كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، رعایت حقوق بیماران روانپزشكی را مهم‌ترین هدف تصویب پیش نویس قانون سلامت روان برشمرد و افزود: البته به همان نسبت رعایت حقوق سایرین حائز اهمیت است.

دكتر فیروزه جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود دو دسته از بیماری‌های شدید و خفیف روانپزشكی اظهار كرد: بیماران خفیف به صورت سرپایی درمان و بیماران شدید در بخش‌های روانپزشكی بستری می‌شوند.

وی، با بیان اینكه اسكیزوفرنیا و اختلالات خلقی دو قطبی از بیماری‌های شدید روانپزشكی است، افزود: این بیماری‌ها بر میزان توانایی افراد و اداره زندگی آنان تاثیرگذار است.

كارشناس اداره سلامت روان بهداشت با بیان اینكه برای بیماران اسكیزوفرنیا طبق قوانین شرع از واژه مجنون استفاده می‌شود، گفت: چنانچه برای قضات ابتلا به این بیماری مسجل شود حكم هجر برای وی صادر می‌شود كه به موجب این حكم قضایی و شرعی، فرد توانایی اداره زندگی خود را ندارد و صدور این حكم به معنای ضرورت داشتن قیم است.

دكتر جعفری با بیان اینكه به لحاظ پزشكی مبتلایان به بیماری روانپزشكی اسكیزوفرنیا در برخی حوزه‌ها می‌توانند فاقد صلاحیت و در برخی حوزه‌ها قادر به اداره زندگی هستند، گفت: بنابراین مبتلایان به اسكیزوفرنیا طیف وسیعی از بیماری از یك بیمار بسیار بدحال تا فردی كه در جامعه مبتلا به اسكیزوفرنیا به نظر نمی‌رسد را شامل می‌شود اما چنانچه قوه قضاییه برای فرد مبتلا به اسكیزوفرنیا تشخیص مهجور بودن بگذارد طیف خاصی را شامل نمی‌شود بنابراین حكم هجر برای وی صادر ‌شده و نیازمند قیم است.

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، ادامه داد: كوشیدیم در پیش نویس قانون سلامت روان با قضات به توافقاتی برسیم تا برای مبتلایان به اسكیزوفرنیا و سایر اختلالات شدید روانپزشكی حقوقی قائل شویم.

دكتر جعفری، بخش دیگری از مشكلات بیماران روانپزشكی را در بستری كردن آنان برشمرد و یادآور شد: خانواده بیماران شدید روانپزشكی معمولا به دلیل هزینه‌ها و دشواری‌های نگهداری تمایلی به بستری كردن بیمارانشان ندارند.

وی با بیان اینكه بسیاری از افراد بی خانمانی كه در سطح شهرها مشاهده می‌شوند بیماران شدید روانپزشكی هستند، افزود: برخی خانواده‌ها به جای بستری بیماران در بیمارستان، آنها را در سطح خیابان رها می‌كنند و احساس مسئولیتی در قبال آنان ندارند.

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، ادامه داد: بخشی از پیش نویس قانون سلامت روان به این امر می‌پردازد كه خانواده این مبتلایان موظف شوند بیمارانشان را برای دریافت خدمات درمانی به موقع به مراكز روانپزشكی ارجاع دهند تا مراقبت‌های لازم را دریافت كنند.

دكتر جعفری، با بیان اینكه برخی دیگر از خانواده‌ها هم بیمارانشان را در بیمارستان‌ها رها می‌كنند، گفت: چون بیمار روانپزشكی نیازمند قیم است، از این رو پزشكان و كادر درمانی این دسته از بیماران نمی‌توانند بیمار را به خودی خود ترخیص كنند و بیمار 5 تا 6 ماه و بعضا تا یكسال در مراكز درمانی روانپزشكی می‌ماند.

وی، با بیان اینكه برخی از افراد با سوءاستفاده از ابتلا به بیماری روانپزشكی شدید به خرید و فروش اموال آنان اقدام می‌كنند به ایسنا گفت: البته پیش نویس قانون سلامت روان ابعاد گسترده و پیچیده‌تری را شامل می‌شود؛ اما این پیش نویس قانون سلامت روان با فصولی شروع شده است كه شایع‌ترین مشكلات بیماران را شامل می شود.

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، افزود: چنانچه بیمار روانپزشكی در سطح شهر بر اثر ایجاد مشكل توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و به حكم قاضی روانه بیمارستان روانپزشكی شود، جزو بیماران قضایی به شمار می‌رود و ترخیص او نیازمند دستور قاضی است.

دكتر جعفری، به اختلالات محوری یك و دو روانپزشكی هم اشاره كرد و افزد: اسكیزوفرنیا، اختلالات دوقطبی، افسردگی و اضطراب، جزو اختلالات محوری یك و اختلالات شخصیتی جزو اختلالات محوری دو به شمار می‌روند.

وی، با بیان اینكه انواع بزهكاری‌ها، جرم‌ها و جنایت‌ها از مبتلایان به اختلالات شخصیتی سر می‌زند، گفت: اما به لحاظ قانونی و روانپزشكی مبتلایان به اختلالات شخصیت ضداجتماعی در برابر این جرم و جنایت مسئول هستند؛ این در حالیست اغلب بیماران اسكیزوفرنیا تحت تاثیر هذیان‌هایش به فرد صدمه وارد می‌كند.

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، با بیان اینكه این قانون بسته نمی‌شود و در آینده قوانین جدیدتری به آن اضافه می‌شود، گفت: هم اكنون با نگاهی به قوانین پراكنده موجود پیش نویس آن تهیه شده است.

دكتر جعفری، پیش بینی كرد كه پس از طی روال قانونی پیش‌نویس قانون سلامت روان كشور تا پایان آذر ماه آماده و به هیات دولت ارایه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha