كه فعالیت این سایت فقط به شكل محدود در حد اطلاع‌رسانی در زمینه شناخت برخی مهارت‌ها در زندگی مشترك می‌تواند مطلوب باشد.


  سایت‌های همسریابی تا چند سال گذشته و حتی هم‌اكنون نیز به شكل غیرقانونی و غیررسمی به فعالیت می‌پردازند. درباره فعالیت این سایت‌ها توضیح دهید.
 اغلب این سایت‌ها به شكل غیرقانونی و غیررسمی فعال هستند و فعالیت این سایت‌ها نمی‌تواند برای معرفی اشخاص مناسب به یكدیگر موثر باشد. دلیل آن هم این است كه در این سایت‌ها فقط یك سری اطلاعات سطحی از جمله سن، وضعیت ظاهری، علایق، نقاط قوت و ضعف و... از افراد پرسیده می‌شود، با توجه به اهمیت این سوال‌ها در شناخت شخصیت افراد، باید گفت مقوله ازدواج و زندگی زیر یك سقف مستلزم كسب دیگر مهارت‌ها از جمله مهارت مدیریت زندگی در مواقع بحرانی است؛ نحوه واكنش افراد در مواقع بحرانی با چند جلسه ملاقات و پاسخگویی به چند سوال كلیشه‌ای مشخص نمی‌شود.


  با توجه به وضعیت ازدواج و طلاق در كشور به چه طریقی می‌توان زمینه‌های شناخت مناسب را در افراد ایجاد كرد؟
هر كسی در اطراف خود می‌تواند فرد مناسب و همخوان با معیارهایش را انتخاب كند، ‌اما انتخاب افراد مناسب و شناخته شده در مقوله ازدواج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر امروزه در جامعه ما آمار طلاق و طلاق توافقی افزایش یافته است به دلیل اشتباه در انتخاب همسر است. در واقع انتخاب آگاهانه مهم‌ترین مولفه در انتخاب همسر مناسب محسوب می‌شود. ازدواج باید فرصتی برای تكمیل شخصیت افراد باشد نه فرصتی برای تحقق سایر آرزوها. افراد باید به طور منطقی و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، شخصیت و... اقدام به انتخاب همسر مناسب كنند.


  اغلب كارشناسان انتخاب همسر مناسب را در گام نخست مستلزم شناخت و در اقدام بعدی منوط به تایید مشاور می‌دانند. آیا مشاوره آن‌طور كه باید و شاید در تصمیم‌گیری‌های مناسب در زمینه ازدواج می‌تواند ثمربخش باشد؟ این در حالی است كه اغلب جوانان مشاوره قبل از ازدواج را یك اقدام اضافی و لوكس می‌دانند.
خانواده و اطرافیان می‌توانند در این زمینه افراد را راهنمایی كنند، اما متخصصان رشته‌های مددكاری اجتماعی، مشاوران و... در این زمینه می‌توانند راهنمایی‌های مفیدی به افراد ارائه دهند. برای انتخاب مناسب استفاده از ظرفیت مشاوره قبل از ازدواج پیشنهاد می‌شود.


  نرخ مشاوره گران است و به نسبت هر شخصی توانایی پرداخت آن را ندارد. آیا در این رابطه بهزیستی یا دیگر سازمان‌های حمایتگر در پی ارائه راهكار مناسب برای ایجاد مشاوره ارزان‌قیمت و به نسبت افزایش استقبال عمومی از این امر هستند؟
باید برای ازدواج به عنوان مهم‌ترین تصمیم زندگی مشورت گرفت و به نسبت پرداخت هزینه‌ها در این بخش نباید چندان مهم باشد، زیرا ازدواج به عنوان مهم‌ترین تصمیم زندگی استحقاق چنین توجه‌ها و صرف هزینه‌هایی را دارد. اما اغلب افراد در كشور ما عادت به پرداخت هزینه در زمینه مشاوره را ندارند. برای مثال ممكن است افراد برای مشاوره پزشكی یا خرید هر وسیله به هر قیمتی مبادرت به پرداخت آن وجه كنند، اما هزینه در بخش مشاوره را از هزینه‌های غیرضروری بدانند. در اصل انتخاب همسر مناسب در زندگی و استفاده از خدمات مشاوره برای كاهش بروز نارسایی‌ها در زندگی مشترك نه تنها جزو پرداخت هزینه‌های گزاف محسوب نمی‌شود، بلكه سرمایه‌گذاری است. مشاوره و خدمات‌دهی در قالب بررسی عملكردها، طرز فكر و فعالیت آنها در شناسایی شخصیت فردی و ویژگی‌های فرد مقابل انجام می‌شود و به این ترتیب نقاط قوت و ضعف افراد شناسایی می‌شود؛ در آخر نیز نتیجه این آزمون با بررسی میزان تفاهم در بین آن دو فرد ارائه می‌شود تا افراد به این ترتیب متوجه میزان تفاهم و درك متقابل در بین خود و همسر آینده‌شان شوند. در واقع تشخیص فرد مناسب در زندگی مشترك بر عهده مشاوران است. زوج‌های جوان با توجه به وضعیت آمار طلاق در جامعه می‌توانند از ظرفیت این خدمات برای انتخاب مناسب بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha