چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 171709

دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند که مغز کودکانی که در سال‌های پیش از دبستان از افسردگی بالینی رنج می‌برند به شکلی متفاوت با کودکان غیر مبتلا به این اختلال رشد می‌کند.

سلامت نیوز: دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند که مغز کودکانی که در سال‌های پیش از دبستان از افسردگی بالینی رنج می‌برند به شکلی متفاوت با کودکان غیر مبتلا به این اختلال رشد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گویند ماده خاکستری مغز کودکانی در سال‌های پیش از دبستان به افسردگی بالینی مبتلا بوده‌اند، نسبت به سایر کودکان از حجمی کمتر برخوردار است و قشر بخش کورتکس مغز آنها که در پردازش احساسات اهمیت دارد، نازک‌تر است.

ماده خاکستری بافتی است سلول‌های مغز را متصل میکند و حمل سیگنال‌های بین این سلول‌ها و سلول‌های درگیر در دیدن، شنیدن، حافظه و تصمیم‌گیری را بر عهده دارد درگیر در در مهم احساسات است، پردازش از احساسات است.

نویسنده اصلی مقاله پژوهشی این گروه، جوآن لابی، استاد روانپزشکی کودکان در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گوبد: «آنچه در مورد این یافته‌ها شایان توجه است، این است که می‌توانیم ببینیم چگونه یک تجربه زیسته، مانند تجربه افسردگی در یک قسمت از زندگی، می‌تواند آناتومی مغز را تغییر دهد.

این پژوهشگر که پژوهش قبلی او به این اختصاص داشته که کودکان زیر سه سال نیز می‌توانند افسردگی را تجربه کنند، می‌افزاید: «به طور سنتی، ما از مغز این تصور را داریم که اندامی است که به شیوه‌ای از پیش تعیین شده رشد می‌کند، اما تحقیقات ما نشان می دهد که در واقع تجربیات وافعی از جمله خلقیات منفی، قرار گرفتن در معرض فقر و نبود حمایت پدر و مادر در رشد و توسعه مغز مؤثر است.»

با این یافته‌ها می‌توان توضیح داد که چرا کودکان و دیگر افرادی که افسرده هستند، در تعدیل خلق و خو و احساسات خود مشکل دارند.

پژوهش اخیر بر پایه مطالعات تفصیلی قبلی در مورد تفاوت‌های مغزی کودکان افسرده صورت گرفته است.به گزارش سایت futurity.org این پژوهش در مورد 193 کودک صورت گرفته که در مورد 90 نفر از آنها تشخیص بر این بوده که پیش از دبستان به افسردگی مبتلا شده‌اند.

ارزیابی های بالینی در مورد کودکان در چند نوبت در سال انجام گرفت و اسکن MRI در سه نقطه در سنین مختلف انجام شد و نتایج حاکی از کاهش ماده خاکستری در کودکان مبتلا به افسردگی بود.

نتایج این پژوهش در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha