دانشمندان با ارائه شیوه ای جدید به منظور تولید حیات در محیط آزمایشگاه، دستیابی کامل به این تکنیک را طی چند ماه آینده امکانپذیر اعلام کردند.

بیولوژیستهای ترکیبی تا کنون موفق به تولید کد DNA ارگانیزمهای انسانی شده اند اما تلاش آنها برای پیوند زدن این کد DNA به یک سلول خالی موفقیت آمیز نبوده است زیرا سلول میزبان همیشه به DNA حمله کرده و امکان شکل گیری حیات در سلول را از بین می برد.

اکنون گروهی از محققان آمریکایی در موسسه کرگ ونتر اعلام کردند روشی جدید را برای رفع این مانع ابداع کرده اند که می تواند DNA را به صورت قاچاق وارد سلول کرده و سپس آن را برای آغاز حیات در سلول فعال سازی کنند. به گفته این دانشمندان نتیجه استفاده از روش جدید کاملا موفقیت آمیز بوده است و با کمک آن می توان حیات ترکیبی را تا انتهای سال جاری در محیط آزمایشگاه به وجود آورد.

هدف نهایی از شکل گیری چنین ارگانیسمهایی خلق میکروبهایی است که بتوانند فعالیتهای سودمندی مانند تولید سوخت زیستی، سم زدایی از پس ماندها و جذب دی اکسید کربن را انجام دهند. در عین حال نگرانی هایی نیز مبنی بر احتمال نشت این ارگانیزمها از محیط آزمایشگاهی و صدمه وارد آوردن به حیات بشر یا سوء استفاده از فناوری و یا خلق گونه های مهلکی از باکتری ها یا میکروبها وجود دارد.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، طی آخرین آزمایشهای صورت گرفته ژنوم باکتری زنده ای به سلول مخمر انتقال داده شده و چندین ژن جدید به آن افزوده شد. ژنوم جدید در نهایت به سلول باکتری دیگری پیوند زده شد که این باکتری با کمک ژنوم جدید توانست زنجیره ای از باکتریهای مشابه را به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha