نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: تنها راهكار به كارگیری پزشكان بیكار و حل مشكل كمبود پزشك در مناطق محروم اجرای صحیح طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع است، مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد هرگونه كمبود اعتبار در این زمینه را به شدت پیگیری كند.

سیدعلیرضا مرندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص راهكار حل مشكلات موجود در وزارت بهداشت در مورد پزشكان بیكار و كمبود پزشك در مناطق محروم كه در زمان رای اعتماد به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مجلس مورد بحث بود، تصریح كرد: این خیلی ارتباطی به كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ندارد و تمهیدی است كه وزارت بهداشت باید بیندیشد.

به گفته وی، وزارت بهداشت باید با ارتقای شبكه بهداشت و تكمیل آن و راه‌اندازی سیستم ارجاع، پزشكان بیكار را در قالب پزشك خانواده بكارگیرد، البته موضوعات مذكور جزء برنامه‌هایی است كه دكتر وحیددستجردی قصد دارد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دنبال كند.

دكتر مرندی تاكید كرد: پزشك خانواده‌ای كه در حال حاضر در كشور اجرا می‌شود فاقد كارآیی مناسب است، چراكه وزارت بهداشت پزشكان مذكور را تنها در بعد درمان آموزش‌ داده است، در حالی‌كه باید پیش از این‌كه این پزشكان در نقاط متفاوت گسیل می‌شوند به آنها آموزش‌هایی در ارتباط با ارتقای سلامت جامعه و مسایل پیشگیری و بهداشت و عوامل اجتماعی سلامت ارایه شود، ضمن‌ این‌كه پس از بكارگیری آنها در مقابل فعالیت‌های بهداشتی كه انجام می‌دهند به آنها حقوق پرداخت شود نه فقط برای تعداد مریضی كه ویزیت می‌كنند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان در ادامه تصریح كرد: متاسفانه آن چیزی كه هم‌اكنون تحت عنوان پزشك خانواده اجرا می‌شود تنها در ویزیت بیماران خلاصه شده است كه موضوع سلامت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در این صورت پول زیادی تنها در بعد درمان هزینه می‌شود و در نهایت هم سلامت جامعه ارتقا نمی‌یابد. اگر هدف ارتقای سلامت جامعه، بهبود شاخص‌ها و كاهش مرگ و میر است باید مسایل زیربنایی پیشگیری و بهداشت جامعه مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم تهران هم‌چنین افزود: پزشكان خانواده‌ای كه در مناطق محروم به كار گرفته می‌شوند باید از لحاظ حقوقی تامین شوند، چراكه زندگی در مناطق محروم مشكلات خاص خود را دارد، پزشكی كه سال‌ها وقت خود را صرف تحصیل می‌كند زمان حضوردر مناطق محروم باید حداقل از امكانات رفاهی برخوردار باشد تا ضمن ارایه خدمت به مردم در مناطق محروم، بتواند براحتی در كنار خانواده‌اش زندگی كند.

دكتر مرندی گفت: اگر وزارت بهداشت امتیازاتی برای پزشكانی كه در مناطق محروم به ارایه خدمت مشغول می‌شوند در نظر گیرد كه آینده آنها را تضمین كند، مردم مناطق محروم كشور از حضور پزشك بهره‌مند خواهند شد. لازمه عدالت اجتماعی و عدالت در سلامت، حضور پزشكان خوب در مناطق محروم است، متاسفانه هم‌اكنون مناطق محروم كشور فاقد پزشك است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خاتمه خاطرنشان كرد: اگر امكانات رفاهی و پرداخت مناسب در مقابل ارایه خدمات صحیح بهداشتی در مناطق محروم برای پزشكان خانوده تامین شود علاوه بر بكارگیری پزشكان بیكار، شبكه بهداشت تكمیل شده و مردم مناطق محروم از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب بهره‌مند خواهند شد. اگر وزارت بهداشت در این زمینه با مشكل كمبود اعتبار مواجه شود مجلس آمادگی دارد به شدت موضوع را پیگیری و در جهت حل مشكل كمبود اعتبار هرگونه كمكی خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha