چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 170478

هر از چند گاهی در شهر تهران اخبار متعددی در زمینه قطع درختان به گوش می‌رسد. در چند ماه اخیر نیز قطع درختان توتستان ستارخان، قطع درختان منطقه شمیران و نابودی درختان در حاشیه خیابان ولیعصر به عنوان یكی از مشكلات شایع در محیط زیست پایتخت با بازخورد رسانه‌ای گسترده‌ای همراه بود. این در حالی است كه درختان با قدمتی چندین‌ساله در مناطق مختلف شهر تهران به دلایل شخصی و با هدف كسب سود دستخوش نابودی می‌شوند و بعضا برنامه‌ای هم برای حفظ و نگهداری این درختان وجود ندارد.

سلامت نیوز: هر از چند گاهی در شهر تهران اخبار متعددی در زمینه قطع درختان به گوش می‌رسد. در چند ماه اخیر نیز قطع درختان توتستان ستارخان، قطع درختان منطقه شمیران و نابودی درختان در حاشیه خیابان ولیعصر به عنوان یكی از مشكلات شایع در محیط زیست پایتخت با بازخورد رسانه‌ای گسترده‌ای همراه بود. این در حالی است كه درختان با قدمتی چندین‌ساله در مناطق مختلف شهر تهران به دلایل شخصی و با هدف كسب سود دستخوش نابودی می‌شوند و بعضا برنامه‌ای هم برای حفظ و نگهداری این درختان وجود ندارد.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، چندی پیش اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران به تصویب اعضای شورا رسید. كمیسیون تلفیق شورای شهر این مصوبه را بررسی و جرایم قطع درختان را تعیین كرده است. در این بررسی‌ها قرار بود كه كمترین جریمه قطع درخت در شهر تهران پنج میلیون ریال و بیشترین جریمه 8/1میلیارد ریال در نظر گرفته شود، اما در ادامه این مصوبه با اصلاحیه و كاهش قیمت قطع درختان همراه بود. برای دستیابی به تجهیزات و معیارهای توسعه باید فضای آن را نیز مهیا كرد، اما اینكه در تهران برای دستیابی به برج و آسمان‌خراش درختان چندین ساله تباه شوند نه تنها انصاف نیست، بلكه از سوی دیگر شهر را با مشكلات محیط زیستی فراوانی روبه‌رو می‌كند. در سال‌های اخیر در كلان‌شهر تهران تعداد روزهای هوای پاك در سال از تعداد انگشتان یك دست هم كمتر بوده است و به ندرت می‌توان به روزهایی با هوای پاك دست یافت. درختان در كلان‌شهرها به عنوان تنفس‌گاه‌های شهری محسوب می‌شوند. با وجود اهمیت صیانت و حفاظت از درختان شهر اما برنامه‌های اجرایی و نظارتی چندانی برای حفظ محیط زیست تهران وجود ندارد و هر از چند گاهی اخباری مبنی بر قطع درختان در گوشه و كنار شهر به گوش می‌رسد و این اتفاق پیامدی به جز آه و حسرت به همراه ندارد.

كاهش قیمت جریمه قطع درختان اشتباه است

توسعه شهری از الزامات عصر معاصر است، اما تضاد آن با محیط زیست، مقوله‌ای است كه به دغدغه‌ای همگانی تبدیل شده است. یكی از مشكلات و حتی می‌توان گفت مصائب این تضاد، پدیده قطع درختان است. همه ما كم و بیش شاهد آن بوده‌ایم كه برای احداث یك جاده یا ساخت یك مجتمع مسكونی، تجاری و... درختانی را كه گاه عمرشان به ده‌ها سال می‌رسد قطع كرده‌اند و این روند، البته همچنان ادامه دارد و تقریبا روزی نیست كه درختان، قربانی جنگل آهن و آسمان‌خراش نشوند. مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره كم و كیف صیانت از درختان شهر و قوانین مندرج در آن به «آرمان» می‌گوید: متاسفانه شورای شهر چندی پیش مصوبه خطرناكی را در زمینه مبلغ جریمه قطع درختان تصویب كرد و بنا بر آن جریمه قطع درخت به جای افزایش مبلغ با كاهش همراه بود. محمد درویش می‌افزاید: كاهش قیمت جریمه قطع درختان چراغ سبزی به زمین‌خواران و برج‌سازان نشان داد تا آنها بدون هیچ محدودیتی بتوانند با هزینه كمتر به تخریب پوشش گیاهی باقی‌مانده در شهر تهران بپردازند و به سهولت فضای سبز به برج و ساختمان تبدیل شود. به گفته او این مصوبه شورای شهر یك اشتباه بود، آن هم به این دلیل كه با این اقدام قدرت اجرایی برخی برج‌سازان و رانتخواران افزایش می‌یابد.

بررسی مصوبه جریمه قطع درختان دستاورد داشت

با وجود این، یك عضو شورای شهر تهران در زمینه میزان تعیین مبلغ جریمه برای قطع درختان در شورای شهر تهران به «آرمان» می‌گوید: برخی بر این باور هستند كه كاهش جریمه مندرج باعث افزایش تخریب یا سوءاستفاده برخی افراد سودجو می‌شود، اما من با احترام به نظر آنها به پیامدهای این‌چنینی معتقد نیستم. علی صابری می‌افزاید: شاید به ظاهر این اقدام به نفع رانتخواران باشد، اما باید توجه داشت كه از شورای سوم تعرفه قطع درختان هیچ تغییری نكرده بود و این مصوبه باید مورد بازبینی قرار می‌گرفت. او تاكید می‌كند: در زمینه قطع درختان و مسائلی در زمینه ماده هفت نیز برخی ایرادات حقوقی قانونی وارد است، آن هم به این دلیل كه از سال 1385تا 1393 هیچ تغییری در نرخ جریمه قطع درختان انجام نشده است. این در حالی است كه در سال 1387مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز وجود داشت، اما مسئولان ذی‌ربط تاكنون هیچ‌گونه دقتی در این زمینه نداشته‌اند. این عضو شورای شهر تهران تصریح می‌كند: این مصوبه چندین سال بدون تغییر اعمال شده است، در ماه‌های اخیر نیز كمیسیون معماری شهرسازی معماری، رشد قیمت‌ها در زمینه جریمه قطع درختان را پیش‌بینی كرد و در جلسه نیز برخی افراد به طور غیركارشناسی نظراتی در زمینه افزایش قیمت جریمه مطرح كردند. او نظرات اعضای شورا در زمینه افزایش مبلغ جریمه قطع درختان را غیركارشناسی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: مسئولیت این مصوبه به عهده كمیسیون معماری شهرسازی بود و اعضا در این كمیسیون به بررسی كم و كیف این مصوبه پرداخته‌اند، با این تفاسیر نمی‌توان در جلسه ایراداتی به نظرات آنها وارد كرد. در ادامه صابری كم و كاستی‌های موجود در تبصره دو این مصوبه را این‌چنین بررسی می‌كند: این تبصره با ضریب دو تا پنج برابر به شهردار اجازه فعالیت می‌داد و در این تبصره مساله رانت و اعمال رفتارهای دوگانه یا چندگانه به وضوح مشخص بود. در این شرایط مراجعان مجبور به برقراری رابطه و استفاده از نفوذ مالی یا معنوی برای تغییر در ضریب‌هایی بودند كه با این اقدام مقابل وقوع چنین خطاهایی گرفته شده است. او می‌افزاید: در مصوبه فعلی ضریب برداشته شده و این اتفاق را باید به عنوان دستاورد مد نظر قرار داد.

اصلاح مصوبه در 6 ماه آینده

یك عضو دیگر شورای شهر تهران درباره اقدامات كارشناسی شده و چگونگی تعیین مبلغ قطع درختان به «آرمان» می‌گوید: این مصوبه یك كار كارشناسی شده در كمیسیون است و در جلسه، رقم پیشنهادی اعضا برای جریمه قطع درخت در شهر تهران، کمترین مبلغ پنج میلیون ریال و بیشترین جریمه 8/1 میلیارد ریال بود. احمد حكیمی‌پور تاكید می‌كند: ‌بنابر بررسی‌های انجام شده این اقدام اثر منفی به دنبال داشت، برای مثال با وجود چنین قوانین سفت و سختی دیگر اشتیاق به درختكاری در بین مردم از بین می‌رود. او این اقدام شورا مبنی بر كاهش نرخ جریمه قطع درختان را سقوطی از طرف دیگر پشت بام می‌داند و می‌افزاید: بالاخره این مصوبه بنا بر درخواست‌هایی اصلاح‌شده است، اما هرگونه اصلاح در مصوبات بنا بر قانون باید شش ماه از تصویب آن گذشته باشد و در صورت هرگونه كم و كاستی می‌توان آن را اصلاح كرد. او در پاسخ به این سوال كه در هفته‌ای كه مصوبه كاهش مبلغ جریمه قطع درختان در صحن شورا مطرح شد، یك باغ در منطقه شمیران توسط صاحبش به طور كامل تخریب شد، می‌افزاید: برای این‌گونه اقدامات بی‌شك جریمه تعیین می‌شود و حوزه شهری نیز جلوی هرگونه اقدامی از این دست را می‌گیرد.

رشد یك درخت با زحمت 50 ساله

یك عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره كم و كیف مصوبه جریمه قطع درختان به «آرمان» می‌گوید: ابتدا بنابر خواست كمیسیون عمرانی، قیمت جریمه درختان شهر تهران پنج میلیون ریال تا 8/1 میلیارد ریال در نظر گرفته شد، اما در ادامه این تصمیم‌گیری با مخالفت‌هایی همراه بود. ابوالفضل قناعتی می‌افزاید: برای مثال برای رشد و به بار نشستن یك درخت باید 50 سال برای آن زحمت كشیده شود؛ آیا برای زحمت‌های كشیده شده 50 ساله برای رشد یك درخت می‌توان قمیت تعیین كرد یا اینكه در فرهنگ ما چه تعریفی از درخت ارائه شده است كه بتوان روی آن قیمت تعیین كرد؟ به گفته او در ابتدا بنابر بررسی‌های انجام شده در كمیسیون عمرانی، اعضا سفت و سخت جلوی میزان مبلغ ایستادگی كردند، اما در ادامه اعضای كمیسیون شهرسازی با بررسی یكسری از مناطق درگیر با پدیده قطع درختان و لابی‌های انجام شده از سوی اداره شهرسازی به اصلاح مجدد این مصوبه پرداختند؛ ‌در نتیجه رئیس كمیسیون شهرسازی با بیان اینكه به دلیل تغییرات در این مصوبه میزان ساخت و سازها در شهر تهران كاهش یافته است به ارائه قیمت جدیدی پرداخت و به این ترتیب با اعمال نظر اعضا قیمت جریمه قطع درختان كاهش یافت. عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینكه بنده نیز با این اقدام مخالف هستم، می‌گوید: با اینكه بخشی از اقتصاد شهری به ساخت و سازها بستگی دارد، اما برای هر یك از اعضای شورای شهر یك درخت بسیار باارزش است. درخت‌ها در شهرهای صنعتی همچون گلوگاه هستند و با اهمیت به این نعمت‌ها می‌توان جلوی افزایش آلودگی‌ها در شهرها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha