چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 171653

سیدمحمد رضایی، پرستار بیمارستان ٢٢ بهمن نیشابور كه با انجام عملیات احیا روی زنی مبتلا به آنفلوآنزا، خود به این بیماری مبتلا شده بود پس از دو روز بستری، در بیمارستان قائم مشهد جان باخت. این پرستار در حالی اسیر خاك شده كه زن بیمار با اقدام به‌موقع او از مرگ نجات یافته است.

بیمار زنده ماند،پرستار فداکار جان داد

سلامت نیوز: سیدمحمد رضایی، پرستار بیمارستان ٢٢ بهمن نیشابور كه با انجام عملیات احیا روی زنی مبتلا به آنفلوآنزا، خود به این بیماری مبتلا شده بود پس از دو روز بستری، در بیمارستان قائم مشهد جان باخت. این پرستار در حالی اسیر خاك شده كه زن بیمار با اقدام به‌موقع او از مرگ نجات یافته است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت: سعید، برادر این پرستار با بیان این موضوع گفت: «باوجود تلاش مسوولان بیمارستان ٢٢‌بهمن برای انتقال ‌برادرم به یكی از بیمارستان‌های مجهز اما او به دلیل عملی نشدن این امر جان خود را ازدست داد.»


این حادثه واكنش وزیر بهداشت را نیز به دنبال داشت. حسن قاضی‌زاده هاشمی با انتشار پیامی، اقدام آقای رضایی برای احیای بیمار مبتلا به آنفلوآنزا را ایثارگونه دانست و نوشت: «این اتفاق بار دیگر ثابت كرد، حرفه كادر بهداشتی و درمانی كشور، نه یك شغل كه خدمتی شبانه‌روزی با توشه‌ای گران‌سنگ از دانش، تجربه، عشق، فداكاری و ایثار است. خدمتی كه با هیچ معیار مادی‌ قابل قیاس و جبران نیست.»

همزمان محمد شریفی، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری كشور نیز از جامعه پرستاری خواست تا به احترام آقای رضایی كه جان خود را در راه خدمت به مردم از دست داد، یك هفته با روبان مشكی در محل كارشان حاضر شوند. رضایی برادر این پرستار فداكار از جزییات حادثه می‌گوید:


 ‌‌ برادرتان چگونه به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شد؟
چند روز پیش زنی مسن كه بیماری آنفلوآنزا داشت، با حال وخیمی به بیمارستان ٢٢ بهمن منتقل شد. برادرم آن روز سوپروایزر بیمارستان بود اما چون پرستارهای اورژانس درگیر بیماران دیگری بودند، خود وارد عمل شد و با پرستاری دیگر عملیات احیا را روی آن زن انجام داد. همین كار باعث شد او به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شود.


 ‌ آقای رضایی چه زمانی از سرایت بیماری به خود باخبر شد؟
چند روز قبل از فوتش، خیلی بی‌حال شده بود. به دو پزشك مراجعه كرد اما پزشك اول متوجه بیماری‌اش نشد. به مرور كسالتش بیشتر شد تا اینكه به پزشك دیگری مراجعه كرد. او از ریه‌اش عكس گرفت. آنجا مشخص شد بیماری به‌شدت در بدن برادرم رشد كرده. بلافاصله در همان بیمارستان ٢٢ بهمن بستری‌اش كردیم. خودش وقتی عكس ریه‌اش را دید فهمید خیلی حالش وخیم است.


 ‌ چه تلاش‌هایی از سوی كادر بیمارستان برای بهبود حال برادرتان انجام شد؟
كادر بیمارستان ٢٢ بهمن خیلی زحمت كشیدند. از هیچ خدمتی دریغ نكردند اما با این همه این قول مسوولان كه برادرم را به بیمارستانی مجهز در مشهد یا تهران اعزام كنند، عملی نشد.


 ‌ چرا این اتفاق نیفتاد؟
می‌گفتند امكانات نداریم، تخت مخصوص در بخش‌ آی‌سی‌یو موجود نیست و مسائلی از این دست. ما حتی از نظر مالی حاضر بودیم خودمان هزینه‌ها را بدهیم اما این اتفاق نیفتاد. ما هنوز باورمان نمی‌شود برادرم از میان‌مان رفته است.
 ‌ چه زمانی حال برادرتان وخیم شد؟
بامداد شنبه، برادرم تشنج كرد و از نفس افتاد. سریع آمدند او را سوار آمبولانس كردند تا به بیمارستان قائم ببرند اما چند ساعت بعد خبر فوتش را به ما دادند.


 ‌ ‌ برادر شما به بیماری ریوی هم مبتلا بود؟
به هیچ‌وجه، برادر من ٣٣ سال بیشتر نداشت و خیلی سر حال بود. او یك پسر دوساله به نام امیرحسین دارد كه حالا پدرش را از دست داده. واقعا نباید به خاطر این بیماری، پرستاری متین و وظیفه‌شناس از بین ما می‌رفت.


 ‌ ‌ از مسوولان كسی در مراسم تشییع برادرتان شركت كرد؟
بله، شاید مراسم تشییع محمد باشكوه‌تر از مراسم خیلی از بزرگان نیشابور برگزار شد اما در همین مراسم بعضی از مسوولان رفتار نامناسبی داشتند كه تاسف‌بار بود. یكی از آنها به پدرم گفته بود به دیگران نگویید پسرتان به خاطر آنفلوآنزا فوت كرده. واقعا وقتی وزیر بهداشت شخصا تسلیت می‌گوید دیگر چرا باید پنهان‌كاری كرد؟ این كارها داغ دل ما را تازه كرد.


 ‌ ‌ عكس‌العمل اهالی نیشابور نسبت به این اتفاق چه بود؟
هركسی كه خبر را شنیده بود در مراسم حضور داشت. یكی از آنها مردی میانسال بود كه با شنیدن خبر فوت برادرم، به بیمارستان ٢٢ بهمن رفت و حلوا خیرات كرد. وقتی از او پرسیدند چه نسبتی با برادرم دارد گفته بود چند وقت پیش كه پسربچه بیمارش را به بیمارستان آورده بود، محمد مثل برادر از او مراقبت كرد تا حالش خوب شود.


 ‌ ‌ از آن زنی كه برادرتان عملیات احیا رویش انجام داد، خبر دارید؟
شنیده‌ام خداروشكر او زنده مانده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha