یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

شاید باور اینکه یک روز صبح از خواب برخیزیم و قادر به راه رفتن نباشیم برای همه غیر قابل تصور باشد ولی افرادی هستند که به هر دلیلی توانایی راه رفتن را از دست داده و تنها به عصا یا صندلی چرخدار وابسته‌اند که به نوعی یار همیشگی آنها شده است. محققان درمان‌های حرکتی ابداع کرده‌اند که با انجام برخی حرکات سعی می‌کنند تا عملکرد ستون فقرات را که پیش از این از طریق مغز کنترل می‌شد ایجاد کرده و الگوی راه رفتن را تداعی کنند. بیش از 600 بیمار تحت همین سیستم قرار گرفته و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شده‌اند.

سلامت نیوز: شاید باور اینکه یک روز صبح از خواب برخیزیم و قادر به راه رفتن نباشیم برای همه غیر قابل تصور باشد ولی افرادی هستند که به هر دلیلی توانایی راه رفتن را از دست داده و تنها به عصا یا صندلی چرخدار وابسته‌اند که به نوعی یار همیشگی آنها شده است. محققان درمان‌های حرکتی ابداع کرده‌اند که با انجام برخی حرکات سعی می‌کنند تا عملکرد ستون فقرات را که پیش از این از طریق مغز کنترل می‌شد ایجاد کرده و الگوی راه رفتن را تداعی کنند. بیش از 600 بیمار تحت همین سیستم قرار گرفته و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،بازتوانی‌هایی که در این عصر بر معلولان صورت می‌گیرد در قالب درمان‌های حرکتی بوده و با ایجاد و تکرار الگوهای حرکتی از قبیل راه رفتن، عملکرد و فعالیت ستون فقرات را افزایش می‌دهند. دانشمندان طی دهه‌های متوالی تصور می‌کردند که ستون فقرات، مجرا یا گذری برای عبور پیام‌های ارسالی از مغز به اندام‌ها و اعضای مختلف بدن است که آسیب به این نقطه ممکن است به بهای از دست دادن قدرت حرکت برخی اندام‌ها شود ولی بررسی محققان بر گونه‌های جانوری حاکی از آن است که در برخی موارد با‌وجود آسیب‌های شدید وارده به ستون فقرات اما افراد می‌توانند توانایی حرکت خود را به دست آورند. آنها بر این باورند که ستون فقرات دارای «ژنراتورهای الگوی مرکزی» هستند که به خودی خود می‌توانند باعث ایجاد حرکت شوند و تنها به پیام‌های ارسالی از سوی مغز وابسته نیستند.

 پزشکان با کمک آموزش‌های حرکتی به بیماران و تکرار شیوه‌های راه رفتن، این پردازنده‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند. در ابتدا با آموزش راه رفتن بر تردمیل، مفاصل پای بیماران را به حرکت وا می‌دارند تا به مرور دامنه حرکت مفاصل اندام را افزایش دهند. سپس با راه رفتن روی سطح زمین سعی در بهبود وضعیت راه رفتن آنها می‌کنند. در پایان نیز به کمک روش‌های ترکیبی مانند استفاده از «واکر»، عصا یا وسایل کمکی روباتیک به بیماران کمک می‌شود.

تاکنون 7 مرکز ملی امریکا به شیوه‌های بازتوانی اقدام کرده‌اند که یکی از آنها بیمارستان «Craig» واقع در «انگلوود» کلرادو است که به عنوان شبکه تأیید شده بازتوانی و درمانی معلولان به شمار می‌رود. شواهد حاکی از آن است که شماری از بیمارانی که تحت بازتوانی‌های این مراکز هستند، قادرند تا بار دیگر راه رفتن را تجربه کنند. آنها پس از سال‌ها محدود شدن به صندلی چرخدار توانستند قدرت لازم برای راه رفتن به کمک عصا را به دست آورند. با وجود اینکه ورزش بدن را قدرتمند و قوی می‌کند ولی به تنهایی نمی‌تواند باعث حرکت اندام‌های از کارافتاده شده و آسیب را کاهش دهد. بازتوانی قدرت حرکت انگشتان دست با استفاده از کیبورد، تلفن‌های همراه و کارهای دیگر صورت می‌گیرد و به مرور دامنه حرکت آنها افزایش می‌یابد. در واقع، پزشکان معتقدند که احتمال بهبودی این افراد به طور 100 درصد وابسته به تلاش و پشتکار در انجام درمان‌های حرکتی است.


 محققان از دهه 1990 این آزمایشات را بر حیوانات انجام داده‌اند و اکنون پس از سال‌ها به مرحله آزمایشات انسانی رسیده‌اند. در یکی از نمونه‌هایی که پزشکان حرکت درمانی را روی بیماران انجام داده بودند، می‌توان به فردی اشاره کرد که بر اثر تصادف از ناحیه گردن به پایین فلج شده بود و پزشکان با حرکت درمانی و کاشت تحریک‌کننده الکتریکی در نخاع وی سعی کردند تا به بازگشت تحرک اندام‌های او کمک کنند. ایجاد تکانه‌هایی در اعصاب وی باعث شد تا بتواند به مرور زمان روی تردمیل راه برود. در واقع، مطالعات حاکی از آن است که حدود 87 درصد از بیماران آسیب دیده نخاعی با روش حرکت درمانی بهبود یافته و تحرک اندام‌های خود را به دست آورده‌اند.


محققان روش جدیدی را موسوم به «exoskeleton» ابداع کرده‌اند که چند سالی است مورد آزمایش قرار گرفته و در راه رفتن به بیماران کمک می‌کند. این وسیله در واقع نوعی روبات است که رؤیای راه رفتن را برای بیماران نخاعی به واقعیت تبدیل می‌کند. بیماران در زمان استفاده از این وسیله باید آن را بپوشند. مشکل این روبات‌ها، بزرگ، جاگیر و نیز گرانقیمت بودن آنهاست و اینکه فرد با این وسایل قادر به بالا رفتن از پله‌ها نیست. در این وسیله، دو عصا تعبیه شده که تحت کنترل کاربر بوده و به وسیله آن بسادگی می‌تواند حرکت کند.
منبع: www. pressdisplay. com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha