سلامت نیوز: وزیر آموزش‌‌وپرورش دیروز به دومین نشست خبری‌اش در‌ سال 94 که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، آمد تا آخرین اخبار حوزه آموزش‌‌وپرورش را اعلام کند. اجرای طرح «۳-۳» در ۶۰‌درصد دبستان‌های کشور، جذب ۷۱‌هزار کودک بازمانده از تحصیل، ورود 15‌هزار معلم جدید به کلاس‌های درس از مهر 95 و البته موضوع مورد علاقه آقای وزیر، یعنی وجود 110 مدرسه تک‌دانش‌آموزه که بارها درباره آن صحبت کرده، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که «علی‌اصغر فانی»، وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم دیروز درباره آنها سخن گفت. 

وزیر آموزش‌وپرورش در ابتدای این نشست خبری گفت:‌ «آموزش‌وپرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و با احتساب فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان حداقل 40‌میلیون مخاطب مستقیم داریم، بنابراین کوچک‌ترین تصمیم و حرکتی در این وزارتخانه مستقیما جامعه را متأثر می‌کند.»  او در ادامه با بیان این‌که درحال حاضر بیش از 13‌میلیون دانش‌آموز در 750 منطقه آموزشی تحصیل می‌کنند، گفت:  «پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی در ‌سال 92، 38.2‌درصد بود، درحالی‌ که امسال به 55.3‌درصد رسیده است. جهت‌گیری‌های ما بیشتر مناطق محروم و دوزبانه بوده است. مطالعات نشان می‌دهد هرچه دوره پیش‌دبستانی گسترش یابد، از میزان افت تحصیلی کاسته می‌شود.

در دوره ابتدایی وضع بهتر است و نرخ پوشش در روزی که کار را در این دولت تحویل گرفتیم، 98.3‌درصد بوده و اکنون به 98.45‌درصد افزایش یافته است و اگر به صد درصد نرسیده‌ایم، به ‌دلیل این است که برخی خانواده‌ها از تحصیل فرزندانشان به‌ویژه دختران به‌ دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی جلوگیری می‌کنند و از فرزندانشان به‌عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند.» به گفته او، ‌درصد پوشش تحصیلی در متوسطه اول ۹۴‌درصد و‌ درصد پوشش در متوسطه دوم ۸۲‌درصد است.


فانی درباره برگزاری آزمون استخدامی در وزارت آموزش‌وپرورش هم گفت: «در آزمون استخدامی جدیدی که وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد، سیاست بومی‌گزینی به‌عنوان مهم‌ترین سیاست درجذب نیروی انسانی مطرح شد که البته کمتر از 500نفر ردیف استخدامی خالی مانده است. تعدادی از افراد در گزینش پذیرفته نشده بودند که در گزینش‌ نهایی پذیرفته شده و تعداد ردیف باقی‌مانده کمتر از 500نفر است. بیش از 15‌هزار معلم جدید در مهر 95، از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس می‌شوند.»

فانی این را هم گفت که این وزارتخانه برای برگزاری آزمون استخدامی در‌ سال آینده هم برنامه دارد: «در‌ سال آینده هم آزمونی برای جذب نیرو خواهیم داشت، البته اول باید مجوز بگیریم.» وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «ما 110 مدرسه تک‌دانش‌آموزی در سطح کشور داریم که نشان‌دهنده عزم ما برای انسداد مبادی بی‌سوادی است، البته با وجود تلاش‌های فراوان، مقاومت‌هایی ازسوی بعضی خانواده‌ها به علل فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. از‌ سال گذشته تاکنون در قالب سیاست انسداد مبادی بی‌سوادی اقداماتی را آغاز کردیم. ‌سال گذشته 46‌هزار کودک و امسال هم 25‌هزارنفر از تارکان تحصیل را به مدرسه برگرداندیم.»


فانی با بیان این‌که در دوره متوسطه اول نرخ پوشش ما 94‌درصد است، گفت: «در متوسطه دوم نیز تحت پوشش ما 82‌درصد است. در متوسطه اول و دوم نظام چندمعلمه است و به چندین معلم متخصص نیاز داریم و در روستاهایی که یک یا دو دانش‌آموز هستند، تأمین معلم دشوار است، به همین خاطر از روش روستا مرکزی و شبانه‌روزی استفاده کردیم. درحال حاضر بیش از 400‌هزار دانش‌آموز شبانه‌روزی داریم، تلاش ما این است شبانه‌روزی‌ها را در سطح کیفی خوبی برگزار کنیم. طرح خوداتکایی مدتی است که در شبانه‌روزی‌ها اجرا می‌شود و به تولید و درآمدزایی می‌پردازند.»  وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به 6ساله‌شدن دوره ابتدایی اشاره کرد: «فاصله سنی بین اول و ششم ابتدایی زیاد است و ممکن است مشکلات تربیتی و رفتاری ایجاد کند، موفق شدیم در 60‌درصد مدارس با بیش از 200 دانش‌آموز را به دو دوره سه‌ساله تقسیم و طرح 3-3 را اجرا کنیم.»


فانی در ادامه درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان برای 830‌هزار نفر از پرسنل از ابتدای مهر گفت: «هرچند باید اقدامات موثر دیگری صورت بگیرد تا بتوانیم بخشی از تلاش همکاران را پاسخگو باشیم. فاز دوم با 3500‌میلیارد تومان اعتبار ادامه پیدا خواهد کرد.»  او درباره زمان پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان هم گفت:  «پرداخت‌ها درحال پیگیری است و امیدواریم انجام شود. قرار شده قبل از پرداخت‌ها خبری را اعلام نکنیم.»


وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «در متوسطه دوم جدول دروس به تصویب شورایعالی آموزش‌وپرورش رسیده است و یک درس «مدیریت خانواده و سبک زندگی» اضافه شد؛ همیشه سبک زندگی در دید منتقدین قرار داشت و امیدواریم این درس نقیصه را جبران کند و پیش‌بینی «درس هنر» نیز برای متوسطه دوم کار جدیدی است که در جدول درس کلاس یازدهم و دوازدهم دیده شده است. درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» در نظام جدید دیده شده و «انسان و محیط‌زیست» نیز در برنامه درسی جدید دهم، یازدهم و دوازدهم دیده شده و «سلامت و بهداشت» نیز از درس‌های جدید است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha