امروز شیوع انواع H١N١ و H٣N٢ كه در واقع دنباله آنفلوآنزای هنگ كنگی ١٩٦٨ بوده بسیار كم است و شیوع آنفلوآنزای فصلی بالاست. پاییز و زمستان علاوه بر سرما، ویروس آنفلوآنزا را هم با خود می‌آورند. امسال نخستین موج این بیماری ویروسی در استان كرمان مشاهده شده و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان، ظرف یك ماه گذشته هشت نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت كرده‌اند.

همه مردم واكسن آنفلوآنزا بزنند

سلامت نیوز: امروز شیوع انواع H١N١ و H٣N٢ كه در واقع دنباله آنفلوآنزای هنگ كنگی ١٩٦٨ بوده بسیار كم است و شیوع آنفلوآنزای فصلی بالاست.
پاییز و زمستان علاوه بر سرما، ویروس آنفلوآنزا را هم با خود می‌آورند. امسال نخستین موج این بیماری ویروسی در استان كرمان مشاهده شده و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان، ظرف یك ماه گذشته هشت نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی كه طی روزهای گذشته جلسات ویژه مقابله با آنفلوآنزا در شهرستان‌های این استان تشكیل شده، محمد ثمری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كرمان ضمن اعلام آماده باش بیمارستان‌های استان برای پذیرش مبتلایان و به‌خصوص، بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای كه در مقایسه با سایر بیماران، علائم شدیدتری از آنفلوآنزا خواهند داشت،

شهروندان را به رعایت بهداشت فردی و خودداری از دست دادن و روبوسی با بیماران آنفلوآنزا توصیه می‌كند و خبر از مشخص شدن بخش‌های ویژه نگهداری بیماران آنفلوآنزا در بیمارستان‌های استان می‌دهد.

در حالی كه ظرف روزهای گذشته و بنا بر خبر منتشره از سوی معاون بهداشتی این دانشگاه، شیوع دوباره آنفلوآنزای خوكی H١N١ در كشور موجب نگرانی شده بود، محمود نبوی؛ معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن رد شیوع این نوع از آنفلوآنزا می‌گوید: «حدود پنج سال است كه بیماری به نام آنفلوآنزای خوكی در دنیا نداریم چون متوجه شدند كه خوك، فقط یكی از منابع انتشار ویروس است در حالی كه این ویروس در بدن انسان و پرندگان هم وجود دارد.

آنفلوآنزای پرندگان هم به دلیل سیاست‌های دامپزشكی و معدوم كردن كل گله آلوده، تا امروز و ظرف ٢٠ سال گذشته هیچ تلفات انسانی در ایران نداشته است. اپیدمی آنفلوآنزای H١N١ هم مربوط به ٢٠٠٩ بود و از آن پس، این تیپ هم به آنفلوآنزای فصلی تبدیل شد.

امروز شیوع انواع H١N١ و H٣N٢ كه در واقع دنباله آنفلوآنزای هنگ كنگی ١٩٦٨ بوده بسیار كم است و شیوع آنفلوآنزای فصلی بالاست. زیرا هر تیپ از آنفلوآنزا حدود دو سال همه‌گیری جهانی دارد اما بعد از آن، اغلب مردم ایمنی نسبی پیدا می‌كنند. در ایران هم موج اول آنفلوآنزای فصلی شروع شده كه در بعضی استان‌ها با شدت بیشتر و در بعضی استان‌ها با شدت كمتری شیوع دارد.»

نبوی ضمن توصیه به بیماران برای استراحت و رعایت بهداشت فردی و اخلاق تنفسی برای بهبودی سریع‌تر و پیشگیری از انتقال بیماری به سایر افراد می‌گوید: «با این اقدامات میزان ابتلا كمتر می‌شود اما به صفر نمی‌رسد زیرا بسیاری افراد عفونت كم علامت دارند و مخزن وسیعی از این ویروس‌ها هم در طبیعت است.

علاوه بر آنكه افراد با ضعف ایمنی و مبتلایان برونشیت و آسم و دیابت و نارسایی قلب و كبد و كلیه در مقابل ویروس آنفلوآنزا حساس ترند و علائم بیماری در آنها شدیدتر خواهد بود ضمن آنكه عوارض بیماری مثل ذات الریه هم در این بیماران، بیشتر است و مرگ بیشتری را در این گروه به دنبال دارد.»

نبوی ضمن تاكید بر واكسینه تمام افراد با واكسن آنفلوآنزا در ابتدای فصل پاییز، می‌گوید كه این واكسن تا ٧٥ الی ٨٠ درصد مصونیت یك ساله در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا ایجاد كرده و شدت بیماری را هم به میزان ٢٥ درصد كاهش می‌دهد اما در مقابل ١٥ نوع ویروس غیر از آنفلوآنزا بی‌اثر خواهد بود و می‌افزاید: «آنفلوآنزا ممكن است هفت الی هشت‌روز تب بدهد و ١٠ درصد برونشیت و ٢٠ درصد سینوزیت و حدود یك درصد ذات الریه دارد كه عفونت ریه، حتی با درمان هم ٤ الی ٥ درصد مرگ خواهد داشت. »

این مقام مسوول می‌گوید كه شیوع آنفلوآنزا در ایران در فصول سرد و معمولا از آذر ماه است كه تا اسفند و فروردین هم ادامه دارد ضمن آنكه طی ماه‌های آینده موج‌های دوم و سوم بیماری در راه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha