پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 172351

در چند سال اخیر مساله‌ای تحت عنوان زیر میزی و بروز مشكلات ناشی از آن در حوزه بهداشت و درمان كشور باعث شده است تا نسبت به تنزل اخلاق پزشكی هشدار داده شود. بیماران در این وضعیت در كنار رنج بیماری و مشكلات ناشی از آن باید به فكر تامین مخارج مازاد نرخ تعریف شده برای هزینه درمان خود باشند. زیر میزی رنج بیماری را در جامعه دو چندان كرده است. البته باید دانست كه این اقدامات سوء فقط از سوی برخی پزشكان بروز می‌كند و این‌چنین كارها از سوی جامعه پزشكی كشور یكی از منفورترین اعمال محسوب می‌شود.

سلامت نیوز: در چند سال اخیر مساله‌ای تحت عنوان زیر میزی و بروز مشكلات ناشی از آن در حوزه بهداشت و درمان كشور باعث شده است تا نسبت به تنزل اخلاق پزشكی هشدار داده شود. بیماران در این وضعیت در كنار رنج بیماری و مشكلات ناشی از آن باید به فكر تامین مخارج مازاد نرخ تعریف شده برای هزینه درمان خود باشند. زیر میزی رنج بیماری را در جامعه دو چندان كرده است. البته باید دانست كه این اقدامات سوء فقط از سوی برخی پزشكان بروز می‌كند و این‌چنین كارها از سوی جامعه پزشكی كشور یكی از منفورترین اعمال محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی روزنامه آرمان با عابد فتاحی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره زیر میزی است:

به نظر شما علت بروز پدیده‌ای تحت عنوان زیر میزی در بین برخی پزشكان كشور چیست؟

برخی كم و كاستی‌های درمانی در كشور وجود دارد. برای مثال هم‌اكنون 10ماه از سال می‌گذرد، اما هنوز پزشكان كارانه‌ای از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دریافت نكرده‌اند. پزشكی كه 10ماه قبل عمل جراحی انجام داده و هنوز نتوانسته پولش را اخذ كند به نسبت چنین معضل‌هایی نیز بروز می‌كند. اگر بیمه‌ها بر اساس قانون با فاصله زمانی دو تا سه ماه گردش مالی هزینه‌های پزشكان و تیم درمانی را پرداخت كنند به این ترتیب مسائلی تحت عنوان زیر میزی و دیگر مشكلات بودجه‌ای بروز نمی‌كند. مقوله‌ای تحت عنوان زیر میزی زمانی از بین می‌رود كه با پرداخت به موقع انگیزه كاری و خدمت در بین پزشكان و تیم درمانی ایجاد شود، اما هم‌اكنون به دلیل كم‌لطفی بیمه‌ها شاهد افزایش تعداد پزشكان زیرمیزی‌بگیر هستیم. در ضمن شیوع این نارسایی در بین برخی پزشكان نتایج ناپسندی را نصیب بیماران می‌كند كه این اصلا انصاف نیست. برای مثال در این شرایط بیمار در صورت عدم پرداخت زیر میزی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. در ضمن این پول از نظر قانونی، شرعی و مسائل انسانی حرام است. بیمه‌ها باید پاسخگوی مشكلات مالی پزشكان و تیم درمانی باشند و به نسبت فاصله پرداختی‌ها را كاهش دهند. در این شرایط تعداد پزشكان زیر میزی بگیر كاهش می‌یابد و به سهولت می‌توان با پزشكان متخلف برخورد كرد.

به نظر شما در كدام یك از رشته‌های پزشكی مقوله زیر میزی بیشتر مشاهده می‌شود؟

این معضل در رشته‌هایی همچون ارتوپدی، برخی جراحی‌ها و مسائل اورژانسی بیشتر مشاهده می‌شود. در بخش اورژانس به دلیل نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بیمار خود به سهولت هرگونه مبلغی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

اما آقای دكتر! آنچه در جامعه مشاهده می‌شود این است كه پزشكان مشهورتر و حاذق‌تر بیشتر با این معضل درگیر هستند.

در بخش‌های دولتی و خصوصی تعرفه‌های مشخصی از سوی دولت مشخص شده است. پزشكان نباید از ویژگی‌های خود برای دستیابی به منافع شخصی استفاده كنند. این در حالی است كه هر فردی قبل از هر اقدامی باید اعتبار خود، خانواد‌ه‌اش و اعتبار جامعه را مد نظر قرار دهد.

در طرح تحول سلامت برای برطرف كردن این معضل چه راهكارهایی پیش‌بینی شده است؟

در این زمینه سیاست‌های تهدید‌كننده و تشویق‌كننده اعمال می‌شود و اولویت در افزایش نظارت‌هاست. برای مثال در این طرح قرار است اسم پزشكان زیر میزی یا رو میزی بگیر در روزنامه‌های كثیرالانتشار اعلام شود و در صورت لزوم، مطب آنها تعطیل می‌شود. در این طرح قرار است با ارتقای ضریب خدمات دولتی پزشكان با احساس امنیت شغلی به فعالیت بپردازند و به این ترتیب بیمه‌ها مبادرت به پرداخت هزینه‌ها كنند. در صورت اعمال چنین قوانینی اگر باز همكاران مبادرت به اخذ زیر میزی كنند از سوی سازمان نظام پزشكی اسم آنها در مجلات سلامت و روزنامه‌های كثیرالانتشار درج خواهد شد كه با این اقدام پزشكان قانون‌گریز و بی‌اخلاق در ملا عام شناسایی خواهند شد.

این احتمال وجود دارد كه آمار زیر میزی در كشور به صفر برسد؟

بعید به نظرمی رسد. همیشه افرادی به دنبال منافع خود هستند، اما با اعمال قوانین سفت و سخت در این زمینه میزان آسیب‌ها نیز كاهش می‌یابد. در این شرایط پزشكان بی‌اهمیت نسبت به اخلاق پزشكی را می‌توان به سهولت از صحنه خارج كرد. اما هم‌اكنون به دلیل اینكه تعداد پزشك مبتلا به این آسیب زیاد است نمی‌توان برخورد قاطعی نسبت به آنها اعمال كرد.

مجلس در پی ارائه طرح یا برنامه‌ای نیست تا از طریق آن بتوان درصدی از مشكلات ناشی از اخذ زیر میزی پزشكان را كاهش داد؟

در این زمینه بارها با وزارت بهداشت و درمان صحبت شده است و قرار شد تا سازمان نظام پزشكی، روسای بیمارستان‌ها و كارشناسان از سوی وزارت بهداشت و درمان اقدام‌هایی را لحاظ كنند تا به این شكل مشكلات ناشی از زیر میزی در كشور به حداقل برسد. در ضمن قضیه زیرمیزی مقوله منفور در بین جامعه پزشكی كشور است و هنوز در كشور به عنوان یك تابو از آن نام برده می‌شود.

اغلب افراد در جامعه نسبت به پزشكان جایگاه و احترام ویژه‌ای قائل هستند. در چنین شرایطی با مشاهده بزه‌هایی از سوی برخی پزشكان به نسبت دیدگاه‌ها نیز درباره جایگاه این شغل در جامعه تنزل پیدا می‌كند. به نظر شما چنین مسائلی در جامعه پزشكی كشور به چه دلیل بروز كرده است؟

اگر این معضل در جامعه افزایش یافته به دلیل افزایش جمعیت پزشك در كشور است. بنابر نتایج به‌دست آمده به هر میزان كه تعداد افراد در یك صنف افزایش یابد به نسبت رقابت‌ها در جامعه، ‌ضایع كردن حق و حقوق افراد در آن قشر نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر در كشور پزشكانی تعداد مراجعه‌كنندگانشان اندك است و برای رتق و فتق امورات زندگی خود مریض‌هایشان را به بازی می‌گیرند، این اقدام‌ها عظمت و جایگاه اخلاقی جامعه پزشكی را كمرنگ می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha