پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 172981

یك سال پیش، درست در شرایطی كه موضوع تغییر كاربری جزیره آشوراده به عنوان یكی از آخرین بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای ایران در خزر به یكی از چالشی‌ترین مناقشات بین گروه‌های زیست محیطی و دولت تبدیل شده بود، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در روز ١٧ اسفند ماه تاكید كردند: «دستگاه‌های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و حتی ساخت حوزه علمیه با برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله كنند.» به نظر می‌رسید بیانات ایشان و دستور سازمان بازرسی كل كشور مبنی بر توقف عملیات گردشگری در آشوراده، به دلیل ممنوعیت‌های قانونی باعث شود دولت از اجرای این پروژه صرف‌نظر كند. اما حالا یك مقام مسوول در استانداری گلستان اعلام كرده كه طرح گردشگری آشوراده كه توسط دو مشاور به اتمام رسیده به زودی به معاون اول رییس‌جمهور ارایه می‌شود.

سلامت نیوز: یك سال پیش، درست در شرایطی كه موضوع تغییر كاربری جزیره آشوراده به عنوان یكی از آخرین بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای ایران در خزر به یكی از چالشی‌ترین مناقشات بین گروه‌های زیست محیطی و دولت تبدیل شده بود، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در روز ١٧ اسفند ماه تاكید كردند: «دستگاه‌های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و حتی ساخت حوزه علمیه با برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله كنند.» به نظر می‌رسید بیانات ایشان و دستور سازمان بازرسی كل كشور مبنی بر توقف عملیات گردشگری در آشوراده، به دلیل ممنوعیت‌های قانونی باعث شود دولت از اجرای این پروژه صرف‌نظر كند. اما حالا یك مقام مسوول در استانداری گلستان اعلام كرده كه طرح گردشگری آشوراده كه توسط دو مشاور به اتمام رسیده به زودی به معاون اول رییس‌جمهور ارایه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، جزیره آشوراده به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانكاله از سال ١٣٤٨ تحت مدیریت یكپارچه اداره كل محیط زیست مازندران قرار گرفت. در سال ١٣٨٢ بنیاد مستضعفان سند مالكیت ٣٨٠ هكتار از این جزیره را به نام شركت مناطق گردشگری جهان - در قبال دریافت مبلغ ١٩ میلیون تومان- واگذار كرد كه در سال ١٣٨٦ با شكایت سازمان محیط زیست به دستگاه قضایی، اسناد صادر شده ابطال و بار دیگر این منطقه در اختیار محیط زیست قرار گرفت. اما تلاش مسوولان گلستان برای جداسازی آشوراده در تمام ١٣ سال گذشته و تبدیل آن به منطقه گردشگری، حالا این منطقه را در آستانه ورود به شرایط جبران‌ناپذیر تخریب زیستگاهی قرار داده است.


اسماعیل مهاجر، مدیركل محیط زیست گلستان نیز كه یكی از مدافعان تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری است در حالی كه سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی كشور، جزیره آشوراده را یك بیابان برهوت پر از فاضلاب توصیف كرده، می‌گوید: «در بخش تفریحی آشوراده، ساخت و سازهای متناسب با استانداردهای محیط زیست مدنظر قرار گرفته است!» اما ساخت و سازهای متناسب با ملاحظات محیط زیست كه خواست سازمان میراث فرهنگی است و برخی از آنها نیز در تفاهمنامه بین ابتكار و سلطانی‌فر هم برای تغییر كاربری آشوراده از حفاظت به تفرجگاه مورد تاكید قرار گرفته شامل هتل، پارك آبی، انواع ورزش‌های آبی موتوری در زیستگاه پرندگان، اجرای كنسرت موسیقی زنده در جزیره، زمین گلف و تنیس و موتورسواری، بازار، بازارچه و رستوران و... می‌شود.


حالا جزیره آشوراده و تمامی شبه‌جزیره میانكاله بعد از ٤٦ سال حفاظت و در حالی كه هر ساله پذیرای بیش از ٦٠٠ هزار پرنده مهاجر زمستان گذران است، برای اینكه در عالم واقعیت به «بیابان برهوت» تبدیل شود از هر سو مورد هجوم قرار گرفته است. در هفته‌های گذشته ده‌ها فروند قایق حامل شكارچیان غیرمجاز و مجاز، سواحل آشوراده را به مسلخ پرندگان مهاجر تبدیل كردند و اخیرا نیز به بهانه ٢٧ دی ماه- روز میانكاله – شورای شهر و شهرداری بهشهر با نصب بنر در میادین شهر، مردم را به حضور حداكثری در میانكاله برای شركت در «برنامه‌های شاد و مفرح همراه با برگزاری موسیقی زنده» دعوت كردند. برای این برنامه سرویس ایاب و ذهاب رایگان هم تدارك دیده شده است. این روزها در بسیاری از تالاب‌های دنیا، طبیعت‌گردان سمفونی انواع غاز و اردك و درنا و قو را به تماشا نشسته‌اند اما در میانكاله و آشوراده همه مسوولان در رده ملی و محلی در تدارك ساخت و ساز و اجرای موسیقی زنده در قلب امن‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در غرب آسیا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha