نتایج یک بررسی نشان می دهد؛ تکنیک‌های آرام سازی، گوش دادن به یک موسیقی و حمایت روحی و روانی خانواده از بیمار در حین و بعد از شیمی درمانی در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از داروهای شیمی درمانی سودمند است.

این مطالعه با هدف بررسی تدابیر پرستاری در مراقبت های تغذیه ‌یی بیماران سرطانی توسط فاطمه چوپانی، کارشناس پرستاری و الهه نوروز نژاد از دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

یکی از مهمترین مشکلات بیماران سرطانی، تهوع و استفراغ ناشی از عوارض داروهای شیمی درمانی است. تهوع و استفراغ شدید می تواند بیمار را دچار بی اشتهایی کند و درنتیجه موجب ضعف و کاهش وزن بیمار شود. معمولاً قبل از شیمی درمانی داروهای ضد تهوع قوی(کتریل) مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماران مختلف با توجه به نوع داروها، تجربه درمان قبلی، وضعیت روحی و نوع تغذیه دچار درجات مختلفی از تهوع و استفراغ می شوند.

تدابیر پرستاری و رعایت برخی نکات در این بیماری مانند مصرف غذاهای ساده و فاقد چربی از 24 ساعت قبل از شیمی درمانی تا 48 ساعت بعد از آن، مصرف قرص ضدتهوع نیم ساعت قبل از غذا طبق دستور پزشک معالج، مصرف غذا به مقدار کم و دفعات متعدد در روز، دوری کردن از آشپزخانه درطی آماده شدن غذا(چون بوی غذا برای بیمار ناراحت کننده است)، مصرف غذا در فضای باز، پرهیز از گرسنگی زیرا خالی بودن معد باعث تشدید حالت تهوع می شود، اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ چون باعث افزایش فشار داخل شکم و تشدید تهوع می شود، پرهیز از غذاهای شیرین، گرم و ادویه دار، مصرف غذاهایی که در معده ایجاد سنگینی نکند مثل نان برشته، کلوچه، بیسکویت‌های شور، ماست، جو و گندم و هلو و میوه های نرم در کاهش عوارض ناش از شیمی درمانی و اثر بخشی بیشتر آن بسیار مفید است.

نکته ای که مهم است این که بیماران در روزهای نزدیک به شیمی درمانی از خوردن غذاهای مورد علاقه خود اجتناب کنند. چون تجربه تهوع و استفراغ باعث می شود آنها دیگر آن غذا را دوست نداشته باشند.

طبق نتایج این مطالعه به بیماران توصیه می شود حتی اگر تهوع و استفراغ داشتند مایعات را به هیچ عنوان قطع نکند، آنها می توانند مایعات را در نیم ساعت اول هر پنج دقیقه یک قاشق و نیم ساعت دوم هر 10 دقیقه نصف استکان و نیم ساعت سوم هر 15 دقیقه یک استکان مایع بخورند.

دیگر یافته های این بررسی نشان می دهد: استفاده از تکنیک‌های آرام سازی و گوش دادن به یک موسیقی در حین انجام درمان و بعد از آن در کاهش تهوع و استفراغ داروهای شیمی درمانی نقش بسزایی دارد. ضمناً حمایت روحی و روانی بیمار و خانواده او نقش مؤثری در کاهش تهوع دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha