کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی با بیان اینکه مشکلات اعتباربخشی بیمارستان‌ها تنها به بودجه باز نمی‌گردد، گفت: عدم ثبات تصمیمات مدیریتی مراجع تصمیم گیرنده و تعدد طرح‌ها وبرنامه‌های موازی و بی‌سرانجام از مشکلات موجود در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها است.

استفاده از ارزیابان غیرحرفه‌ای در ارزشیابی بیمارستان‌ها/تعدد برنامه‌های موازی و بی‌سرانجام

سلامت نیوز:کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی با بیان اینکه مشکلات اعتباربخشی بیمارستان‌ها تنها به بودجه باز نمی‌گردد، گفت: عدم ثبات تصمیمات مدیریتی مراجع تصمیم گیرنده و تعدد طرح‌ها وبرنامه‌های موازی و بی‌سرانجام از مشکلات موجود در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی گفت: اعتباربخشی بیمارستان‌ها علاوه بر پول به زیرساخت‌های دیگری از قبیل رهبری موثر سازمانی، تعهد و باور مدیران و کارکنان نیاز دارد.


دکتر رضا تویسرکان منش در خصوص افزایش ۱۰ درصدی بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت در سال آینده اظهار کرد: اعتباربخشی علاوه بر پول به زیرساخت‌های دیگری از قبیل رهبری موثر سازمانی، تعهد و باور مدیران و کارکنان و کار گروهی نیاز دارد.


وی گفت: دانش و مهارت کافی، ارتباطات موثر سازمانی، وجدان کاری، اخلاق حرفه‌ای، انگیزه کافی، آموزش‌های مستمر و فرهنگ سازمانی مناسب نیز از عوامل رشد و نمو و شکوفایی بیمارستان‌ها است.


وی با بیان اینکه مشکلات اعتباربخشی بیمارستان‌ها تنها به بودجه باز نمی‌گردد، گفت: اصولا استانداردهای اعتباربخشی در ۳ حیطه ساختار، فرآیند و نتایج به ارزیابی وضعیت یک مرکز بهداشتی درمانی می‌پردازند و عوامل متعددی در این حوزه وجود دارد.


تویسرکان منش اظهار کرد: در حوزه اعتبار بخشی بیمارستانی قطعا باید وجود منابع مورد نیاز ارایه خدمت از قبیل پزشک، پرستار، کادر پشتیبانی و پاراکلینیک، ساختمان، تاسیسات، تجهیزات پزشکی و بودجه به میزان متناسب و کافی، بررسی شود.


وی ادامه داد: طراحی و اجرای درست و مطابق استانداردهای گردش کار‌ها و فعالیت‌های مرکز از قبیل پذیرش، ترخیص، اقدامات تشخیصی و درمانی، آموزش به بیمار، استریل تجهیزات و ابزار‌ها، خرید و تدارکات، آموزش و انگیزش کارکنان از مسائل مهمی است که باید در حوزه اعتبار بخشی به آن توجه شود.


وی افزود: سومین مساله‌ای که باید در حوزه بیمارستان‌ها بررسی شود این است که پیامدهای مورد نظر از قبیل بهبودی، رضایتمندی، کنترل عفونت‌های بیمارستانی، ترویج و رونق زایمان طبیعی در مقابل سزارین، کاهش مدت اقامت بیمار در بیمارستان و افزایش سرعت بهبودی، افزایش بهره وری منابع و... حاصل شود.


وی با اشاره به مهم‌ترین چالشهای بیمارستان‌ها در حوزه اعتبار بخشی به کمبود شدید نیروی پرستاری اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه این کمبود فشار زیادی را روی دوش کادر درمانی ایجاد کرده است و نیازمند توجه و اقدام فوری مسوولین در این حوزه هستیم.


تویسرکان منش همچنین از نبود تجهیزات وامکانات ضروری در بیمارستان‌ها، فرسوده بودن ساختار بیمارستان‌های دولتی به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها در حیطه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها نام برد و ادامه داد: عدم اعتقاد و تعهد برخی مدیران و همچنین فقر مطلق دانش در حیطه اعتبار بخشی مشکلات عدیده‌ای را در این حوزه ایجاد کرده است که باید برطرف شود.


وی در خصوص استفاده از ارزیابان غیرحرفه‌ای در حوزه بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه استفاده از ارزیابان آموزش ندیده و بدون صلاحیت موجب شده است که رعایت بی‌طرفی و انصاف در ارزیابی‌ها مورد توجه قرار نگیرد به طوریکه به نظر می‌آید همه مسائل از دید ارزیاب و کار‌شناس دانشگاه سلیقه‌ای است.


تویسرکان منش در پایان از انحصارمطلق دولتی در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها انتقاد کرد و گفت: عدم ثبات تصمیمات مدیریتی مراجع تصمیم گیرنده و تعدد طرح‌ها وبرنامه‌های موازی و بی‌سرانجام از دیگر مشکلات در حوزه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha