اوضاع بیکاری در کشور در حالی به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود که مسوولان کشور و کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین مشکل اقتصادی حال حاضر ایران معضل اشتغال جوانان است. بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور اما پس از وعده‌های رنگارنگ دولت‌ها در زمان انتخاب روی زمین مانده و تحولی در آن دیده نمی‌شود. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از بیکاری جوانان در گروه‌های مختلف سنی با افزایش نرخ بیکاری گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال به 8/27 درصد، فاصله بیکاری گروه‌های مختلف سنی به 2/27 درصد رسیده است.

سلامت نیوز: اوضاع بیکاری در کشور در حالی به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود که مسوولان کشور و کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین مشکل اقتصادی حال حاضر ایران معضل اشتغال جوانان است. بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی کشور اما پس از وعده‌های رنگارنگ دولت‌ها در زمان انتخاب روی زمین مانده و تحولی در آن دیده نمی‌شود. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از بیکاری جوانان در گروه‌های مختلف سنی با افزایش نرخ بیکاری گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال به 8/27 درصد، فاصله بیکاری گروه‌های مختلف سنی به 2/27 درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمار نیروی کار در تابستان 94 نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری جوانان زیر 30 سال به تفکیک استان‌های کشور در بالاترین میزان به 7/48 درصد رسیده است. همچنین این نرخ در مورد زنان 9/85 درصد اعلام شده است. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که بیکاری در استان‌های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.


افزایش شکاف میان استان‌ها
این آمار نه تنها از اوضاع نابسمان اشتغال در این استان‌ها خبر می‌دهد بلکه از احتمال افزایش مهاجرت‌های کاری به دلیل افزایش شکاف میان نرخ بیکاری استان‌ها حکایت می‌کند. در حال حاضر شکاف بیش از ۱۰ درصدی نرخ بیکاری استان‌های مختلف کشور باعث هجوم بیش از یک میلیون تقاضای کار به استان‌های با نرخ بیکاری کمتر شده است و این در حالی است که بیکاری در استان‌های مختلف حاکی از وضعیت بحرانی است. در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از بیشترین نرخ‌های بیکاری را دارا است نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24ساله در تابستان 94 به 7/48 درصد رسیده است و این نرخ در مورد جوانان 15 تا 29 ساله در کرمانشاه به 4/47 درصد رسیده است.


فرصت‌های از‌دست‌رفته
در حالی که درآمد‌های نفتی دولت کاهش پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت به زیر 10 دلار هم برسد چشم‌انداز روشنی برای بهبود اوضاع اشتغال کشور وجود ندارد. به گفته تحلیلگران تاسال 1400 حدود هفت میلیون بیکار در اقتصاد کشور وجود خواهند داشت و این در حالی است که درآمدهای افسانه‌ای حاصل از افزایش یکباره قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم نه تنها برای تولید و اشتغالزایی هزینه نشد بلکه ذخیره‌ای هم از آن زمان برای دولت فعلی باقی نمانده است تا بتواند در بحران بیکاری آن را وارد بازار کند. بر اساس اعلام مرکز‌ آمار نرخ بیکاری عمومی کشور در تابستان امسال 9/10 درصد بوده است اما نگاهی به آمار بیکاری در میان جوانان زیر 30 سال از وضعیت بحرانی اشتغال کشور حکایت می‌کند. بر اساس این آمار متوسط نرخ بیکاری جوانان در نیمه اول امسال 8/27 درصد بوده است. شکاف 5/2 برابری میان نرخ بیکاری عمومی و بیکاری جوانان نشان می‌دهد کارفرمایان تمایل بیشتری به نیروهای بالای 30 سال داشته و به استخدام جوانان کشور که اکثر آنها نیز نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی هستند رغبت کمتری دارند. همچنین بررسی وضعیت بیکاری جوانان در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال به 7/48 درصد رسیده و این نرخ در مورد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله معادل 4/47 درصد در کرمانشاه است. این آمارها نشان می‌دهند تقریبا از هر دو جوان جویای کار، یکی موفق به یافتن شغل دستکم در کوتاه مدت نمی‌شود و این موضوع باعث انباشت تقاضای کار از سوی صدها هزار جوان شده است بنابراین نرخ‌ها می‌گویند دولت تدبیر و امید تاکنون در این بُعد از کارش موفق نبوده و بیکاری همچنان به عنوان یک مساله بزرگ در کشور خودنمایی می‌کند.


وضعیت بحرانی اشتغال زنان
اوضاع بیکاری برای زنان به مراتب نسبت به مردان بدتر است و طی یکی، دو دهه اخیر با وجود افزایش سطح تحصیلات زنان و تلاش آنها برای ورود به بازار کار، زنان با مسایل جدی‌تری برای اشتغال مواجه‌اند. آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد به 9/85 درصد رسیده است. این آمار حکایت از آن دارد که تقریبا زنان ساکن در این منطقه از کشور به وضعیت هشدار دهنده بیکاری کامل نزدیک شده‌اند و شرایط برای ورود قریب به اتفاق آنها به بازار کار با چالش‌های اساسی روبه‌رو است. این وضعیت کم و بیش با شدت کمتری در تمامی استان‌های کشور وجود دارد.
در شرایطی که زنان کهگیلویه‌ای نرخ بیکاری 9/85 درصدی را تجربه می‌کنند، زنان بوشهری در شرایط خوبی به سر می‌برند و نرخ بیکاری زنان در این استان جنوبی کشور 2/11 درصد است، همچنین وضعیت ورود به بازار کار برای زنان در استانی مانند آذربایجان‌شرقی با 7/18 درصد بیکاری و هرمزگان با 8/19 درصد، مناسب‌تر است.
متاسفانه در حال حاضر شکاف عمیقی بین بیکاری زنان در نقاط مختلف کشور وجود دارد. فاصله بیکاری زنان هم‌اکنون به رقم عجیب و غریب 7/74 درصد رسیده است. حال ممکن است وجود چنین شکاف عمیقی در نرخ بیکاری زنان کشور مربوط به مسایل فرهنگی، نوع نگاه به اشتغال و وضعیت حضور زنان در جامعه و همچنین شرایط و امکانات هر منطقه برای اشتغال مربوط باشد. زنان تهرانی و پایتخت‌نشینان از لحاظ اشتغال به کار اوضاع بسیار مناسب‌تری نسبت به زنان سایر مناطق کشور البته در مقایسه با نرخ‌های بالای بیکاری استان‌های دیگر دارند. نرخ بیکاری زنان تهرانی هم‌اکنون 9/29 درصد است که در مقایسه با نرخ‌های 9/85 درصدی کهگیلویه و بویراحمد، 3/71 درصدی چهارمحال و بختیاری، 8/67 درصدی مازندران و 4/60 درصدی در گلستان؛ بیکاری مناسب‌تر و قابل قبول‌تری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha