دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 170842

برگزاری مراسم شب یلدا، جزو سنت های دیرینه ما ایرانیان است . در این شب خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند وکدبانوهای ایرانی هنر وسلیقه خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این شب به کار می گیرند اما یادمان باشد که برگزاری این دورهمی به معنی اسراف وولخرجی نیست.

خوراکی های سالم برای شب یلدا

سلامت نیوز: برگزاری مراسم شب یلدا، جزو سنت های دیرینه ما ایرانیان است . در این شب خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند وکدبانوهای ایرانی هنر وسلیقه خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این شب به کار می گیرند اما یادمان باشد که برگزاری این دورهمی به معنی اسراف وولخرجی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در این بسته پیشنهادی ما تهیه چند خوراکی ونوشیدنی سالم و ساده  را ارائه می کنیم .


آش انار
آش انار یکی از آش های سنتی کشور عزیزمان است که در هر منطقه روش پخت متفاوتی دارد، در ادامه مطلب به یکی از  روش  های پخت این آش اشاره می شود.
مواد لازم:
بلغور گندم یا جو - 1 پیمانه
برنج - 1 پیمانه
عدس  -1 پیمانه
لوبیا قرمز -1 پیمانه
گوشت چرخ کرده  - 250 گرم
پیاز متوسط - 3 عدد
آب گوشت یا مرغ  - 2 پیمانه ( می توان از عصاره مرغ نیز استفاده کرد.)
آب انار - 1 لیتر ( یا یک پیمانه رب انار )
روغن مایع یا کره - 100 گرم
پودر نعناع خشک  -  به میزان دلخواه
نمک و فلفل  -  به میزان دلخواه
سبزی آش - 1 کیلو گرم ( تره - جعفری - گشنیز – نعناع - اسفناج یا برگ چغندر)
طرز تهیه:

لوبیا را دو ساعت قبل خیس کنید. عدس نیاز به خیس کردن زیاد ندارد. سبزی ها را پاک کنید، بشویید و خرد کنید.  دو عدد پیاز خرد شده یا رنده شده را داخل قابلمه بزرگی با نصف میزان روغن یا کره تفت دهید. بقیه روغن یا کره را در ظرفی کوچک بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود، پس از داغ شدن، پودر نعناع را به آن اضافه کنید ، چند بار هم بزنید و سپس از روی حرارت بردارید.
 مقداری از پیاز داغ و نعناع داغ را برای تزئین کنار بگذارید. آب مرغ یا گوشت ، بلغور و لوبیا را داخل قابلمه پیاز داغ بریزید و روی حرارت بگذارید تا لوبیا بپزد. سپس عدس و برنج را به آن اضافه کنید و بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید تا مواد بپزد. بعد از پخت کامل حبوبات، سبزی خرد شده را به آش اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا جوش آید، بعداز جوش آمدن دوباره زیر قابلمه را کم کنید تا سبزی به خوبی پخته شود. آب انار را اضافه کنید. در هنگام پخت آش، کوفته های قلقلی آش را آماده و به آن اضافه کنید .


تهیه کوفته قلقلی:
گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل خوب ورز دهید و به شکل کوفته های کوچک در آورید .به اندازه فندق   کوفته ها را در آرد بغلتانید و کمی در روغن  تفت دهید و سپس به آش اضافه کنید. 

  
دسر خرمالو
 مواد لازم:
 شیر - 3 پیمانه
شکر - 5 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت - 3 قاشق غذاخوری
وانیل- 1یک چهارم  قاشق چای خوری
خرمالو -  4-5 عدد
بیسکویت پتی پور - نصف بسته
پودر دارچین – نصف  قاشق چای خوری ( درصورت تمایل)
  روش تهیه:
  بیسکویت ها را پودر و با دارچین مخلوط کنید.   خرمالوها را پوست کنده و پوره کنید.   شیر، شکر و نشاسته را باهم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید، مدام هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد.   وقتی از روی حرارت برداشتید، وانیل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.   داخل ظرف به صورت لایه ای از مواد بریزید و به مدت 4تا 5 ساعت داخل یخچال بگذارید تا بیسکویت ها نرم شود.

 

مسقطی هندوانه
مواد لازم
نشاسته - ۱ لیوان
آب -۵ لیوان
گلاب - ۱ لیوان
شکر – یک ونیم  لیوان
رنگ خوراکی- به دلخواه
شکلات چیپسی- کمی
طرز تهیه:
آب سرد و نشاسته را کاملا مخلوط کنید  تا نشاسته در آب حل شود .
بعد گلاب را اضافه کنید . ظرف را  روی شعله قرار دهید   و دایم  هم بزنید  تا مسقطی غلیظ و کشدار شود  و شکر را اضافه کنید و هم بزنید  تا شکر کاملا حل شود. شعله را کم کنید  .
بعد از این مرحله بخشی از مسقطی را با رنگ خوراکی قرمز مخلوط کنید تا کمی خودش را بگیردو بعد یک لایه مسقطی ساده روی آن  بریزید و اجازه دهید ببندد . در آخر بخشی از مسقطی را با رنگ خوراکی سبز رنگ کنید  و لایه سوم را  اضافه کنید  و اجازه دهید تا کاملا سفت شود .  بعد از مدتی مسقطی را داخل ظرف مورد نظر برگردانید  . اگر برای جدا کردن دسر ها ازقالب مشکل دارید حتما سطح قالب را قبل از استفاده چرب کنید و هنگام جدا کردن دسر برای چند ثانیه قالب را داخل یک ظرف آب ولرم قرار بدهید و بعد در ظرف اصلی برگردانید. در پایان با شکلات چیپسی برای مسقطی هندوانه،  دانه  بگذارید.
 

 شربت نعناع و کاسنی
مواد لازم :
عرق نعنا ع
عرق بید
عرق کاسنی
میوه خشک – به دلخواه
طرز تهیه :
همه مواد را با هم مخلوط وکمی عسل به آن اضافه کنید ودر لیوان های بلند بریزید.
چند عدد از میوه های خشک مثل آلو یا انجیر و برگه زردآلو درون لیوان های شربت بیندازید و با برشی کوچک روی یک تکه لیمو  یا میوه های دیگر به شکل های مختلف، آن را در لبه  لیوان قرار دهید . این نوشیدنی برای همه مناسب است.
 

پاپ کورن
تنقلات در پذیرایی شب یلدا به ویژه وقتی بچه های فامیل دور هم جمع می شوند حرف اول را می زند. شما می توانید برای این شب از تنقلات سالم مانند نخودچی ، کشمش، عناب ، مویز ، برگه های میوه دانه سویا یا ذرت  بو داده استفاده کنید .
برای درست کردن ذرت بو داده ،ذرت ها را 10 دقیقه داخل آب بریزید و بعد آبکش کنید. قابلمه را روی گاز بگذارید  و داخلش کمی روغن بریزید.
ذرت ها را داخل روغن بریزید و بعد از آن  نمک و هر ادویه ای را که دوست دارید مثل فلفل ، آویشن و ....   به آن اضافه کنید و مرتب ذرت ها را هم بزنید.
 ابتدا شعله گاز باید زیاد باشد. آن قدر هم می زنیم که اولین دانه باز شود سپس بلافاصله در قابلمه را بگذارید  و  زیر قابلمه را کم کنید.
بدون برداشتن در ظرف و تنها با گرفتن دو طرف قابلمه و تکان دادن آن  ذرت ها را هم بزنید. وقتی سرو صدا قطع شد یعنی این که تمام ذرت ها باز شده است.
بلافاصله در ظرف را بردارید و آن ها را در یک ظرف دیگر بریزید. حتما این کار را به سرعت انجام دهید چون ذرت ها سریع می سوزد.
می توانید برای خوش طعم شدن از کمی کره هم استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha