فروش عضو حساسی از بدن به بهانه بد بودن شرایط مالی و بیكاری، این روزها باب روز شده است. كافی است قدم در كوچه‌ای بگذاری كه سراسر لیست خرید و فروش كلیه، البته با قیمت‌هایی گران‌تر از سال قبل زینت‌بخش دیوارهایش شده است. اینجا راه دوری نیست. همین خیابان ولیعصر (عج) خودمان، كوچه فرهنگ حسینی است. كوچه‌ای كه پر است از شماره موبایل و اعلام سن جوانانی كه می‌خواهند تكه‌ای از جان خود را به حراج بگذارند.

تورم به بازار كلیه رسید؛ ۴۵ میلیون ناقابل

سلامت نیوز: فروش عضو حساسی از بدن به بهانه بد بودن شرایط مالی و بیكاری، این روزها باب روز شده است. كافی است قدم در كوچه‌ای بگذاری كه سراسر لیست خرید و فروش كلیه، البته با قیمت‌هایی گران‌تر از سال قبل زینت‌بخش دیوارهایش شده است. اینجا راه دوری نیست. همین خیابان ولیعصر (عج) خودمان، كوچه فرهنگ حسینی است. كوچه‌ای كه پر است از شماره موبایل و اعلام سن جوانانی كه می‌خواهند تكه‌ای از جان خود را به حراج بگذارند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان نوشت: در سال‌های اخیر یكی از فعالیت‌های انجمن نفرولوژی كشور تلاش برای پیشگیری از بیماری‌های كلیوی بوده است كه در این زمینه سعی می‌شود به افراد جامعه آموزش عمومی داده شود. بیماری كلیه، علائم بالینی ندارد و معمولا زمانی فرد متوجه ابتلای خود به این بیماری می‌شود كه برای اقدامات درمانی دیر شده است. بنابراین بهترین راه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. این در حالی است كه با محافظت از كلیه‌های خود می‌توانید قلبی سالم نیز داشته باشید چرا كه مشاهده شده كه بیماری قلبی در افراد مبتلا به بیماری‌های كلیوی ۳۰ برابر بیشتر از سایر افراد است.

در سال‌های اخیر وزارت بهداشت انجام آزمایش ادرار برای تشخیص بیماری‌های كلیوی را در شهرهایی چون ابهر، شهرضا و فارسان انجام داده است. از هر ۱۰ نفر در جهان بین یك تا سه نفر دچار نارسایی كلیه هستند. بنابراین باید در ایران به پیشگیری توجه بیشتری كرد و با ساخت پایگاه‌هایی به افراد در زمینه تشخیص بیماری كلیوی و درمان آنها كمك كرد تا بدین وسیله بتوان به آمار دقیقی درباره مبتلایان به بیماری‌های كلیوی در ایران دست پیدا كرد. این‌گونه بیماری‌ها در جهان شیوع زیادی دارند و از سوی دیگر می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، تشدید آن و حتی مرگ ناشی از این‌گونه بیماری‌ها نیز بشوند. هم‌اكنون ۳۰ درصد از آمار مرگ و میر در دنیا به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. با تبلیغات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در كشورهای پیشرفته میزان مبتلایان به این بیماری‌ها در این كشورها كاهش یافته است.


فروش عضو حساسی از بدن به بهانه بد بودن شرایط مالی و بیكاری، این روزها باب روز شده است. كافی است قدم در كوچه‌ای بگذاری كه سراسر لیست خرید و فروش كلیه، البته با قیمت‌هایی گران‌تر از سال قبل زینت‌بخش دیوارهایش شده است. اینجا راه دوری نیست. همین خیابان ولیعصر (عج) خودمان، كوچه فرهنگ حسینی است. كوچه‌ای كه پر است از شماره موبایل و اعلام سن جوانانی كه می‌خواهند تكه‌ای از جان خود را به حراج بگذارند. مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی در جواب این سوال كه چرا آن‌قدر بازار فروش كلیه با قیمت‌های نجومی داغ است، می‌گوید: من هرگز چنین چیزی نشنیده‌ام كه كسی با قیمت نجومی كلیه بفروشد چرا كه هر كس باید به انجمن مراجعه كند و زیرنظر انجمن اقدام به عمل پیوند كلیه بنماید و شرایط انجمن هم برای اهدای كلیه مشخص است. حتی اگر كسی بیرون از انجمن هم برای پیوند كلیه با شخصی توافق كند باز هم باید به انجمن مراجعه و با نامه انجمن به بیمارستان مراجعه كنند. حتی از طرف وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌ها بخشنامه فرستاده شده كه حق ندارند بدون نامه انجمن حمایت از بیماران كلیوی اقدام به پیوند كلیه كنند. همچنین مبلغی كه به عنوان هدیه به فرد اهدا‌كننده پرداخت می‌شود باید از طریق انجمن پرداخت شود.

تسهیلات دولت در قبال اهداكنندگان كلیه

رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی اعلام كرد: در سال جاری به علت افزایش هزینه‌ها، به اهداكنندگان كلیه 9 میلیون تومان به عنوان هدیه می‌پردازیم، اما این رقم پیش از این هفت میلیون تومان بود. علاوه بر آن، هزینه آزمایش‌های مورد نیاز برای‌ دهنده كلیه را انجمن حمایت از بیماران كلیوی پرداخت می‌كند. مصطفی قاسمی تاكید كرد: پرداخت هزینه‌ آزمایش‌های‌دهندگان كلیه از سوی انجمن حمایت از بیماران كلیوی تسریع در پیوند كلیه را موجب شده است، چرا كه پیش از این دو تا سه ماه طول می‌كشید تا‌ دهندگان كلیه آزمایش‌های خود را تكمیل و به ما ارائه كنند، اما در حال حاضر این آزمایش‌ها طی یك هفته انجام و بین هفت تا 10 روز‌دهنده كلیه به گیرنده آن معرفی می‌شود و همین امر منجر به افزایش استقبال گیرندگان از پیوند كلیه شده است. رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی ادامه داد: در حال حاضر برخی از بیمارانی كه از سال 88 در لیست انتظار پیوند كلیه قرار داشتند، در اولویت اول پیوند قرار گرفته‌اند و امیدواریم كه با توجه به روند موجود، به‌تدریج انجام عمل پیوند كلیه به روز شود.

25 میلیون تومان دادمش رفت

برخلاف صحبت‌های رئیس انجمن حمایت از بیماران كلیوی فروشندگان كلیه نظرهای متفاوتی دارند. در میان شماره‌های بی‌شماری كه بر دیوار نقش بسته‌اند یكی از آنها علی ز با گروه خونی (آ+) است و می‌گوید: حال مادرم بسیار بد است و دنبال خرید كلیه هستم. كلیه‌اش را یك ماه پیش فروخته و من دیر رسیده‌ام. سعی می‌كنم برای گرفتن مظنه بازار از زیر زبانش قیمت فروش تكه‌ای از جانش را بپرسم، با شوق می‌گوید: 25 میلیون تومان دادمش رفت. مجبور بودم. چقدر خواهرم به خاطر فقر ما از شوهر معتادش كتك بخورد. همان بهتر فروختم. حالا هم اجاره خانه می‌دهم، هم یك پراید زیر پایم است كه مسافركشی كنم، هم خواهرم كنار دستم آرامش دارد! می‌گویم: چرا به كسی كه كلیه دادی نرفته از انجمن حمایت از بیماران كلیوی درخواست كند تا این مبلغ سنگین را پرداخت نكند؟ جواب مشخص است. طرف دو سال در انتظار بوده، اما چون حالش وخیم شده مجبور به پرداخت این مبلغ و دریافت كلیه از من شد. این حكایت تلخی است كه بیشتر متقاضیان فروش كلیه در سنین 20 تا 30 سال قرار دارند و بسیاری از آنها متاهل هستند و زیر بار زندگی كمرشان آنقدر خم شده است كه می‌خواهند جانشان را حراج بگذارند یا جوانانی هستند كه برای كمك خرج خانواده‌های‌شان آستین بالا زده‌اند و با جان‌شان به جنگ سرنوشت رفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha