خونی که میلیون‌ها تومان ارزش دارد، در برخی از بیمارستان‌ها حتی یخچالی وجود ندارد تا از آن نگهداری شود.

سلامت نیوز: خونی که میلیون‌ها تومان ارزش دارد، در برخی از بیمارستان‌ها حتی یخچالی وجود ندارد تا از آن نگهداری شود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شهروند نوشت: مصطفی مقدم، رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونولوژی سازمان انتقال خون و مدیر اجرایی برنامه خون‌های نادر ایران در حاشیه همایش ملی گروه‌های خونی نادر به پرسش‌های «شهروند» پاسخ داد. شما در همایش اشاره کردید که سازمان انتقال خون، خون را با بهترین کیفیت در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد اما در همان بیمارستان‌ها، خون کاهش کیفیت پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق چیست؟
ببینید به‌هرحال باید در این مراکز کارشناسانی وجود داشته باشند که حداقل یک‌سال در بانک خون کار کرده باشند و باید تجهیزات مناسبی برای نگهداری از این خون‌ها فراهم شود، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. خونی که میلیون‌ها تومان ارزش دارد، در برخی از بیمارستان‌ها حتی یخچالی وجود ندارد تا از آن نگهداری شود.


 چقدر از این دست مشکلات در بیمارستان‌ها وجود دارد؟
خیلی زیاد. همین هم سبب می‌شود تا زحمات ما به هدر برود. خیلی وقت‌ها دیده می‌شود که شخصی باید ٢ تا ٣ روز در بیمارستان بستری شود اما چون خون دریافت نکرده با مشکل کلیه مواجه و چند هفته بستری شده است. این بستری شدن‌ها، هزینه افراد را بالا می‌برد.


 خیلی درباره مصرف بی‌رویه خون در بیمارستان‌ها صحبت می‌شود. قرار بود این وضع مدیریت شود.
بله، گاهی دیده می‌شود که افراد نیاز به تزریق خون ندارند اما به جای درمان، برایشان خون تزریق می‌شود. در همین ارتباط ما درحال هماهنگی هستیم تا مصرف خون را مدیریت کنیم، اما این پزشکان و جراحان ما هستند که باید مصرف خون را مدیریت کنند. وظیفه سازمان است که به آنها خون بدهد، اما مدیریت با آنهاست. متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.


 مشخص است که برای هر جراحی چه تعداد واحد خون باید مصرف شود؟
بله، ما در سازمان جدولی داریم که مورد تایید است و از سوی وزارت بهداشت هم به بیمارستان‌ها ابلاغ شده، اما متاسفانه خیلی وقت‌ها خون داده می‌شود ولی جراح استفاده نمی‌کند و آن خون هم از چرخه مصرف خارج می‌شود.


 برای هر واحد خونی که به بیمارستان‌ها داده می‌شود، چقدر هزینه شده است؟
ما برای هر واحد خون تعرفه‌ای را تعیین کردیم و بیمه‌ها موظف به پرداخت آن شده‌اند. قبلا که خون رایگان بود، بی‌محابا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما حالا دیگر این طور نخواهد بود، البته قیمتی که برای خون در نظر گرفته شده، یک‌پنجم قیمت واقعی آماده‌سازی آن است، درحال حاضر با مجموعه آزمایش‌ها و کیسه خون و کیت‌ها، حدود ٢٠٠‌هزار تومان. این را هم مردم نباید پرداخت کنند، بیمه‌ها مسئول پرداخت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha