یك فوق تخصص قلب وعروق با بیان این كه دود ناشی از مصرف یك وعده قلیان با یك پاكت سیگار برابری می‌كند، گفت: مصرف یك نخ سیگار 500 سی سی و هر وعده مصرف قلیان 10 تا 20 لیتر دود تولید می‌كند.

مهرداد ساروی در گفت وگو با ایسنا، به عمده‌ترین مضرات قلیان بر قلب و ریه اشاره كرد و افزود: عمده‌ترین مشكل ما در خصوص مصرف سیگار و قلیان باور غلطی است كه در سطح جامعه وجود دارد مبنی بر این كه چون دود قلیان وارد آب می‌شود خطر كمتری نسبت به سیگاردارد.

ساروی تصریح كرد: منواكسید كربن، نیكوتین، قیر، فلزات سنگین و ماده سمی كه در سوخت قلیان وجود دارد برای سیستم قلب وعروق مضر است و باعث تشدید بیماری‌های ریوی می‌شود.

وی با اشاره به بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان گفت: مصرف قلیان باعث افزایش و شیوع سرطان‌های مختلفی از قبیل لب و دهان، ریه و بیماری‌های گوارشی می‌شود و یكی از عوامل ترشح اسید مری به معده مصرف قلیان است.

ساروی ادامه داد: به علت مصرف اشتراكی قلیان، افراد به بیماری‌های خاصی از قبیل سل و یا هپاتیت مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینكه دود ناشی از مصرف یك وعده قلیان با یك پاكت سیگاربرابری می‌كند، گفت: مصرف یك نخ سیگار 500 سی سی و هر وعده مصرف قلیان 10 تا 20 لیتر دود تولید می‌كند.

ساروی خاطرنشان كرد‌: تركیب مواد برای تهیه توتون و تنباكوی میوه‌ای باعث ایجاد سرطان مثانه در مصرف‌كنندگان قلیان می‌شود.

وی در ادامه افزود: زنان باردار باید به این قضیه توجه كنند كه قلیان برای جنین بسیار آسیب زا است و گاهی اوقات باعث مرگ آن نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha