هنوز هم کسانی هستند که بجای اسمش می‌گویند «آن مرض»؛ این بیماری اسمش را نبر، سرطان است، بیماری‌ای که با پیشرفت‌های علمی احتمال درمانش خیلی بیشتر از گذشته است. بیش از صد نوع سرطان در دنیا وجود دارد که جان انسان را از طریق سبک زندگی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی، مصرف مواد دخانی و غیره تهدید می‌کند که از جمله این سرطان‌ها می‌توان به سرطان پوست، ریه، خون، رحم، حنجره، استخوان، معده، روده، دستگاه لنفاوی و دهان اشاره کرد.

سلامت نیوز:هنوز هم کسانی هستند که بجای اسمش می‌گویند «آن مرض»؛ این بیماری اسمش را نبر، سرطان است، بیماری‌ای که با پیشرفت‌های علمی احتمال درمانش خیلی بیشتر از گذشته است. بیش از صد نوع سرطان در دنیا وجود دارد که جان انسان را از طریق سبک زندگی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی، مصرف مواد دخانی و غیره تهدید می‌کند که از جمله این سرطان‌ها می‌توان به سرطان پوست، ریه، خون، رحم، حنجره، استخوان، معده، روده، دستگاه لنفاوی و دهان اشاره کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، سرطان بیماری است که در آن گروهی از سلول‌های بدن بدون کنترل شروع به تکثیر می‌کنند و بافت‌های سالم بدن را از بین می برند و منجر به تشکیل سلول‌های غیر طبیعی می‌شود که به آن تومور گفته می‌شود. به طور کلی تومورها به دو دسته خوش خیم و بدخیم دسته بندی می‌شوند که تمام تومورها را نمی‌توان به عنوان سرطان تلقی کرد؛ زیرا تومورهای خوش خیم سرطان نیستند.
شایع‌ترین سرطان‌ها
شیوع سرطان‌ها در کشورهای مختلف به دلیل شرایط اقلیمی، فرهنگ و سبک زندگی بسیار متفاوت است اما بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات سرطان ایران، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان در تمام دنیا است. پستان، پوست، روده، راست روده، معده، مری، دستگاه خونساز، تیروئید، تخم‌دان و رحم شایع‌ترین سرطان در زنان محسوب می‌شوند.
مردان ایرانی نیز به ترتیب بیشتر دچار سرطان‌های معده،‌ مثانه، پروستات، روده بزرگ، خون، ریه، مری و غدد لنفاوی می‌شوند.
ابتلای 90 هزار نفر در سال
دکتر اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران اعلام کرده است: در ایران میزان ابتلا به سرطان سالیانه 145 در هر 100هزار نفر و در کشورهای غربی به طور متوسط 500 تا 700 نفر در هر 100 هزار نفر است که در مقایسه با کشورهای غربی بالا نیست که مهم‌ترین دلیل آن نیز امید به زندگی بالا و افزایش سن است.
به گفته وی؛ سالیانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان داریم .
روبان‌های سرطان
به دلیل افزایش فزآینده سرطان در جهان برای هر یک از سرطان‌ها روبان با رنگ مخصوصی را اختصاص داده‌اند تا از این طریق بتوان آگاهی و اطلاعات مردم را افزایش داد؛ برای مثال روبان سفید شفاف مرواریدی نشانه سرطان ریه، روبان با نمای شبیه گورخر نشانه تومورهای سرطانی و عصبی – غددی، روبان زرد سرطان استخوان، آبی سرطان روده بزرگ، آبی روشن سرطان پروستات، سبز یشمی سرطان کبد، بنفش سرطان پانکراس، بنفش روشن سرطان مری و معده، روبان صورتی و آبی سرطان پستان در مردان و سرطان التهابی سینه، خاکستری سرطان مغز، سیاه سرطان ملانوم، صورتی سرطان سینه در زنان، سبز روشن سرطان کلیه، آبی تیره سرطان تخمدان، طلایی سرطان در دوران کودکی و روبان تیره و عاجی نشانه سرطان سر و گردن است.
روش‌های درمان سرطان
برای درمان سرطان روش‌های مختلفی مانند جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و ایمنی درمانی وجود دارد که بسته به نوع سرطان و شدت بیماری یک و یا چندین روش به‌کار گرفته می‌شود که البته بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که امید به زندگی و اطمینان داشتن به روشی که برای بیماران استفاده می‌شود تاثیر بسزایی در بهبود و درمان بیماران دارد.
هر چند واژه «سرطان» به گونه‌ای است که شنیدن و یا حرف زدن در مورد آن لرزه به جان می‌اندازد و افراد را به یاد روزهای سخت و صعب العلاج بیماری می‌اندازد اما این درحالی است که وزارت بهداشت نوع رژیم غذایی و مصرف سیگار و قلیان را یک از هزاران فاکتور تاثیر گذار در بروز آن می‌داند بنابراین به راحتی و با تغییر سبک زندگی، پیروی از رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha