معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف اصلی از انجام مداخلات لازم را در كاهش میزان شیوع بیماری آنفلوانزای نوع A، در جمعیت سالم دانست.

دكترابوالحسنی در جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای بیمارستان‌ها به ارایه راهكارهای لازم برای چگونگی مقابله با ویروس آنفلوانزای نوع A پرداخت و گفت: با توجه به این كه نقش بیمارستان‌ها برای مواجهه با این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است، لازم است تا واحدهای درمانی دانشگاه علاوه بر پذیرش بیماران، آمادگی خود را برای ارایه با كیفیت خدمات افزایش دهند.

وی با اشاره به مدل سازی سازمان جهانی بهداشت برای كشورهای مختلف، گفت: براساس این مدل پیش بینی می‌شود در ایران 10 تا 24 میلیون نفر به آنفلوانزای نوع A مبتلا شوند كه از این تعداد 5/4 تا 5 میلیون نفر مراجعه سرپایی و حدود 565 هزار تا یك میلیون و 225 هزار بیمار بستری می‌شوند.

دكتر ابوالحسنی هدف اصلی انجام مداخلات را كاهش میزان شیوع بیماری در جمعیت سالم دانست و افزود: براساس الگوی گسترش بیماری، هم اكنون با افزایش تدریجی آنفلوانزای نوع A مواجه هستیم كه پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده با اوج آن روبرو شویم. بر این اساس لازم است خود را برای مواجهه با آن مرحله آماده كنیم.

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این كه در بیشتر مواقع، بیماری خود به خود بهبود می‌یابد و نیاز به بستری نیست، افزود: با این وجود باید اقداماتی را انجام داد كه با مراجعه بیماران به بیمارستان از انتقال بیشتر بیماری جلوگیری شود.

وی با تاكید بر جدا سازی مسیر رسیدگی بیماران مبتلا به آنفلوانزای نوع A در بیمارستان، گفت: با تشخیص بیماری در بیماران بدحال لازم است كه مراحل بستری با سرعت بیشتری انجام و اتاق مجزایی برای آنان در نظر گرفته شود تا به این ترتیب از تماس آنها با سایرین كاسته شود.

دكتر ابوالحسنی خطر انتقال بیماری را بعد از 7 روز یا یك روز بعد از رفع تب عنوان كرد و گفت: بیمارستان‌ها باید آمادگی لازم را برای پذیرش 5 برابر ظرفیت عادی مراجعین داشته باشند.

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به زمینه‌های كسب آمادگی بیمارستان‌ها گفت: در صورت اپیدمی شدن بیماری، بیمارستان‌ها باید در زمینه پذیرش حجم مراجعین سرپایی و بستری، جایگزینی پرسنلی كه به دلیل بیماری غیبت می‌كنند، كنترل عفونت، گزارش دهی مناسب و... آمادگی های لازم را داشته باشند.

وی همچنین ایجاد درمانگاه مخصوص بیماران مشكوك به آنفلوانزا (ILI)، آموزش پرستاران برای ویزیت بیماران در صورت افزایش ناگهانی موارد ابتلا، اختصاص تعدادی از تخت‌های بیمارستان از 15 درصد و در شرایط بحران 50 درصد به موارد آنفلوانزای شدید، آمادگی برای برپا كردن بخش بستری در نقاط جدید بیمارستان نظیر فضای باز بیمارستان، نمازخانه و امكان اطراف بیمارستان، به كارگیری نیروهای داوطلب، تامین دارو، اقلام شخصی، وسایل حفاظت فردی و كنترل عفونت متناسب با حجم بالای بیماری را از جمله اقدامات لازم برای مواجهه با حجم بالای بیمار برشمرد.

دكتر ابوالحسنی كنترل عفونت را از نكات مهم در كاهش شیوع بیماری دانست و گفت: نحوه صحیح شست و شوی دست، تفكیك و بی‌خطر سازی زباله‌ها، اختصاص اتاق جدا سازی و ایزوله در بخش، استفاده از وسایل حفاظت شخصی نظیر كلاه، دستكش، عینك و ماسك و ضد عفونی اتاق و وسایل، از جمله مواردی است كه برای كنترل عفونت باید به خوبی رعایت شود.

وی با تاكید بر نهادینه شدن فرهنگ شست و شوی صحیح دست افزود: در شرایط فعلی این نكته از اهمیت زیادی برخوردار است كه علاوه بر رعایت آن باید به دیگران هم آموزش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha