معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حالی از اختصاص 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به حوزه گردشگری سلامت خبر می‌دهد كه طبق آمار وزارت بهداشت هم اكنون 105هزار تخت بیمارستانی كم داریم. پیش از این نیز وزیر بهداشت در واكنش به كمبود تخت‌های بیمارستانی در كشور گفته بود: «‌دولت ۴۰ سال زمان می‌خواهد تا كمبود تخت بیمارستانی را رفع كند.»

تلاش دلالان برای پیوند اعضای بدن ایرانیان به توریست های ثروتمند

سلامت نیوز: معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حالی از اختصاص 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به حوزه گردشگری سلامت خبر می‌دهد كه طبق آمار وزارت بهداشت هم اكنون 105هزار تخت بیمارستانی كم داریم. پیش از این نیز وزیر بهداشت در واكنش به كمبود تخت‌های بیمارستانی در كشور گفته بود: «‌دولت ۴۰ سال زمان می‌خواهد تا كمبود تخت بیمارستانی را رفع كند.»


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه جوان نوشت: گردشگری سلامت یا توریسم درمانی یكی از انواع گردشگری كه هدفش فقط تفریح و بازدید از اماكن تاریخی و طبیعی باشد، نیست بلكه اینجا پای بیماری و درمان در میان است. صنعت توریسم درمانی یا گردشگری سلامت در بسیاری از كشورهای دنیا و حتی برخی از كشورهای منطقه ما مانند تركیه یا امارات وجود دارد. ایران هم با عنایت به پیشرفت‌های قابل ملاحظه دانش پزشكی به لحاظ فنی و توانایی كادر درمان ظرفیت لازم برای ورود به بحث گردشگری سلامت را دارد؛‌صنعتی كه می‌تواند برای كشورمان ارز‌آوری خوبی داشته باشد اما این فقط یك روی سكه است. روی دیگر سكه كمبود تخت‌های بیمارستانی برای هموطنان خودمان است. به گفته ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت 105 هزار تخت بیمارستانی كم داریم و از ۱۳۵ هزار تخت بیمارستانی موجود در كشور نیمی فرسوده‌اند و به نوسازی نیاز دارند. بنا به تأكید حریرچی سرانه تخت‌های بیمارستانی در كشور‌های منطقه سه تخت برای هزار نفر اعلام شده است در حالی كه این تعداد در كشور ما 1/7 تخت برای هر هزار نفر است. با وجود این احمد كامرانی معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌گوید: در‌صدد هستیم 10 درصد تخت‌های این بیمارستان را وارد فاز گردشگری سلامت كنیم تا گردشگران از خدمات سلامت در كشور بهره‌مند شوند.
بنا به تأكید وی بیمارستان‌هایی كه در آنها به موضوع گردشگری سلامت توجه شده است باید شناسنامه‌شان در سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان ثبت شود تا قابلیت شناسایی و بررسی توسط بیماران را در سایر كشورها داشته باشد.
 
دلالی عضو برای مشتریان خارجی
اگر به سراغ ضوابط وزارت بهداشت برای بیمارستان‌ها و مراكز درمانی توریسم‌پذیر بروید به جز داشتن گواهینامه‌های قانونی باید دو سال پیاپی گواهینامه ارزشیابی حداقل درجه یك داشته باشند. همچنین تخت‌های بستری این بیمارستان‌ها باید مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد و كادر درمان و پرستاری حرفه‌ای و حتی آشپزخانه مجهز با منو انتخاب غذا از مواردی است كه در صورت رعایت آن بیمارستان می‌تواند گواهینامه‌های لازم برای پذیرش گردشگران خارجی را دریافت كند. با وجود این سودآوری گردشگران سلامت دلال‌ها را هم در این حوزه فعال كرده؛ ‌دلالانی كه بیماران را از كشورهای همسایه و عموماً كشورهای عربی به عنوان توریسم سلامت به كشور می‌آورند اما به جای معرفی به بیمارستان‌های دارای زیرساخت‌های مناسب به مراكز درمانی درجه 2 و 3 معرفی كرده و سود كلانی را از این دلالی به جیب می‌زنند. خرید و فروش عضو هم یكی دیگر از چالش‌هایی است كه پیش روی گردشگری سلامت قرار دارد. تجربه تخلفات گسترده‌ای كه در سال‌های اخیر در حوزه سلامت با همكاری پزشكان و كادر درمان با دلالان رخ داده نشان می‌دهد حضور گردشگران سلامت با جیب‌های پر پول می‌تواند موجب غفلت و جاماندن بیماران ایرانی از درمان شود. نمونه چنین ماجرایی سال گذشته با مرگ دو بیمار عربستانی دریافت كننده كلیه ایرانی رسانه‌ای شد. این ماجرا موجب شد تا از هزار عمل پیوند غیر‌قانونی در كشور پرده برداشته شود آن هم در شرایطی كه 25 هزار بیمار در انتظار پیوند داریم و روزی 7 تا 10 نفر از هموطنانمان در فهرست انتظار دریافت پیوند می‌میرند.
 
بیمار خارجی پولدار به جای بیمار ایرانی فقیر
بر اساس قانون، هر عمل پیوند كلیه‌ای كه در ایران انجام می‌شود باید با معرفی و تأیید انجمن حمایت از بیماران كلیوی انجام شود تا احتمال دلالی و سوءاستفاده از كلیه‌های اهدایی از بین برود، اما رئیس این انجمن با رو شدن ماجرای پیوند كلیه ایرانی به دو تبعه عربستانی گفت: در سال گذشته حدود هزار و 800 عمل پیوند كلیه انجام شده است، ولی فقط حدود 800 مورد از آن با هماهنگی انجمن انجام شده و بیش از هزار مورد از این عمل‌ها به صورت غیرقانونی انجام شده است. فروش اعضای بدن ایرانی به تبعه خارجی خلاف قانون است اما زمانی كه پای پول به میان بیاید چه تضمینی برای اجرای قانون باقی می‌ماند؟ در ماجرای پیوند كلیه ایرانی به بیماران عرب هم پای 300 میلیون تومان پول در میان بود، حتی برخی دلالان فكر ممنوعیت قانون پیوند به اتباع غیر ایرانی را هم كرده‌اند و سر و ته ماجرا را با مدارك شناسایی جعلی به هم می‌آورند. اینها نمونه‌هایی از چالش‌های شناخته شده توریسم درمانی در كشور ماست. پس اگر بناست تا این بخش فعال شود مسئولان باید همه این مسائل را هم ببینند و بعد اقدام كنند تا هموطنانمان بیش از این برای درمان‌شان دچار چالش نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha