متخصص دندان‌پزشکی گفت: مصرف سیب آبدار، هویج، ماست بدون چربی، غذاهای پروتئینی مانند غذاهای دریایی، نوشیدن چای سبز یا سیاه و آب آشامیدنی دارای فلوراید باعث خنثی کردن اسیدهای مخرب و کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

سلامت نیوز:متخصص دندان‌پزشکی گفت: مصرف سیب آبدار، هویج، ماست بدون چربی، غذاهای پروتئینی مانند غذاهای دریایی، نوشیدن چای سبز یا سیاه و آب آشامیدنی دارای فلوراید باعث خنثی کردن اسیدهای مخرب و کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد جعفری  گفت: برای اینکه متوجه شویم چه مواد غذایی سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند باید به ترکیبات مواد خوراکی و اینکه همراه چه مواد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند دقت کرد، همچنین مدت‌زمان و تعداد دفعات تماس مواد غذایی با دندان‌ها در ایجاد پوسیدگی نقش دارد.


جعفری گفت: جالب است بدانیم شکل و فرم مواد غذایی تعیین‌کننده مدت‌زمان تماس آن با دندان‌ها است؛ مثلاً قابلیت چسبندگی مایعات کم است و به‌سرعت از دهان شسته می‌شوند اما خوراکی‌های جامدی مثل چیپس و شیرینی‌ها، زمان بیشتری در دهان باقی می‌مانند یا گرچه بعضی آدامس‌ها قند بالایی دارند اما به دلیل تحریک کردن بزاق و افزایش ترشح آب دهان، از میزان چسبندگی و ضرر کمتری برخوردار هستند.


وی افزود: به‌طور کل خوردن مواد غذایی که سبب افزایش ترشحات بزاق می‌شود به‌سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند مثلاً خوراکی‌های تند، جویدن آدامس و مصرف پنیر علی‌الخصوص نوع چدار آن از این نمونه هستند. همچنین مصرف سیب آبدار، هویج، ماست بدون چربی، غذاهای پروتئینی مانند غذاهای دریایی، نوشیدن چای سبز یا سیاه و آب آشامیدنی دارای فلوراید باعث خنثی کردن اسیدهای مخرب و کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.


جعفری یادآور شد: کربوهیدرات‌ها به قند تجزیه و توسط باکتری‌های دهان به پلاک تبدیل می‌شوند، پلاک نیز به سطح دندان و لثه چسبیده و باعث پوسیدگی و بیماری‌های دندان و لثه می‌شود پس از مصرف کربوهیدرات‌ها به‌عنوان میان وعده پرهیز کنید و سعی شود مصرف این مواد در وعده اصلی باشد زیرا در وعده‌ای که غذای زیادتری مصرف می‌شود بزاق بیشتر ترشح می‌شود و در نتیجه موادی که به دندان و لثه می‌چسبند راحت‌تر کنده می‌شوند.


وی یادآور شد: سبزی‌ها و مواد غذایی که دارای درصد بالایی از فیبر هستند و از کربوهیدرات تخمیر شونده کمی برخوردارند، متوقف کننده پوسیدگی هستند.
 وی گفت: در بین ترکیبات غذایی، محصولات لبنی به خاطر دارا بودن کلسیم و فسفر نقش کمتری در ایجاد پوسیدگی و تخریب دندان‌ها دارند، افرادی که کمتر کلسیم مصرف می‌کنند بیشتر دچار بیماری‌های لثه و دندان می‌شوند.


جعفری افزود: برای کم کردن اثرات پوسیدگی ناشی از خوردن شیرینی، بهتر است چندین شیرینی در یک‌زمان مصرف و به دنبالش مسواک زده شود تا اینکه در طول روز چندین بار و هر بار یک شیرینی مصرف شود.


این متخصص دندان‌پزشکی در پایان گفت: از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، مصرف غذاهای شیرینی را محدود کرده و روزی 2 بار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha