دکتر مظهری گفت: از خرید آجیل هایی که برای جلب نظر خریداران با رنگ های غیر مجاز تولید شده اند، باید اجتناب شود. کافیست این آجیل ها در دست قرار گیرد و اگر رنگی به دست داده شد، باید از خرید آن خودداری کرد.

سلامت نیوز: دکتر مظهری گفت: از خرید آجیل هایی که برای جلب نظر خریداران با رنگ های غیر مجاز تولید شده اند، باید اجتناب شود. کافیست این آجیل ها در دست قرار گیرد و اگر رنگی به دست داده شد، باید از خرید آن خودداری کرد.

به گزارش سلامت نیوز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با آوای سلامت، شب یلدا از یادگار های کهن ایران دانست و گفت: در آخرین روز پاییز و همراه با استقبال از زمستان با توجه به این که بنا به سنت ها تقاضا نسبت به تهیه برخی اقلام غذایی زیاد است، افراد سودجو از این فرصت و استقبال مردم استفاده می کنند و آجیل های کهنه، کرم خورده و یا حاوی قارچ را به طور جداگانه با ارزان کردن آنها و یا با مخلوط کردن با آجیل های تازه به فروش می رسانند.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری با تاکید بر این که از این جهت به مردم توصیه می شود از خرید آجیل های مانده خودداری کنند، توضیح داد: در پسته و مغز های دیگر پوسته خارجی وجود دارد که اگر سوراخی داشته باشد، احتمالا درونش تخم کرم ها و انگل هایی وجود دارد که به داخل مغز نفوذ کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از خرید آجیل هایی که برای جلب نظر خریداران با رنگ های غیر مجاز تولید شده اند، بخصوص مغز بادام و فندق و آن هم برای جلب توجه مشتری، باید اجتناب شود. کافیست این آجیل ها در دست قرار گیرد و اگر رنگی به دست داده شد، باید از خرید آن خودداری کرد.

به گفته دکتر مظهری، برخی آجیل ها به عنوان آجیل های دو آتشه و آبلیموزده عرضه می شود که از خرید آنها نیز باید به شدت اجتناب کرد چون آبلیمو در فرایند تولید آنها به کار نمی رود بلکه ترشی آنها مربوط به جوهر لیمو است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که فندق های مانده دچار قارچ زدگی درون مغز می شوند و در آنها آفلاتوکسین تولید می گردد، بیان داشت: هنگام نصف کردن مغز فندق اگر کوچک ترین تغییری در رنگ سفید مغز ایجاد شده یا شیری و قهوه ای شده باشد، قابل مصرف نیست و بخصوص برای کودکان بسیار زیان آور است. در حالی که خود فندق تازه یکی از منابع مهم پروتئین، انرژی، اسیدهای چرب لازم، مواد معدنی بسیار ارزشمند مثل روی، منیزیم، کلسیم و ... است.

دکتر مظهری به نکته دیگری در مورد آجیل ها اشاره کرد: کسانی که فشار خون بالا دارند یا چاق هستند، باید از خوردن آجیل های شور فراتر از میزان توصیه شده اجتناب کنند. آجیل سرشار از انرژی است. به طور متوسط در هر 100 گرم آجیل مخلوط 340 کیلوکالری دارد و برای افراد مبتلا به اضافه وزن مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

دکتر مظهری همچنین در رابطه با مصرف بادام های تلخ در کودکان هشدار داده و گفت: مصرف بادام هایی که مزه تلخ دارند به خصوص در کودکان بسیار خطرناک خواهد بود، چرا که اسیدسیانیدریک موجود در آنها خاصیت سمی قوی دارد که به هموگلوبین متصل شده و به ویژه در کودکان، کشنده خواهد بود.

وی همچنین در مورد میوه های خشک موجود در بازار توضیح داد: در شبی که میوه های آبدار، مقوی و مغذی نظیر انار، هندوانه، خرمالو، مرکبات و ازگیل تازه را می توان خورد، چرا باید سراغ انواع خشک شده رفت که ویتامین های کمتری دارند و شیوه های خشک کردن نیز بر سلامت آنها تاثیرات متفاوتی را می گذارد؟

به گفته دکتر مظهری، در گذشته زنان خانه دار با تکنیک های خود این میوه ها را خشک می کردند که اثرات مضر مواد نگهدارنده را نداشتند. این میوه ها حاوی مینرال ها و مواد معدنی خوبی بودند. ولی امروزه تکنولوژی این میوه ها را با رنگ های مصنوعی بزک می کنند و گاهی به آنها شکر نیز اضافه می کنند. در صورت مصرف بیش از حد این میوه ها امکان بروز تصلب شرائین و از بین رفتن حالت کش سانی رگ ها می شود. این حالت فشار خون بالا را ایجاد می کند که جزو بیماری های مرگ آفرین و تخریب کننده کلیه، کور کننده چشم، و منجر شونده به حمله قلبی و سکته مغزی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان تاکید کرد: اگر ما به سه اصل طلائی تغذیه یعنی تعادل، تناسب و تنوع دقت کنیم، هیچ وقت در معرض سوء تغذیه قرار نمی گیریم. سوء تغذیه به دو فراینده پرخوری و کم خوری و عدم تعادل در مصرف مواد مغذی اعم از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها اطلاق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha