برخی افراد سودجو به صورت كاملا غیرمعمول در زمینه توریسم‌درمانی وارد شده و باعث ورود خیلی از افراد به كشور شده‌اند كه نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است.

توریسم‌درمانی در دست افراد سودجو

سلامت نیوز:برخی افراد سودجو به صورت كاملا غیرمعمول در زمینه توریسم‌درمانی وارد شده و باعث ورود خیلی از افراد به كشور شده‌اند كه نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز ، رسول خضری- عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزنامه آرمان نوشت: در توریسم‌درمانی و جذب گردشگران سلامت همواره باید به چهار موضوع اساسی از جمله توانمندی‌های شاغلان حرفه پزشكی، تكنولوژی‌های روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینه‌های درمانی و مقررات داخلی كشورها اشاره كرد. ایران در هر چهار مورد ذكر شده نسبت به كشورهای همسایه و خاورمیانه از توانمندی‌های مناسب ‌تری برخوردار است. متاسفانه تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندی‌های پزشكی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است، این در حالی است كه رسانه‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در ارتقای این امر نقش موثری دارند. امروزه صنعت توریسم‌درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد و كم هزینه و پر درآمد است. در بخش توریسم‌درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی‌شود، بلكه فراتر از آن می‌توان موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای تقویت شود. در حالی كه توریست درمانی در بسیاری از كشورها نقش مهمی از لحاظ ارزآوری دارد و هر ساله 40 تا50 میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق این صنعت عاید كشورهای اروپایی و آمریكا می‌شود، اما در ایران این صنعت جایگاه خود را باز نیافته و فقط گام‌های نخستین را طی كرده است. در كشور از سال 82 برای نخستین بار توریست درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت و دولت ایران نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی كشور را از طریق صدور كالا، خدمات پزشكی و توریسم‌درمانی فراهم كند.

بستر‌سازی برای افزایش توریسم سلامت

مدیریت توریسم‌درمانی به علت داشتن متولیان متعدد، نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاهی و درون‌دستگاهی دارد. در سطح كلان كشوری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت امور خارجه و وزارت رفاه و وزارت كشوراز جمله دستگاه‌هایی هستند كه با توجه به حوزه‌ اختیارات خود هر كدام به نوعی در این موضوع تصمیم‌گیرنده محسوب می‌شوند. در دیگر كشورها نحوه صدور روادید برای توریسم‌درمانی و انجام فعالیت‌های درمانی با دیگر ویزاها متفاوت است. در كشورهای پیشرفته حتی برای توریست‌هایی كه از دیگر كشورها برای درمان وارد كشور شده‌اند یك امتیاز ویژه‌ای قائل هستند. در كشورهای پیشرو در مقوله توریسم‌درمانی هم مبالغ پرداختی برای توریست‌ها اندك است و در داخل كشور زیرساخت‌ها مهیا شده است. اما در كشور ما در زمینه توریسم‌درمانی تاكنون هیچ اقدامی انجام نشده است، این در حالی است كه كشورما در توریسم‌درمانی می‌تواند سه برابر دیگر كشورها درآمدزایی و ارزآوری داشته باشد.

استفاده 5 درصدی از توریسم‌درمانی

ارتقای توریسم‌درمانی در كشور با هماهنگی سازمان‌هایی همچون میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و... امكان پذیر است. هم‌اكنون با برداشتن تحریم‌ها تصویر مطلوبی در سطح جهانی نسبت به ایران در جهان به وجود آمده است و در این شرایط بسیاری از كشورها خواستار تعامل بیشتر با كشور ما هستند. تخصص و تجهیزات پزشكی ایران به عنوان برندی در دنیا محسوب می‌شود و به این ترتیب باید به مسائل توریسم‌درمانی نیز بها داده شود. با وجود جمعیت عظیم پزشكان كشور توجه به صنعت توریسم‌درمانی می‌تواند ایران را به یكی از كشورهای شاخص در این زمینه تبدیل كند. هم‌اكنون از ظرفیت توریسم‌درمانی كشور فقط پنج درصد بهره برده می‌شود. این امر نشان‌دهنده یك نوع كم كاری و كم لطفی به امر سلامت و توریسم‌درمانی است. این در حالی است كه نحوه صدور ویزای توریسم‌درمانی باید با دیگر ویزاها متفاوت باشد و برای ورود توریست با هدف درمان به كشور برخی تسهیلات تشویقی اندیشیده شود. این امر می‌تواند ایران را به عنوان مقصدی برای درمان توریست‌ها از كشورهای همسایه و كشورهای اروپایی تبدیل كند. باید توجه داشت كه هزینه‌های درمانی در كشور ما یك دهم كشورهای اروپایی است. برای مثال اگر هزینه عمل جراحی در اروپا هزار یورو باشد در كشور ما همان عمل جراحی با مبلغ اندكی انجام می‌شود. همین امر می‌تواند برای توریست‌ها جذابیت داشته باشد.

توریسم‌درمانی در حد نامه‌نگاری اولیه

اگر در بخش توریسم‌درمانی هدف جذب گردشگر خارجی و ارزآوری باشد به نسبت می‌توان با اعمال سیاست‌های تشویقی، صدور روادید
توریسم‌درمانی و ایجاد زیرساخت‌ها، اقدام‌های اساسی در این زمینه اعمال كرد. هم‌اكنون در دنیا بیمارستان‌های توریسم‌درمانی دارای هتلینگ بیمارستانی هستند، اما این امر در كشور ما فقط در یك بیمارستان آن هم با نواقص بسیار وجود دارد. با توجه به ارزآوری، ارزش و سود بسیار بالای توریسم‌درمانی باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها بالقوه را به بالفعل تبدیل كرد. هم‌اكنون در كشور ما توریسم‌درمانی فقط در حد نامه‌نگاری‌های اولیه است و عملا در كشور ویزای توریسم‌درمانی صادر نمی‌شود.

توریسم‌درمانی دست افراد سودجو

برخی افراد سودجو به صورت كاملا غیرمعمول در زمینه توریسم‌درمانی وارد شده و باعث ورود خیلی از افراد به كشور شده‌اند كه نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است. با توجه به اینكه باید زیرساخت‌های ویژه برای توریسم‌درمانی از سوی سازمان‌های ذی ربط به وجود آید، قطعا وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌توانند تاثیر مثبتی در ارتقای توریسم‌درمانی كشور داشته باشند. اما به دلیل عدم مدیریت منابع برای ارتقای صنعت توریسم در كشور، بیماران نیز توسط افراد غیر مسئول و غیرمرتبط وارد كشور می‌شوند. تاكنون اغلب توریست‌ها در بخش درمان در اماكن نامناسب اسكان داده می‌شوند و این امر جذابیت‌های توریسم‌درمانی كشور را كاهش می‌دهد. یكی از جذابیت‌های افزایش توریسم در كشور توجه به مقوله هزینه‌هاست. كاهش هزینه‌ها در این امر می‌تواند به عنوان یك بخش تشویقی مد نظر قرار گیرد. در ضمن اعتماد و باور به پزشكان در كشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طرح تحول سلامت مساله بهداشت، درمان و آموزش مد نظر قرار گرفته است، اما تاكنون در مراحل اولیه طرح تحول در ابتدای راه هستیم و طرح تحول در بلندمدت شاید نتیجه‌بخش باشد.




 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha