ایرانی‌ها به زور روزانه یک لیوان شیر می‌نوشند

سلامت نیوز: در این دوره که حال و هوای کلان‌شهرها پر از ذرات معلق و آلاینده‌های بنزینی بوده و حالش خوش نیست متخصصان تغذیه مردم را به خوردن شیر توصیه می‌کنند تا سموم سرب و آلاینده‌ها خنثی شود و بر اساس سبد غذایی پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت کشورمان، هر فرد باید ماهانه 8 لیتر شیر، 3 کیلوگرم ماست و حدود 500 گرم پنیر مصرف کند. آیا مصرف ایرانی‌ها به این آمار نزدیک است؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مصرف سرانه لبنیات در ایران بیان کرد: تولید و مصرف لبنیات در کشور پایین است. طبق آمارها مصرف سرانه شیر برای ایرانیان 70 تا 90 لیتر در سال است که این آمار باید 50 درصد افزایش یابد. 
تولید شیر آلوده به وایتكس و پالم در كارخانه‌ها هنوز ادامه دارد؟بسکی متخصص تغذیه گفت: گیاه پالم از گیاهان بومی آفریقا است، که روغن پالم را از میوه آن می‌گیرند و روغن پالم دارای اسید چرب اشباع است و مصرف آن در لبنیات پرچرب سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. مصرف لبنیات چربی که در آن پالم به کار رفته باشد در طولانی مدت سبب انسداد عروق و سکته‌های قلبی می‌شود و روغن پالم به واسطه اسیدهای چرب اشباع شده‌اش، کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد.
وی بیان کرد: برخی شرکت‌های لبنیات چربی شیر را گرفته و به جای آن روغن پالم را اضافه می‌کنند و این کار سبب آسیب زدن به کبد و بروز نارسایی کبدی می‌شود.
دکتر ربابه شیخ الاسلام، رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با ادعای اینکه شیرهای صنعتی هیچگاه به موادی همچون پالم و وایتکس آلوده نبوده‌اند، می‌گوید: «از سال‌ها قبل گاوداری‌ها موظف شده‌اند برای پیشگیری از مصرف شیر فله‌ای که ممکن است بیماری تب مالت را شایع کند، شیرهای خود را برای تست به ایستگاه تجمیع شیر می‌فرستند و اگر کارشناسان در شیرها آلودگی یا نشانه بیماری ببینند شیر را به گاوداری برمی‌گردانند و گواهی سلامت صادر نمی‌کنند. 
برخی از گاوداری‌ها از ترس اینکه مبادا ایستگاه تجمیع شیر بگوید شیرشان آلودگی دارد شیر را می‌دوشیدند و به آن موادی اضافه می‌کردند. شایعه وایتکس یا جوش شیرین و غیره هم از اینجا سر درآورد. چون تصور داشتند وایتکس آلودگی را از بین می‌برد و کارشناسان نمی‌توانند میکروب را تشخیص دهند که تصور اشتباهی داشتند و شیر وایتکسی به آنها بازگردانده می‌شد. 
بسکی گفت: وایتکس همانند پالم باعث می‌شود که دیواره‌ رگ‌ها ساییده و خونریزی داخلی ایجاد شود و این مسئله هم سبب بروز سکته‌های قلبی و حتی مغزی می‌شود و وجود داشتن پالم حتی به مقدار اندک اعتماد مردم را در مورد مصرف شیر از بین می برد و می تواند به مراتب دردسر ساز شود.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با ضروری خواندن مصرف روزانه شیر برای همه گروه های سنی گفت: افزایش توان كاری، طول عمر و پیشگیری از كار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر است و نباید هیچ گونه نگرانی برای مردم در خصوص مصرف شیر به وجود آید.

بسکی بیان کرد: متأسفانه هنگامی که نظارتی، به کارخانجات سازنده شیر و فرآورده‌های آن نمی‌شود، این شرکت‌ها شیر را با هر سطحی که خود خواهان آن هستند، تولید و آن را به بازار عرضه می‌کنند و مردم به عنوان اعتراض در مواردی نسبت به خرید آن هیچ رغبتی نمی‌کنند.
جعفر بای آسیب شناس افزود: شایعاتی مبنی بر این که شیر مصرفی از مواد مضری چون روغن پالم و وایتکس تشکیل شده موجبات بی‌اهمیتی مردم را جلب و سبب می‌شود که آغاز مصرف این فرآورده‌ پایین بیاید و افراد جامعه هیچ تمایلی به دلیل ترس و نگرانی از عوارض مصرف چنین فرآورده‌هایی نخواهند داشت.
دیناروند افزود: آمار مصرف سرانه لبنیات در کشورهای اروپایی 3 الی 4 برابر ایران است،‌ باید آمار مصرف سرانه لبنیات در ایران به 130 لیتر برسد که متاسفانه فاصله‌ی زیادی پیش رو است. دیناروند در خصوص علل مصرف کم لبنیات ایرانیان عنوان کرد: شاید یکی از دلایل مصرف کم لبنیات در ایران بالا بودن قیمت آن برای مردم باشد. علاوه بر این فرهنگ سازی در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما به هر حال افزایش مصرف لبنیات باعث کمک رسانی به سلامت مردم می‌شود.
وی در پایان گفت: برای پایان دادن به این بی‌اعتمادی و همچنین برای افزایش مصرف شیر در جامعه، رسانه‌ها با همکاری وزارت بهداشت و درمان باید اعتماد از دست رفته را به خانواده‌های جامعه برگردانند و مردم را به مصرف شیر در روز تشویق کنند.
دیناروند در مورد افزایش تعرفه واردات روغن پالم در سال آینده گفت: این پیشنهاد به منظور کاهش وسوسه وارد کنندگان است زیرا یکی از علل اصلی افزایش واردات روغن پالم در سال گذشته پایین بودن قیمت آن بود، اگر بتوانیم به تعرفه‌های روغن پالم در بازارهای جهانی برسیم می‌توانیم عامل وسوسه انگیز قیمت پایین آن را برای وارد کنندگان از بین ببریم. 
مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در جهان بین 300 تا 400 کیلوگرم است که سرانه مصرف در ایران برای هر نفر به کمتر از 70 کیلوگرم می‌رسد از طرفی کاهش سهم شیر و لبنیات در سبد مصرفی هر خانوار، علاوه بر تهدید سلامت جامعه‌، باعث می شود که تولید کننده با خرید شیر به قیمت تمام شده فعلی و بدون حمایت یارانه‌ای دولت و کاهش تقاضا از سوی مصرف کننده با مشکلاتی مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha