دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 173892

بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد تومان است؛ اعتباری که می‌تواند به ضامنی برای ارائه خدمات بهتر این سازمان رفاهی تبدیل شود. با آنکه نزدیک به 75 درصد این بدهی یادگار دولت قبل است، همچنان میزان این بدهی در حال افزایش است به‌طوری که در یک‌سال اخیر، 10 هزار میلیارد به آن اضافه شده است.

سلامت نیوز: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد تومان است؛ اعتباری که می‌تواند به ضامنی برای ارائه خدمات بهتر این سازمان رفاهی تبدیل شود. با آنکه نزدیک به 75 درصد این بدهی یادگار دولت قبل است، همچنان میزان این بدهی در حال افزایش است به‌طوری که در یک‌سال اخیر، 10 هزار میلیارد به آن اضافه شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: تاکنون راه‌حل‌های مختلفی برای پرداخت این بدهی‌ پیشنهاد شده است؛ از واگذاری نفت خام به سازمان تامین اجتماعی تا تهاتر بدهی از طریق املاک مازاد بر نیاز دولت؛ با این حال پارسال تنها دوهزار میلیارد تومان از این بدهی تسویه شد و کماکان بخش اعظم بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی پابرجاست.


 اما مدتی است کمیسیون اجتماعی مجلس به فکر راهی برای پرداخت تدریجی این مطالبات از سوی دولت است. محمد اسماعیل‌سعیدی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از انباشت بدهی دولت به تامین اجتماعی، از دولت خواست به تعهداتش در لایحه بودجه 95 عمل کند.


او چند روز پیش از طرح پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت طی چندین سال گذشته خبر داد و گفته بود:‌ «هدف از این طرح، تدوین برنامه‌ای برای پرداخت 100 هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی طی چند سال است.» با این حال سعیدی معتقد است طلب تامین اجتماعی از دولت یکی از مشکلات اساسی سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای است و هر سال این بدهی در حال افزایش و انباشت است و این مساله باعث شده است این سازمان و صندوق‌های بیمه نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. سعیدی می‌گوید ادامه این روند، سازمان تامین اجتماعی را با ورشکستگی کامل مواجه خواهد کرد.
سعیدی به قطع بیمه برخی رانندگان تاکسی و قالیبافان در سراسر کشور هم اشاره می‌کند. به گفته او، با این عمل صندوق‌های بیمه‌گر زیر بار تعهدات جدید نمی‌روند؛ این موضوع زنگ خطر جدیدی به شمار می‌رود.


قرار است به‌زودی طرح تعجیل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی که 26 آبان اعلام وصول شد، بررسی شود. این طرح، دولت را نسبت به انجام تعهدات و پرداخت بدهی‌های خود ملزم می‌کند تا شرایط به وجود آمده برای سازمان تامین اجتماعی تا حدودی ترمیم شود. به گفته سعیدی، اگر دولت نتواند تعهدات خود را در قبال افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی انجام دهد، مشکلات جدی پیش روی صندوق‌های بیمه‌گر خواهد بود. بر همین اساس در بودجه آینده دولت، باید پرداختی‌ها به سازمان تامین اجتماعی لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha