مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: بالغ بر 50 درصد عامل موثر در سلامتی خود افراد هستند.

دكتر محمدعلی رضایی در این باره افزود: افراد هر چه توانمندتر باشند و عواملی تهدید کننده سلامت خود را بیشتر بشناسند، تلاش بیشتری در جهت حفظ سلامت خود می‌کنند.

وی با اشاره به ابتلای 391 نفر از مردم ایران به آنفلوانزای نوع A افزود: تاکنون 4 مورد مرگ ناشی از این بیماری تایید شده است.

وی با بیان این كه ابتلا 42 نفر به آنفلوانزای نوع A در خراسان تایید شده است، اظهار داشت: طبق آمار اعلام شده 70 درصد مبتلایان مشهدی، نزدیك به 58 درصد مذكر و 42 نفر مونث هستند.

وی با اشاره به این كه مورد مرگی در اثر ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است، افزود: بیشترین آمار ابتلا مربوط به افرادی بود كه از عربستان برگشته یا با افراد برگشتی در ارتباط بوده‌اند لذا با تعطیلی حج در ماه رمضان این آمار كاهش یافت.

دكتر رضایی با بیان این كه از 42 نفر مبتلا به این بیماری 17 نفر دانش‌آموز بوده‌اند، افزود: این عده دانش‌آموزانی بودند كه به عربستان سفر كرده بودند.

وی با بیان این 96 درصد مبتلایان به آنفلوانزای نوع A نیاز به درمان و بستری ندارند، افزود: علایم آنفلوآنزای نوع A خفیف است و حتی گاهی ممكن است این بیماران شناسایی نشوند.

وی در ادامه افزود: كلیه موارد علایم شدید آنفلوآنزا و مشكوك به آنفلوآنزا نیازی به نمونه‌گیری ندارند زیرا اگر ابتلا به بیماری تایید هم شود به كار خاص و جداگانه‌ای نیاز ندارد و فقط باید در زمینه پیشگیری اقدامات لازم انجام شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت استان خراسان رضوی به نقش موثر رسانه‌ها در آموزش مردم در خصوص این بیماری اشاره كرد و با بیان این كه بیش از 60 درصد اطلاعات از طریق رسانه‌ها به دست مردم می‌رسد، افزود: مهمترین نكته این است كه مردم بدانند و در این زمینه بی تفاوت نباشند.

وی تصریح كرد: از خانواده‌ها انتظار داریم با مشاهده علایم بیماری از فرستادن دانش‌آموز به مدرسه خودداری كنند، به پزشك مراجعه نمایند، از تماس با دیگران جلوگیری كنند، به مدرسه اطلاع دهند و به تغذیه كودك توجه داشته باشند.

رضایی آموزش رعایت آداب تنفسی هنگام سرفه و عطسه و آموزش استفاده از وسایل شخصی را ضروری دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش باید معاونان،‌ معلمان و مدیران را در خصوص شناسایی علایم بیماری توانمند كند و در زمینه آموزش شیوه برخورد با مبتلایان و آموزش مداوم و مكرر دانش‌آموزان تلاش كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha