مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه میزان نشست زمین در تهران به ۳۶ سانتی متر در سال رسیده است، گفت: در تهران ۹۰ برابر شرایط بحرانی زمین در طول سال نشست می کند.

نشست زمین در تهران 90 برابر شرایط بحرانی/تَرَک منازل مسکونی در مناطق 10و 22 به دلیل نشست زمین

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه میزان نشست زمین در تهران به ۳۶ سانتی متر در سال رسیده است، گفت: در تهران ۹۰ برابر شرایط بحرانی زمین در طول سال نشست می کند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش در گفت و گو با پانا، با اشاره به شرایط اکولوژیکی پایتخت اظهار داشت: مخروط افکنه ای که هم اکنون تهران در آن مستقر شده در بهترین حالت خود می توانست جمعیتی حدود دو میلیون نفر را سرویس دهد‌ به این معنی که ظرفیت زیستی محدوده ۷۰۰ کیلومتر مربعی تهران دو میلیون نفر است، اما در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر در این قلمرو مستقر شده است.

تهران بدهکارترین استان کشور از لحاظ ملاحظات اکولوژیکی

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حجم جمعیت در تهران به گونه ای است که پایتخت از منظر ملاحظات اکولوژیکی بدهکارترین استان در ۳۱ استان کشور شده است. اگر قرار باشد از وضعیت محیط زیستی در ایران نگران باشیم، بیشترین نگرانی در جایی اتفاق افتاده که بالاترین آمار سازمان های مردم نهاد محیط زیستی، بیشترین مسئولان، اساتید دانشگاهی و چشم های بیدار که رسانه ها هستند در آنجا وجود دارد .

 به این واقعیت تن نمی‌دهیم که ظرفیت تهران تکمیل شده است

وی اضافه کرد: برای تامین آب در تهران نه تنها لار، جاجرود و ماملو را مهار کردیم به سراغ کرج و طالقان رفتیم و حتی می خواهیم به دنبال سفیدرود نیز برویم و در واقع به دنبال گزینه های جایگزین هستیم تا بتوانیم آب بیشتری را برای پایتخت فراهم کنیم. پرسش کلیدی تر و نگران کننده این است که چرا هنوز به این واقعیت تن نمی دهیم که ظرفیت تهران تکمیل شده و اجازه ساخت و سازهای جدید و توسعه شهر را که در حال وصل شدن به کرج، پرند و آبعلی است، را بگیریم و چرا همچنان بیشترین میزان ساخت و ساز در تهران روی می دهد؟

نشست 36 سانتی متری سالانه زمین در تهران

درویش با اشاره به مدیریت ناصحیح در بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی در تهران نیز گفت: مطابق گزارش هایی که سازمان آب منطقه ای داده، از دریاچه استادیوم آزادی است تا محدوده ورد آورد در منطقه ۲۲ تهران سفره های آب زیرزمینی بین ۷ تا ۱۷ متر افت کرده است. همچنین طبق گزارش رئیس دپارتمان مخاطرات سازمان زمین شناسی داده، میزان نشست زمین در تهران به ۳۶ سانتی متر در سال رسیده که چهار سانتی متر بیشتر از بالاترین رکورد نشست زمین در کره زمین است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چرا باید نسبت به نشست زمین سکوت کنیم؟ این در حالی است که بالاترین نشست زمین در جهان و در نیومکزیکو رخ داده که ۳۲ سانتی متر گزارش شده است. نشست زمین آخرین مرحله از بیابان زایی است یعنی دیگر نمی توان برای آنجا کاری کرد. لایه های آب دار، حجم آبشان را از دست می دهند و حجم طبیعی انباشت آب در زیرزمین کاهش پیدا می کند. حتی اگر عامل مخرب را حذف کنیم دیگر آبی نمی تواند در زیرزمین نگهداری شود.

بیشترین بحران نشست زمین در شهریار و ورامین

به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون در شهریار و منطقه معین آباد ورامین بیشترین میزان بحران نشست زمین رخ داده و جنوب شرقی و غربی تهران با این بحران روبروست.

خانه‌های منطقه شهرری و نواب ترک برداشته است

وی با بیان اینکه مرجع رسمی اعلام آمار نشست زمین سازمان زمین شناسی است، اضافه کرد: البته در شهر تهران گزارش های تایید شده ای از نشست زمین وجود ندارد اما از گوشه و کنار شهر شاهد این پدیده هستیم. به عنوان مثال در منطقه شهرری خانه ها ترک برداشته و افراد مجبور شدند خانه هایشان را بفروشند. همچنین در برخی مناطق بزرگراه نواب نیز خانه ها ترک برداشتند به نحوی که درب برخی خانه ها باز و بسته نمی شود و کار به جایی رسیده که اگر زلزله ای با قدرت ۵ ریشتر رخ دهد خسارتش به اندازه یک زلزله با قدرت ۷.۵ ریشتر است و این مساله فوق العاده خطرناک است. همچنین در معین آباد ورامین نیز دکل های برق به دلیل نشست زمین کج شده است.

زمین در تهران 90 برابر شرایط بحرانی نشست می‌کند

درویش تصریح کرد: اگر در اتحادیه اروپا زمین در طول سال ۴ میلی متر نشست کند، ستاد بحران به ریاست عالی ترین مقام اجرایی کشور تشکیل می دهند. در تهران ۹۰ برابر شرایط بحرانی زمین در طول سال نشست می کند اما دریغ از اینکه یک نماینده این مساله را از وزیر نیرو و یا محیط زیست پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha