سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 173959

آنتی بیوتیک ها، استرس، مصرف مشروبات الکلی، عفونت ها و... می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود. اگر از سوزش قلب، یبوست، اسهال، نفخ، آروغ و خستگی بی دلیل رنج می برید بهتر است بدانید که مشکلات گوارشی باعث می شود بدن نتواند ماده مغذی را که برای عملکرد روزانه نیاز دارد جذب کند.

سلامت نیوز:  آنتی بیوتیک ها، استرس، مصرف مشروبات الکلی، عفونت ها و... می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود. اگر از سوزش قلب، یبوست، اسهال، نفخ، آروغ و خستگی بی دلیل رنج می برید بهتر است بدانید که مشکلات گوارشی باعث می شود بدن نتواند ماده مغذی را که برای عملکرد روزانه نیاز دارد   جذب کند.
چربی سالم بیشتری بخورید اما نه زیاد"
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، معمولا می گویند باید چربی کمتر مصرف شود به ویژه اگر از یبوست رنج می برید و فیبر بیشتری مصرف کنید. اما سیستم گوارش که خوب عمل نمی کند در پردازش فیبرها دچار مشکل می شود و به همین علت، مشکلات دیگری را به وجود می آورد. چربی کمک می کند تا فیبرهای هضم نشده بهتر دفع شود. بنابراین اگر از یبوست رنج می برید به مصرف چربی بیشتری نیاز دارید. چربی مورد نیاز بدنتان را از منبع سالم مانند روغن ماهی، نارگیل، زیتون و دانه کتان دریافت کنید و از مصرف روغن های ناسالم مانند سویا، آفتاب گردان یا مارگارین بپرهیزید.


پس از هر وعده غذایی شکم را ماساژ دهید
ماساژ دادن 2 تا 5 دقیقه شکم پس از هر وعده غذایی به هضم غذا کمک می کند. کف دست را روی قسمت بالای شکم قرار دهید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. اگر نمی توانید این کار را پس از هر وعده غذایی انجام دهید حداقل یک بار هنگام عصر انجام دهید.


از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید
برخی مردم به بعضی غذاها حساسیت دارند از جمله لبنیات، گلوتن، شیره ذرت، سویا، مغز میوه و تخم مرغ... . اگر احساس نفخ دارید و مشکل پوستی پیدا کرده اید یا پس از خوردن دچار مشکل می شوید، بهتر است از خوردن این نوع غذا بپرهیزید. هر هفته یک نوع غذا را از برنامه غذایی حذف کنید تا بفهمید بدنتان با کدام یک سازگار نیست.


هر بار غذا را با خوراکی تلخ شروع کنید
حتی اگر گرسنه باشید، ممکن است معده شما هنوز آماده هضم غذا نباشد. طعم تلخ به بدن علامت می دهد که زمان تولید اسید معده رسیده که به هضم بقیه غذا کمک می کند.


سوپ قلم مصرف کنید
سوپ قلم که در منزل تهیه می شود، منبع عالی ماده غذایی است که بدن به آن نیاز دارد. این سوپ حاوی مواد معدنی متعددی است که برای سیستم گوارشی مفید است.


پاکسازی روده لازم است
برای تمیز نگه داشتن بدن، دوش می گیریم، اما اغلب در مورد پاکسازی داخل بدن کاری انجام نمی دهیم. تنقیه (واردکردن آب یا هر مایع دیگر به داخل روده بزرگ) برای پاکسازی روده توصیه می شود (البته با مشورت پزشک). معمولا این کار را برای درمان برخی بیماری ها انجام می دهند. با دفع هر نوع ماده باقی مانده در روده عملکرد سیستم گوارشی و کبد بهبود می یابد. بنابراین دفع این سموم به وضعیت کلی بدن کمک خواهد کرد.


دمنوش بابونه و زنجبیل مصرف شود
این دمنوش علاوه بر داشتن خاصیت آرامش بخش، به روند هاضمه نیز کمک می کند و می تواند حالت تهوع و درد را برطرف کند. روزی یک فنجان مصرف کنید تا احساس بهتری پیدا کنید.


به عملکرد کبد کمک کنید
یکی از عملکردهای مهم کبد، تولید صفراست که با شکستن چربی ها به جذب ویتامین های E,D,A  و K کمک می کند. میزان ناکافی صفرا می تواند به سخت تر کار کردن سیستم گوارشی و ایجاد خستگی به ویژه پس از مصرف غذاهای چرب منجر شود. برای محافظت از کبد، چغندر قرمز، پروتئین و جگر مصرف کنید.


صبحانه سالم مصرف کنید
صبحانه مهم ترین وعده غذایی به حساب می آید، سوخت و ساز را شروع می کند. حتی اگر احساس گرسنگی نکنید،  صبحانه میل کنید. بعضی از کارشناسان  می گویند با افزودن ماست پروبیوتیک خواص صبحانه 2 برابر افزایش پیدا می کند.


استفاده از توالت شرقی
حالت نشستن هنگام دفع روی سیستم گوارش تاثیر می گذارد. با نشستن  روی زانو، رکتوم شل می شود و عمل دفع راحت تر انجام خواهد شد.


آب مصرف کنید، اما نه با غذا
مصرف روزانه آب به عملکرد سیستم گوارشی کمک می کند اما آب نباید با غذا مصرف شود. اگر غذای شما باعث تشنگی می شود کافی است جرعه کوچکی آب بنوشید. از آن جا که آب سرد روند هاضمه را کند می کند، باید آب هم دما با محیط اتاق مصرف شود.


هنگامی که استرس یا فعالیت دارید غذا نخورید
به گزارش «webmd»خوردن هنگامی که استرس یا عجله دارید باعث سوءهاضمه می شود. زمانی که با آرامش غذا میل می کنید، سیستم پاراسمپاتیک فعال می شود. در زمان پراسترس یا فعالیت های فیزیکی، بدن از سیستم سمپاتیک استفاده می کند. خون رسانی به سمت ماهیچه ها و عضلات باعث هضم دیرتر در دستگاه گوارش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha